Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Euroliit tõi alkoholitootjatele enneolematu müügimahu
ASi Remedia ekspordijuht Ülle Kirss leiab, et nende jaoks võib Euroopa Liiduga liitumise mõju pidada kahetiseks.
?Ühelt poolt otsene ja praktiline kasu oli kindlasti tollipiiride kadumisest, mille tõttu kaubavahetus muutus tunduvalt lihtsamaks ja kiiremaks,? selgitab Kirss. ?Alkoholi kui riikide maksutulude seisukohalt üliolulise kauba import-eksport oli varasematel aegadel ju äärmiselt keeruline ja tülikas.?
Kirsi sõnul on teine samuti väga oluline mõju aga kaudsem ning tuleneb Eesti tuntuse suurenemisest, mille tõttu kasvas päris palju ka siinsete kaupade usaldusväärsus.
?Praegu tuleb meile igatahes märksa rohkem koostööpakkumisi kui varem. Ja seda nii Euroopast kui ka teistest maailma nurkadest,? ütleb Ülle Kirss.
ASi Onistar nõukogu esimehe Aleksander Skoblovi arvates on ELiga liitumise peamine pluss see, et bürokraatiat ja mõttetut niisama sebimist pole enam sedavõrd palju.
?Paberimajandus on küll muutunud ikka tunduvalt väiksemaks ja see on igati suur eelis,? leiab Skoblov. ?Enam pole vaja nii tohutult palju deklaratsioone ja saatedokumente täita kui varem.?
Skoblov ei arva, et liitumisel alkoholitootjate jaoks ka mingeid negatiivseid või raskendavaid aspekte oleks. ?Pigem on just kõik ikka lihtsamaks ja paremaks muutunud,? väidab ta. ?Vähemalt meie ettevõtte seisukohast võib küll nii öelda.?
ASi Liviko turundusdirektori Janek Kalvi meelest on positiivseid muutusi mitmeid.
?Suurimad muudatused on valdavalt seotud eraisikute ülevoolukvootide suurenemisega,? nendib Kalvi. ?Paljuräägitud viina- ja õlleralli on üpris tugevat mõju avaldanud ning müügi tõus olnud tänu sellele hüppeline.?
Kalvi näeb uues korralduses siiski ka teatud probleeme. ?Muret tekitab näiteks Ukraina turg, kuhu oleme oma toodangut müünud nüüdseks juba üle kümne aasta,? räägib Kalvi. ?Pärast ELiga liitumist sai see meie jaoks n-ö kolmandaks maaks ja senini kehtinud vabakaubandusleping kaotas kehtivuse ning lisandusid impordimaksud.?
Kalvi sõnul kallines Ukraina turul näiteks ka Vana Tallinna hind. ?Toodangu müümisest me loobunud muidugi ei ole, kuid müük paraku siiski langes,? ütleb Kalvi. ?Kogu alkoholiturg on saanud hoobi ka suhkru kallinemise tõttu, see kergitaski likööride hinnataset. Samas mõjutab see faktor kõiki ettevõtjaid enam-vähem võrdsel tasemel ning sellest tingitud müügilangus pole olnud väga märkimisväärne.?
Eesti ühinemine ELiga on andnud Sakule võimaluse suurendada eksporti Soome suunal. Saku on tuntuim Eesti kaubamärk Soomes. Saku õlled on soomlaste seas hea kvaliteedikuvandiga, mille tarvis on Saku oma tootmisesse, kvaliteeti ja kaubamärki ka investeerinud läbi aastate ning selle nimel tööd teinud.
Head kvaliteedikuvandit arvestades ning seoses sellega, et alates 1. maist on Saku Originaali edasimüüja Soome suurim õlletehase Sinebrychoff, on neljakordistanud Saku õllede eksport Soome suunal võrreldes eelmise aasta sama perioodiga. Soomes müüdav Saku Originaali purk kuulub 1. maist alates Soome pakendisüsteemi, mistõttu tarbija saab sarnaselt kodumaiste õlledega purgi eest raha tagasi. Samuti on suurenenud turistide ostud, mida näitab õllekohvrite müügi suurenemine, kuid õlle vedamine tervikuna turistide poolt üle lahe on võrreldes viina veoga alates 1. maist kasvanud vähem.
Hinna, alkoholikraadi ning vedamise vaeva suhet arvestades on turistil mõttekam Eestist praegu üle Soome lahe tassida pigem kanget kui lahjat alkoholi. Samuti reageeris Soome õlletööstus ja jaekaubandus, langetades kampaania korras märkimisväärselt oma õllemüügi hindu Soomes alates 1. maist, püüdes Soome tarbijat harjutada ikka Soomes tarbima.
Kindlasti on lõimumisprotsessiga seoses muutunud tervikuna kogu Eesti ettevõtluskeskkond. Toiduainetööstuse tegevusega seotud seadusandlus on kindlasti muutunud täpsemaks. Ja Saku Õlletehas on nendeks muutusteks valmis olnud.