Rahasüstiga peaks sadama nägu tundmatuseni muutuma. Kesklinna reisisadama-alale tulevad praegustele tühjadele platsidele elamud ning teenindus- ja kaubanduspinnad. Muugal valmib tööstuspark, mis peaks andma transiitkaupadele kohapeal lisaväärtust. Näiteks nafta töötlemine, keemiatööstus, puidu töötlemine ja alkoholi villimine. Muugale kerkivad börsilaod, kus on võimlik hoida Londoni börsil kaubeldavaid metalle.
Juba 2004. aastal hakkab suuri kruiisilaevu vastu võtma 70 miljonit krooni maksev Saaremaa süvasadam, millest saarlased on unistanud aastakümneid. Sellele lisandub sadama laiendamine tavaliste nn ro-ro laevade ja jahtide vastuvõtmiseks.
Paldiskis valmib puiduterminal ja täiendavalt võimalused naftatoodete lastimiseks.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Tallinna Sadama juht Riho Rasmann ütles eile sadama arengukava tutvustades, et seoses investeeringutega püsib sadama puhaskasum lähema 4-5 aasta jooksul stabiilne. 2003-2007. aastate 4 miljardi kroonise investeeringute mahu jaoks võtab ettevõte 2,5-3 miljardit krooni laenu. Sellise laenu pealt makstav intress on 120 miljonit krooni aastas.
Tallinna Sadam lähtub investeerimisplaane tehes soodsast majanduslikust olukorrast. Möödunud aastal kasvas sadama kaubakäive 17. See oli üks parimaid tulemusi Läänemere piirkonnas, näiteks Helsingi sadama käive püsis muutumatuna. Tallinna Sadam on kasvanud kaubakäibelt Peterburi järel teiseks sadamaks piirkonnas, mööda kunagisest liidrist Ventspilsi sadamast. Venstpilsi kaubakäive kukkus möödunud aastal 24, peamiselt tingituna Venemaa otsusest lõpetada nafta transport torujuhtme kaudu. Selle asemel kasutab Venemaa põhjapoolset Primorski sadamat.
Riho Rasmann ütles, et lähema 5 aasta jooksul ei tohiks nafta transiitveod läbi Eesti väheneda. ?Langust ei toimu, võib toimuda turu ümberjagamine,? ütles Rasmann.
Möödunud aastal suurenes toornafta veomaht läbi Tallinna Sadama 2 miljoni tonni võrra, mis moodustab neljandiku piirkonna turu juurdekasvust. Rasmann ütles, et ülejäänud osas turu kasvust võttis küll Primorski sadam, aga sellest üksi ei piisa Venemaa vajaduste rahuldamiseks. ?Nafta otsib ise väljapääsu,? ütles ta.
Eestis on Rasmanni sõnul naftatransiidiäris kiiresti kasvamas AS Eurodek, samas kui AS Pakterminal ja AS E.O.S. pole mahtusid suurendanud.