• OMX Baltic−0,02269,85
  • OMX Riga0,27922,42
  • OMX Tallinn−0,081 754,52
  • OMX Vilnius0,42992,36
  • S&P 5000,555 615,35
  • DOW 300,6240 000,9
  • Nasdaq 0,6318 398,45
  • FTSE 1000,368 252,91
  • Nikkei 225−2,4541 190,68
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,16
  • EUR/RUB0,0095,44
  • OMX Baltic−0,02269,85
  • OMX Riga0,27922,42
  • OMX Tallinn−0,081 754,52
  • OMX Vilnius0,42992,36
  • S&P 5000,555 615,35
  • DOW 300,6240 000,9
  • Nasdaq 0,6318 398,45
  • FTSE 1000,368 252,91
  • Nikkei 225−2,4541 190,68
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,16
  • EUR/RUB0,0095,44
  • 16.12.03, 00:00

Tallinna Sadam ehitab miljardikroonise raudtee

Kui projekt teostub täies mahus, kujuneb selle maksumuseks hinnanguliselt miljard krooni. Sadam ning majandus- ja kommunikatsiooniministeerium tegelevad lepingu väljatöötamisega, et allkirjastada see tuleva aasta alguses.
Ettevõtmine saab võimalikuks tänu sellele, et 75 protsenti projekti rahast tuleb Euroopa Liidu ISPA fondist ja et Tallinna Sadam võtab Eesti riigi poolsed kohustused enda peale ehk leiab 25 protsenti vajalikust investeeringust. Raudteejupp läheb Tallinna Sadama raamatupidamise bilanssi.
Eesti Raudtee, Eestis raudteevõrgustiku infrastruktuuri omanik, ei saa eraettevõttena olla praegusel juhul Euroopa Liidu partner.
Tallinna Sadamale on raudtee ehitus oluline, sest 2007. aastast ei või Tallinna läbida rasked kaubarongid, mis liiguvad praegu Venemaalt Paldiski sadamasse. Samuti peab Tallinna südames asuvatesse Paljassaare ja Kopli poolsaare sadamatesse lõppema järk-järgult nafta, kivisöe ja kemikaalide vedu.
Tallinna nõue lähtub linnaelanike huvist, sest linna läbival raudteel on läbilaskevõimet küll. Veomahud on hoopis vähenenud.
Et hiidkallis raudteejupp teenindaks vaid Paldiski sadamat, kujuneb selle tasuvuse aeg pikaks. ?Raudteed ehitatakse sajaks aastaks, pole mõtet oodata, et see ennast kolme või nelja aastaga ära tasuks,? ütles Harju maavanem Orm Valtson.
Tallinna Sadama juhatuse esimehe Riho Rasmanni sõnul ei ole taolised projektid enamasti äriliselt tasuvad. ?Käimas on tasuvuse eeluuringud, et teada, kui palju see ilu maksma läheb,? ütles Rasmann.
Uus raudteeharu kulgeks Arukülast läbi Männiku jaama Sauele. Kolm täpsemat asukoha varianti töötatakse välja pärast lepingu sõlmimist uuel aastal. ?Harjumaa arengukavas on raudteeliin peaaegu noolsirge ja ei läbi ühtegi asulat,? ütles EPT Grupi insener-konsultant Reedik Võrno.
Projekti esialgne maht sõltub ka Tallinna linnast, kes peaks täpsustama, kas kaubarongid ei tohi üldse Tallinna sisse sõita või on piirang ainult kesklinna sisenemisele.
Võimalus on, et esimese etapina ehitatakse kuue kilomeetri pikkune raudteeühendus vaid Männiku ümberlaadimisjaama ja Saue vahele.
?Milline ümbersõit tuleb, sõltub Tallinna linna piirangu sisust,? ütles Tallinna Sadama turundusdivisjoni peaspetsialist Tiina Liitmäe.
Tallinna abilinnapea Toivo Ninnas: ?Tallinna volikogult on kolm otsust, et linn tahab raudteetransiidist lahti saada.? Tema sõnul ei soovi Tallinn poolikuid või järkjärgulisi otsuseid.
Kasutades seaduses antud võimalusi ostetakse raudteealune maa eraomanikelt üles. Kelle maid ja kuidas ostma hakatakse, pole veel teada.
Muutmisele lähevad valdade üldplaneeringud ja maakonna planeering. ?Et joon kaardil muutuks juriidiliseks jooneks, on vaja täita palju pabereid,? ütles Orm Valtson.
Kuigi Tallinna linna raskeveoste keeld algab 2007. aastal, peab majandus- ja kommunikatsiooniministeerium tõenäoliseks, et ehitus algab alles 2007. või 2008. aastal.
- Mati Tartu, Saue vallavanem
Saue valla detailplaneeringus on, et raudtee kulgeb Laagri Maksimarketi juurest üle Pärnu maantee Tänassilma tehnopargis Iveco kontorist mööda, piki praegust betoonteed Männiku karjäärideni. 1994. aastal pandi kujad maha.
On selge, et see plaan on eilne päev. Tookord oleks raudtee olnud põllu peal, nüüd aga jälle linnas sees. Teine plaan on lõpetada raudtee uusehitis Sauel. Minu meelest peaks raudtee enne linna ära keerama, aga väidetavalt tõstab see tohutult ehituse hinda. Inimesed on aru saanud, et raudtee lähedus mõjutab kinnisvara hinda. 1994. aastal ei osatud raudtee ehitusest midagi arvata, nüüd on kostnud hääli, et peaks raudtee vastu võitlema.
- Sven Kesler, Saku vallavanem
Kuigi tänaseks ei ole selge raudtee täpne asukoht, läbib see igal juhul Saku valda. Et Sakus on tegemist kiiresti areneva keskkonnaga, siis ammendub õige pea võimalus valutult ja kellegi huve kahjustamata raudteed rajada.
Esialgne plaan murda läbi Raku-Männiku järvistu Laagrisse tundub vastuvõetamatu keskkonna seisukohalt. Raudtee on infrastruktuur, mis lisaks ettevõtluse arendamisele toob kaasa ka negatiivset ? müra, saaste, maade võõrandamine, geograafiline eraldatus (Keila näide).
Esialgses plaanis mööduks raudtee küll Tänassilma tehnopargist, kuid ma ei usu, et piirkonnale oleks raudteest kasu. Pigem mitte, sest tehnoparki kontorid rajanud ettevõtted arvestavad logistikas maanteevedudega. Kui raudtee valmis saab, on tehnopark välja arendatud. Tehnopargi piirkonnas ei ole vaba maad, mis võimaldaks uut tehnoparki rajada.
Maanteeameti ootuste kohaselt algab 2007. aastal neljarealise Tallinna ringtee ehitus, mis omakorda kujuneb üheks kallimaks teedeehituse projektiks.
Tallinna ringtee ja Tallinna?Peterburi maantee ehituse maksumuseks on arvestatud ligikaudu 1,2 mld krooni.
Tee-ehituse projekteerimiseks alustas maanteeamet novembri lõpus hanke. Ainuüksi projekti maksumus on 28,2 miljonit krooni, mis on seni kõige kallim maanteeameti poolt elluviidav tehnilise abi projekt. Projekteerimisega seotud kuludest 75 protsenti kaetakse Euroopa Liidu ISPA fondi vahenditest ja 25 protsenti riigi eelarvest.
Paldiskisse suunduv Tallinna ringtee algab Peterburi maanteelt, kus Väo ristmik ehitatakse kahetasandiliseks. 2006. aastal algab maanteeameti ootuste kohaselt Peterburi maantee ehitus kuuerealiseks.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.07.24, 11:20
Põlvkondade vahetust tuleks hakata varakult planeerima
Kui oled midagi suure hoole ja armastusega üles ehitanud, on loomulik, et soovid tagada ka selle püsimise. Olgu tegemist ettevõtte või perekonna varade edasiandmise planeerimisega, siis LHV privaatpanganduses ollakse oma klientidele toeks, et korraldada põlvkonnavahetus sujuvalt.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele