Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Parandame rahva tervist ja keskkonda
ELis on käsil senise kemikaaliohutuse poliitika reform. Vajaduse muudatuste järele tingisid senised puudulikud normid ELi kemikaaliohutuses: teadmata on üheksa kümnendiku ELi turul ringlevate kemikaalide omadused ja nende mõju inimeste tervisele ning keskkonnale. Samas puutume kemikaalidega kokku praktiliselt kõikjal, sest suurem osa meie igapäevaelus kasutatavaid tooteid sisaldavad kemikaale (riided, kosmeetika, paber, elektroonika, tarbekeemia, mänguasjad).
ELi uue kemikaaliohutuse regulatsiooni (nn REACH-regulatsiooni) põhiline eesmärk on tagada elanikkonna tervise ja keskkonna parem kaitse, vähendamata seejuures Euroopa tööstuse konkurentsivõimet ja innovaatilisust. Uus regulatsioon näeb ette, et kõiki ELi turul ringlevaid kemikaale tuleb hakata registreerima nende tootjate ja importijate poolt ELi ühtses kemikaalide registris, mida hakkab haldama Helsingisse loodav Euroopa Kemikaalide Agentuur. Kemikaali registreerimiseks tuleb selle tootjal või importijal esitada testimistel põhinev teave kemikaali omadustest ja mõjust inimeste tervisele ja keskkonnale, kusjuures registreerimisel küsitav informatsiooni hulk sõltub kemikaali toodetavast/imporditavast kogusest: mida suuremas koguses kemikaali toodetakse või imporditakse, seda põhjalikumat teavet nõutakse.
Kui kemikaal ei ole Euroopa kemikaalide registris registreeritud, siis pole võimalik seda ELis turule tuua. Teatud ohtlike omadustega kemikaalide kasutamiseks tuleb ettevõtetel hakata taotlema Kemikaalide Agentuurilt kasutusluba. Eriti ohtlike kemikaalide osas aga võidakse kehtestada piirangud reguleerimaks nende tootmise tingimusi, turule laskmist ja kasutamist ning vajadusel mõnd eelpoolnimetatud tegevustest üldse keelata.
Juba senised teadmised on selgelt näidanud mõne kemikaali seotust mitmete vähitüüpide, hingamisteede haiguste, naha- ja silmakahjustuste, astma, allergiaga. Euroopa Komisjon töötas REACHi eelnõu välja 2003. a lõpuks, kuid selle menetlus Euroopa Parlamendis ja ELi Nõukogus kestab siiamaani. Ühelt poolt on aeganõudva menetluse põhjuseks REACHi mahukus ? tegemist on ELi seni kõige mahukama õigusaktiga, mis asendab enam kui 40 kehtivat õigusakti.
Teisalt on rohkelt diskussioone põhjustanud uue regulatsiooni võimalik ulatuslik mõju Euroopa tööstusele ja majandusele. Otseselt mõjutab REACH keemiatööstust, mis on sunnitud tegema märkimisväärseid kulutusi kemikaalide testimiseks ja registreerimiseks. Teistele sektoritele tähendab REACH nende poolt kasutatavate kemikaalide hinnatõusu või mõne vajaliku kemikaalide turult ärakadumist, millele asenduse otsimine võib nõuda ettevõttelt suuri investeeringuid.
Euroopa Parlamendis oli REACH-eelnõu esimene lugemine 17. novembril, mil enamik hääletas REACHi menetlust juhtivate komisjonide poolt pakutavate muudatusettepanekute poolt. ELi Nõukogus juhib menetlust ELi liikmesriikide majandusministritest koosnev Konkurentsivõime Nõukogu, mis koguneb 13. detsembril spetsiaalselt selleks, et võtta vastu Nõukogu muudatusettepanekud REACHi eelnõu osas. Nii Parlamendi kui ka Nõukogu muudatusettepanekud on suhteliselt sarnased, eelnõu on menetluse käigus muutunud tööstusesõbralikumaks. Nii näiteks on lihtsustatud väikeses koguses (1?10 t) toodetavate või imporditavate kemikaalide registreerimist, on muudetud kohustuslikuks koostöö ettevõtete vahel andmete jagamise eesmärgil ühe ja sama aine registreerimisel jne. Järgmiseks tuleb leida kompromiss Parlamendi ja Nõukogu seisukohtade vahel. Vastavalt senistele prognoosidele võetakse REACH vastu Soome eesistumise ajal ehk järgmise aasta teisel poolel.
Autor: Diana Maurer