Viimase paari nädala jooksul on valimisvõitlus taas Riigikogu saali jõudnud. Menetlusse on antud üha eelnõusid, mille üks eesmärk on valijaile kniksu ja kraapsu tegemine.
Teisipäeval esitasid Mõõdukad Riigikogule nn maanteepikenduse eelnõu, mis peaks tagama saarte elanikele ja saartel asuvatele ettevõtetele õiglase hinnaga laevaühenduse mandriga. Julgust annab teadmine, et eelnõule on lisaks mõõdukatele Kalev Kotkasele ja Vambo Kaalule alla kirjutanud valitsuspartei Keskerakonna liige Laine Tarvis ja mees, kel laevaliikluse teemad üksipulgi selged ? endine teede- ja sideminister Toivo Jürgenson.
Seda, et üleveo hind ei tohiks olla suurem kui sama pika maanteelõigu läbimiseks tehtavad kulutused, on hiidlased ja saarlased rääkinud mitme valitsuse aegu. Ikka ja jälle on sellest kõrvale laveeritud. Põhjendus igati argine: riigil ei jätku selliseks luksuseks raha.
Paar nädalat tagasi esitati taas menetlusse saarte seadus, mille eesmärk on lahendada saarte probleemid. ?Olen veendunud, et meie riigi ja seadusandluse areng on jõudnud tänaseks tasemele, kus võib sisuliselt lahendada saarte probleeme,? ütles eelnõu esitanud Vambo Kaal. Kuidas on selle seaduse menetlemiseks nüüd aeg soodsam kui isamaaliitlaste ja mõõdukate valitsuses olles, seda valija aga ei tea.
Saarte elanikke on valimiste eel ennegi meelitatud. Aga ega valija lase end lõpmatuseni lollitada. Kui eelnõu esitajad (mõõdukad ja isamaaliitlased) ei suutnud oma praegusi taotlusi võimul olles teostada, on neil seda vastasrinnas olles veelgi raskem teha.
Kui maanteepikendus tuleb ning saarte eripära raiutakse seadusesse, pole ühelgi saareelanikul midagi selle vastu, et neid seni Toompeal esindanud seda ka edaspidi teevad. Kui aga tegemist on järjekordse tühikargamisega, tuleb maanteepikendajail suu saartel elavate valijate häältest küll puhtaks pesta.
Autor: Urmas Lauri