• OMX Baltic−0,19%308,06
  • OMX Riga0,56%875,47
  • OMX Tallinn−0,14%2 046,56
  • OMX Vilnius0,25%1 211,18
  • S&P 5000,04%5 846,74
  • DOW 30−0,04%41 844,2
  • Nasdaq 0,55%18 976,17
  • FTSE 100−0,73%8 722,06
  • Nikkei 225−0,84%36 985,87
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,76
  • OMX Baltic−0,19%308,06
  • OMX Riga0,56%875,47
  • OMX Tallinn−0,14%2 046,56
  • OMX Vilnius0,25%1 211,18
  • S&P 5000,04%5 846,74
  • DOW 30−0,04%41 844,2
  • Nasdaq 0,55%18 976,17
  • FTSE 100−0,73%8 722,06
  • Nikkei 225−0,84%36 985,87
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,76
  • 17.07.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Konkurents hakkab jõudma Euroopa autoturule

Täna hääletab Euroopa Komisjon konkurentsivolinik Mario Monti ettepanekut Euroopa autoturu avamiseks, mis peab kaotama uute sõidukite suured hinnavahed Euroopas ning tagama tarbijatele odavamate autode kõrval ka odavamad varuosad ja odavama teeninduse.
Euroopa Liidu 62 000 automüüjale tähendavad uuendused pääsu autotootjate diktaadi alt ning luba müüa mistahes tootja sõidukeid ükskõik kellele. Samuti vabanevad diilerid teeninduse ja varuosade müügi kohustusest.
Reformide esialgse kava esitas konkurentsivolinik selle aasta veebruaris. Viimased kümme aastat Euroopa autode jaemüüki reguleerinud reeglid kaotavad septembris kehtivuse ning 1. oktoobrist on tarvis uusi reegleid. Need kehtivad omakorda 2010. aasta maini.
Kesksel kohal Monti reformikavas on plaan tühistada erand Euroopa konkurentsireeglitest, mis võimaldab autotööstusel nimetada ise oma edasimüüjad ning piirata nende tegevus konkreetse piirkonnaga. Monti näeb selles peamist põhjust, miks samade autode hinnad kõiguvad Euroopas kuni 40?50 protsenti, varusoad on Rootsis ja Taanis näiteks Saksamaaga võrreldes aga vastavalt 36 protsenti ja 55 protsenti kallimad.
Monti on otsustanud nn asukoha klausli tühistada, mis annab diileritele vabaduse avada müügisalongid mistahes Euroopa otsas.
Kuna aga ettepanek on leidnud teravat vastuseisu nii tootjatelt kui suure autotööstusega liikmesriikide valitsustelt, on Monti nii palju järele andnud, et nõustunud klausli tühistamisega viivitama 2004. aastani. Tugevalt autotööstuse lobby surve all oleva Euroopa Parlamendi ettepaneku oodata aastani 2005 ning otsus uuesti üle vaadata, lükkas Monti tagasi.
Ülejäänud uuendused saavad aastase üleminekuaja, jõustudes 2003. aaasta oktoobris. Need näevad muu hulgas ette autoteeninduse liberaliseerimise ning automüügi ergutamise supermarketite ja interneti vahendusel. Müüjad saavad õiguse eksponeerida müügisalongides erinevate tootjate sõidukeid. Tarbijad ei pea enam tingimata ostma originaalvaruosasid.
Autotööstus ennustab uuendustest suurt segadust ja teeninduskvaliteedi langust, põhjendades suuri hinnavahesid Euroopas hoopis Euroopa Liidu riikide erineva maksupoliitikaga.
Tootjad on saanud tuge poliitikutelt eesotsas Saksamaa kantsleri Gerhard Schröderiga, kes vajab eelolevatel valimistel hädasti autööstuse hääli. Mõned kuud tagasi Opeleid tootvas General Motorsi tehases esinedes ütles Schröder, et uued reeglid ?kahjustavad oluliselt Saksa autotööstuse konkurentsivõimet? ning ähvardas reformi blokeerida.
Autotööstuse arvele langeb Saksamaal üks igast viiest töökohast ning tööpuudus on keskne teema sügisestel valimistel, kus Schröderi partei rivaalile praegu alla jääb. Saksa mõjuka ametiühingu IG Metalli hinnangul on reformist ohus tuhanded töökohad.
Tänasel hääletusel Euroopa Komisjonis oodatakse Monti ettepaneku kinnitamist, ehkki neli volinikku on reformikava vastu. Need on kaubandusvolinik Pascal Lamy, regionaalasjade volinik Michel Barnier, laienemisvolinik Günther Verheugen ja tööstusvolinik Erkki Liikanen. Reformi pooldajate sõnul on vastuseis tingitud sellest, et esindatakse suure autotööstusega riike.
Kauppalehtile antud intervjuus nimetab Liikanen põhjusena kartust väikeste ja keskmise suurusega automüüjate käekäigu pärast, kes reformidest käivituvas konsolideerumisprotsessis suurtele jalgu jääks. Praegu moodustavad 10?15 töötajaga väikefirmad Euroopa Liidu automüüjatest 95 protsenti.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele