Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Leiutajast tippjuht Jaan Tamm

    1986 aastal väljastas NSVL Teile pronksmedali leiutustegevuse eest. Mida leiutasite? Töötasin tollal TPI laboris ja tegelesin desintegraatormasinate ehk siis maakeeli jahvatus- ja purustusmasinate koostamise ja arendamisega. NSVL patente välja ei andnud, küll aga sain patendi 22 teises riigis (USA, Suurbritannia, Rootsi, ?veits, Austria, Saksamaa jt). Patentide ja autoritunnistuse järgi sain pisut isegi preemiat, nii 100?150 rubla.
    Kas Lennuliiklusteenindusse minnes saite kohe peadirektoriks? Esialgu töötasin lennuametis peadirektori asetäitjana ning pärast Lennuliiklusteeninduse loomist sai minust siin peadirektor. See oli asjade loomulik käik.
    Kas peate seda oma elu suurimaks saavutuseks? Kõige suuremaks saavutuseks pean oma peret ja kolme last. TPI ajast pean seda muidugi saavutuseks, et minu arendatud seadmed läksid kaubaks ja neid oli võimalik müüa, mitte ei jäänud niisama vedelema.
    Aga millised on Teie tööalased saavutused? Praeguse töö juures on mul hea meel, et koos kolleegidega sai loodud tänapäeva nõuetele vastav tehnoloogiline skeem ja pandud kokku hea meeskond. Meie edu näitab juba seegi, et IATA andis auhinna Eagle Award 2003. aastal meile kui maailma parimale lennuliiklusteenindusettevõttele.
    Millised on Teie meelest riigifirma juhtimise plussid ja miinused? Praegused riigifirmad on suhteliselt stabiilsed äriühingud, samuti võib öelda, et oleme majanduslikult väga kindlal tegevusalal. Väike pealiskaudsus on asjal selles mõttes küll sees, et riigil jääb tavaliselt puudu pikemaajalistest arenguvisioonidest. Selles mõttes on see hea, et endal on sellises firmas rohkem vabadust erinevaid ideid ja variante välja pakkuda. Väikese riigi firmana on meil aga minu meelest üsna hästi läinud.
    Mis vahe on erafirma ja riigifirma juhtimisel? Erafirmat pole ma küll juhtinud, kuid tean, et äriseadustiku järgi mingit vahet ei ole ja ei usu, et ka mingist muust aspektist vaadatuna suuri erinevusi leiduks. Teatud riigifirmade puhul võib positiivseks olla see, et pole hunnikut konkurente, kellega võidelda. Samas kehtib see ka mõnede erafirmade kohta.
    Mis on juhi töös kõige keerukam? Lisaks sellele, et juht peab väga hästi tundma ja valdama oma süsteeme ja seadmeid, tuleb tal ka inimestega suhelda. Personali valik ja hoidmine on väga raske ja vastutusrikas töö ning nõuab suurt pingutust, kuid samaaegselt on see ka meeldiv, pakub rõõmu ja rahuldust.
    Kuid milline peaks olema hea juht? Ta peab olema suuteline saama kokku sobivad inimesed ja looma neist hea meeskonna. Hea juht peaks kujundama töö ja töötingimused nii, et see inimesi motiveeriks, et see kutsuks ja innustaks neid töötama. Ta peab oskama raha lugeda ja paigutada, investeerima nii inimestesse, tööprotsessi kui ka töövahenditesse. Samuti peaks ta tundma sügavat lugupidamist, pühendumust ja austust oma tegevusvaldkonna vastu.
    Kas Te ise vastate enda arvates nendele omadustele? Olete Te sedavõrd pühendunud? Arvan küll. Eks rutiini tekib vahel ikka, aga lennundus on niivõrd kiiresti muutuv ala, et midagi uut ja huvitavat on alati teoksil. Töötsükkel pidavat end tegelikult ammendama viie-kuue aastaga, kuid mina sain TTÜs oldud 13 aastat ilma igasuguse rutiinita, sest tegevusest ei tulnud puudu sealgi.
    Millised eelised ja erinevused on töötajal tööandja ees? Juhi ja töötaja peamine erinevus ongi ju see, et töötaja võib pärast tööd koju minna ja enda järel ukse kinni lüüa, juht kannab aga tööga seotud muresid ja rõõme 24 tundi kaasas.
    Mis on need isikuomadused, mis Teile töös kõige enam kasuks on tulnud? Nimetaksin vahest järjekindlust ja nõudlikkust, ka otsekohesust ? olen püüdnud oma mõtted alati ausalt välja öelda. Vahest ka õppimisvõime, viitsin asjadesse süveneda ja neid uurida. Lennunduses seda luksust ei ole, et lased end lõdvaks ja ei viitsi õppida.
    Oli Teil lapsena mingeid unistusi, kelleks tahtsite saada? Mingeid selgeid soove ei olnud, et oleksin kindlasti tahtnud just näiteks kosmonaudiks või autojuhiks saada.
    Mis on Teie jaoks karjäär? Karjäär oleks see, kui läheksin kusagile mujale, sootuks teise ettevõttesse. Meie valdkonna inimesed tegutsevad kindlal alal, kus edasi- või kõrvaleliikumisi eriti ette ei tule.
    Kui suure tõenäosusega siis ametikohta vahetaksite? Praegu ei oska selle kohta midagi öelda. Tänapäeval juhtub aga vahel nii mõnigi asi kiiremini, kui oskaksime ette arvata.
    Kas lugeda armastate ja mis oli viimane loetud raamat? Kõige viimane oli sõprade sünnipäevaks kingitud ?Küüniku sõnaraamat?, ent kui rääkida tõsisemast lugemisest, siis selleks oli Äripäevalt kingituseks saadud Larry Bossidy ja Ram Charani ?Elluviimine?. Juturaamatuid sirvin pisteliselt. Komandeeringusse sõites haaran midagi ikka lennukisse kaasa, et aega sisustada.
    Aga ajalehtedest-ajakirjadest? Kodus käivad Postimees ja Äripäev, aga võrgus loen ka muid väljaandeid, nt Eesti Päevalehte.
    Jaan Tamme kohta kasutaks ainult kõige positiivsemaid sõnu, kuna ta on väga sügavalt professionaalne.
    Ta on juba pikka aega töötanud lendude juhtimise alal, kus vastutus on tohutult kõrge, ja on sellega väga hästi toime tulnud, kasvatades ülelendude arvu, ja viinud ettevõtte täiesti selgelt Euroopa tasemele. Kui rääkida isiksuse poolest, siis hingelt on ta romantik ja matkaja. Minu poolt igatahes suur ja sügav kummardus selle inimese ees ? olen teda alati imetlenud.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Raadiohommikus: pangad, linnaruum ja kodude renoveerimine
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.