Financial Timesi andmeil tühistas Saksamaa valitsus maksukogumissüsteemi välja töötava firmaga eelmisel nädalal lepingu ja maksukogumist ei alustata. Selle aasta suurim Euroopa-suunalise maanteeveo hinna mõjutaja pidi olema Saksamaal veokeile kehtestatav veokimaks, mis oleks veohindu Euroopa suunal tõstnud 10?15%.
Transpordifirma AS SP Transit juhataja Roman Loov selgitas, et SP Transit plaanis hinda tõsta teemaksu määra võrra. Sõltuvalt veokist ja selle heitgaaside hulgast oleksid kulud iga Saksamaa kiirteel läbitud kilomeetriga kasvanud kaks krooni kilomeetri kohta.
Allando Kesk-Euroopa suunaliste vedude ekspedeerija Maiki Virt leidis, et teemaksu kehtestamise mõju veoteenuse hinnale ei ole tegelikult eriti suur. ?Hinnad paneb paika ikkagi turg ja kindlasti leidub ka neid transpordifirmasid, kes hindu ei tõsta ja endistviisi jätkavad,? lisas Virt.
Kuigi lähiajal Loov veohindade tõstmiseks põhjust ei näe, kerkivad siiski hinnad sel aastal kindlasti, seda peamiselt kütuseaktsiisi kallinemise tõttu. ?Aktsiisi kasvamine mõjutab enim siseriiklikku vedu, kus müügikatted pole eriti suured,? selgitas Loov.
Millisel määral aktsiisi kasvamine hindu kergitab, sõltub Loovi hinnangul marsruudist ja teekonna pikkusest. Ühte keskmist hinnatõusuprotsenti on tema sõnul raske öelda. ?Mida kaugemale Eestist viib sõit, seda vähem aktsiisi kallinemine mõju avaldab,? ütles Loov.
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) infojuht Ermo Perolainen leidis, et maks päris ära ei jää, kuid millal veokite liiklemise eest raha hakatakse võtma, on hetkel selgusetu.
Saksamaa teemaks pidi kehtima hakkama juba eelmise aasta 31. augustil, kuid tõrked maksukogumissüsteemis lükkasid seda kahel korral edasi. Plaanide järgi maksukogumissüsteemi välja töötava firma Toll Collect esindaja rääkis novembris, et probleemid lahendatakse paari-kolme kuu jooksul ning maks rakenduvat tänavu aasta alguses.
Saksamaa kilomeetripõhine teemaks oli mõeldud raskeveokitele, millel massi üle 12 tonni. Sõltuvalt veoki suurusest ja heitgaaside hulgast oleks maks kergitanud vedaja kulusid igale kilomeetrile keskmiselt 12,4 eurosenti ehk 1,94 krooni.
Sõidukitesse paigaldatakse nende liikumist jälgivad pardaseadmed. Maanteedele paigaldatavad infrapunased jälgimissüsteemid jälgivad autode registreerimisnumbreid ja kontrollivad, kas need on kantud süsteemi andmebaasi.
Sellele lisandub politsei- poolne pisteline kontroll.