Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Dreamliner esines eduka stardiga
Kui Boeingu uue põlvkonna reisilennuk Dreamliner ehk 787 tegi teisipäeval oma esimest testlendu, mis on viibinud üle kahe aasta, on aktsia hind juba ammu stardi teinud. Nüüd on tarvis, et lennuk end õigustaks.
Lahti läinud vähemalt üheksa kuud kestva testlendude perioodi avapauguga oli rahul esimesena lennukid kätte saav Jaapani lennukompanii All Nippon Airwaysi asepresident Mitsuo Morimoto. Esialgse kava alusel pidanuksid lennukid käes olema juba 2008. aasta mais, kuid uue tähtaja alusel 2010. aasta lõpus.
Kuigi esimene testlend pidanuks kestma viis tundi, lühendati selle aeg kolmele tunnile, kuna ilmastikuolud olid kehvad. Kuid testpiloodid Mike Carriker ja Randy Neville ütlesid, et lennukit juhtida oli nauding. Umbes nädala pärast pannakse lennukitele juurde veel instrumente ja siis algab tõsine testimine ekstreemoludes, nagu näiteks äikesetormides ja jäätumiseoludes, ning testitakse hädaolukordi, et muuta lennuk reisijatele turvaliseks. Lõpuks on kogu aeg mõni testlennuk õhus, viimases testistaadiumis on neid kuus.
"Lend oli suuresti juba aktsia hinda sisse arvestatud, arvestades aktsia hiljutist indeksist paremat liikumist," lausus Credit Suisse'i analüütik Robert Spingarn Bloombergile. "Tõenäoliselt oli see mitmeks ajaks viimane positiivne katalüsaator, kuna hakkab tulema püsiuudiseid lennuki sertifitseerimisest, kus üht-teist on kindlasti negatiivne."
Selle lennuki edu oleks negatiivseks uudiseks alumiiniumitootjale Alcoa, kuna 250kohaline 787 on plastikerega. Alumiiniumitootja Alcoa peab endale uued kunded leidma.
Lubatud kütusesääst on muutunud 93aastase lennukitootja uue lennuki ajaloo populaarseimaks. Tellitud on 940 lennukit umbes 140 miljardi dollari eest. Boeing lubas CNN andmetel reisijatele uut lennukogemust suuremate akende, rohkema pagasiruumi ja parema valgustusega. Võrreldes praeguste sama suurusega lennukitega põletab uus lennuk 20 protsenti vähem kütust ning võimaldab vedada kuni 45 protsenti rohkem kaupa. Olenevalt konfiguratsioonist peaks lennuk võtma pardale 200 kuni 300 reisijat ja reisi pikkuseks vahemaandumiseta peaks olema enam kui 2500 meremiili.
"Me arvame, et see on väga efektiivne lennuk," ütles Boeingu juhatuse esimees Jim Albaught CNNile. "See muudab viisi, kuidas inimesed reisivad. See on loodussäästlikum lennuk, kuna kulutab vähem kütust. Lennukompaniide kulud on väiksemad, mis omakorda võimaldab reisijatel vähem maksta ja tunda end kohale jõudnuna paremini."
Lennuki maandudes tõusis aktsia järelkauplemisel 1,5 protsenti, 56,50 dollarile. Tänavu 30% tõusnud aktsia on muutnud aktsia kalliks. Boeingu aktsia dividenditootlus oli kolm protsenti ja ettevõtte turuväärtuseks 40 miljardit dollarit. Ettevõttele on võrdselt tähtsad nii tsiviillennukite tootmine kui ka lahingusüsteemide valmistamine, kuid viimased on tsiviillennukitest oluliselt kasumlikumad.