• OMX Baltic1,1%272,93
  • OMX Riga−0,25%880,12
  • OMX Tallinn1,19%1 729,38
  • OMX Vilnius0,15%1 034,42
  • S&P 500−0,21%5 780,05
  • DOW 30−0,14%42 454,12
  • Nasdaq −0,05%18 282,05
  • FTSE 100−0,07%8 237,73
  • Nikkei 2250,26%39 380,89
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,64
  • OMX Baltic1,1%272,93
  • OMX Riga−0,25%880,12
  • OMX Tallinn1,19%1 729,38
  • OMX Vilnius0,15%1 034,42
  • S&P 500−0,21%5 780,05
  • DOW 30−0,14%42 454,12
  • Nasdaq −0,05%18 282,05
  • FTSE 100−0,07%8 237,73
  • Nikkei 2250,26%39 380,89
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,64
  • 31.10.06, 07:27
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tallinna Sadama kallis kingitus

Salapärane ärimees Sandu Huban ja transiidigigant Severstal saavad tuleval aastal Tallinna Sadamalt küsida üle 30 miljoni krooni tänu lepingule, mille kolme aasta eest tegid sadama eksjuhid Riho Rasmann ja Jaan Toots.
7. veebruaril 2003. aastal sadamajuhtide ja Prevo Holdingu tänaseks lahkunud juhi Vitali Kipjatkovi vahel sõlmitud leping kinnitab, et kui ettevõte ei saa selle aasta lõpuks hoonestusõigust merealusele maale sadama idaosas aastas 5 miljoni tonniga opereeriva terminali loomiseks, on võimalik sadamale esitada suuri trahvinõudeid.
Kui maatükk pole terminali rajamiseks ette valmistatud ja infrastruktuur pole välja ehitatud hiljemalt järgmise aasta keskpaigaks, peab sadam Prevole maksma 75 000 krooni nädalas ja hüvitama kogu kohustuse rikkumisest tuleneva kahju, kokku rohkem kui 30 miljonit krooni.
Juhatus vahetunud
Tänaseks on sadama juhatus vahetunud kaks korda. Aseesimees Jaan Toots liikus edasi juba sama aasta lõpul ja juhib praegu Worldwide Investi.
Aasta pärast juhatuse esimehe kohalt SBM Panka juhtima läinud Riho Rasmanni sõnul polnud sadamale lihtne jõukaid kliente saada. "Vene transiidiärimehed käivad šoppamas kõigis Baltimaades ning Tallinna Sadama juhatuse ülesanne on klient nõukogu jaoks ette ajada," rääkis ta. "Mäletan näiteks seda, kuidas ühe projekti kaotasime Ventspilsile, ühe Klaipedale."
Rasmann ütles, et ei mäleta konkreetset lepingut, kuid kolmeaastane tähtaeg terminalialuse maa ettevalmistamiseks tundub mõistlik. "Tavaliselt tehti leping väikese varuga," rääkis Rasmann. "Näiteks Muuga söeterminal valmis 2,5 aastaga," lisas ta.
2003. aastal kooskõlastasid detailplaneeringu keskkonnaminister Villu Reiljan ja kohalik vallavolikogu. Kuid praeguse seisuga saab sadama merealune maa täidetud kõige varem järgmisel või ülejärgmisel aastal. Alles pärast seda saab seada hoonestusõiguse.
Ootamatult pani Kalev Kanguri juhitud maa-amet mullu suvel Tallinna Sadama ilusatele plaanidele käe ette. Amet leidis, et seni on seaduseaugud võimaldanud sadamaomanikel teha valesti, kuigi sadamaid on merepõhja ehitatud juba kümme aastat. Tegelikult ei kuulu merealusele maale püstitatud ehitis kaldakinnisasja koosseisu ehk sadamale, vaid riigile kui merepõhja omanikule.
Asi venis veelgi. Riigikontrolli juht Mihkel Oviir leidis tänavu hiliskevadel maa tasuta andmises erasektorile korruptiivseid sugemeid.
Läbirääkimised käivad
Hoolimata segadustest maa riigilt kättesaamisega tegi Tallinna Sadama juht Ain Kaljurand aprillis heade kavatsuste protokolli Vene väetisetootjaga OAO Akron. Õnneks arvestab leping võimalusega, et tüli maa pärast võib jätkuda. Akroni terminal peaks hakkama opereerima kuni 4 miljoni tonniga ülejärgmisel aastal.
Kaljurand sel nädalal puhkab. Tallinna Sadama avalike suhete juht Sven Ratassepp kinnitas, et sadam on Hubani firma ähvardavast trahvinõudest teadlik ja läbirääkimised tähtaegade pikendamise üle käivad. "Seni pole me tasunud ühelegi lepingupartnerile leppetrahvi sadama infrastruktuuri ehitamisega seotud kohustuste täitmata jätmise või täitmisega viivitamise eest," lisas ta.
Sandu Huban ja Severstal said pihta tulusale lepingule
Avalikkuse eest hoolsalt varjus püsiv ärimees Sandu Huban, hüüdnimega Sandaal, võttis Prevo Holdingu üle mullu.
Kolme aasta eest Prevo Holdingut juhtinud Valeri Kipjatkov on firmast lahkunud. Sandu Huban asus Prevo etteotsa mullu kevadel. Alates juulist muutus omanikering veelgi põnevamaks. Nüüd kuulub Prevo Holding 15% ulatuses Janlikole, kelle taga on kaudselt naise ja poja kaudu üks Eesti rikkamaid transiidiärimehi Anatoli Lipinski. Veerand firmast kuulub Krono Groupile, mille taga on 50% osalusega Sandu Huban ja 50%ga naise kaudu Andrei Kozlovski. 60% firmast kuulub Küprose offshore'ile Transportation Investments Holding Ltd. Suure tõenäosusega on selle taga Severstal, sest sama firma on enamusosanik Spacecomis.
Spacecomi juht Oleg Ossinovski oli sel nädalal Venemaal ega polnud tema sekretäri kinnitusel tabatav.
Koostöös Vladimir Putini lähikondlase Gennadi Timtšenkoga on Severstal haaranud Eesti naftatransiidiäris märkimisväärse koha. Lisaks Spacecomile kuuluvad Vene firmale E.O.S, Trendgate ning lähedalt on seotud BTS.
Tallinna Sadam ei tea, kes on Küprose offshore'i taga. "Omanik võib aktsiaid müüa, kellele tahab, meie sõlmisime omal ajal lepingu Prevo, mitte offshore'iga," ütles Tallinna Sadama avalike suhete juht Sven Ratassepp.
Ka Prevo Holdingu aadressil asuva firma EstPlast kaudu tehtud katsed Hubaniga kontakti saada jäid tulemuseta.
Prevo Holding on registreeritud Tallinnas Paekaare tänaval. Viimastel aastatel elab firma vaikselt. Näiteks 2003. aastal ettevõttes töötasu ei makstud, kuid käive oli 4,4 mln krooni ja kasum 0,5 mln krooni - see on sama aasta, mil sõlmiti kuldaväärt leping. Hiljem firmal nii märkimisväärset käivet pole olnud (aastas 0,3 mln krooni ja stabiilne paarisaja tuhande kroonine kahjum). Ilmselt vahendab Huban tulusa asukoha Tallinna Sadamas edasi mõnele transiidiettevõttele.
Autor: Airi Ilisson

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 08.10.24, 14:49
Sustinere: toote mõju tuleb jälgida kogu väärtusahelas
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele