• OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 225−0,08%39 752,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,35
  • OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 225−0,08%39 752,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,35
  • 05.10.10, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tunneli lõpus paistab eelmisest aastast eredam valgus

Äripäeva koostatud üritusturundusfirmade edetabeli 16 suuremat firmat kahanesid eelmisel aastal endiselt. Aasta varasema 15% languse asemel kadus eelmisel aastal koondkäibest enam kui kolmandik, kasumit teenisid veidi enam kui pooled. Ometi oodati mullu sügisel tulemuste paranemist.
"Kõik olid masu meie sektorisse jõudmisest veidi šokis. Eks ootused olid mõnevõrra optimistlikumad ja sellist langust ei oodatud, nagu ta tuli," võrdles mullust ja praegust seisu turuliider, eelmisel aastal Kuldmunade jagamisel enim auhindu noppinud agentuuri Marketing Communication Alliance OÜ tegevjuht Rika Soopa.
"2010. aasta tulemusi vaadates näen, et käive tuleb küll eelmisest aastast väiksem, aga kasum paisub tänu meie tegevuse edukale reorganiseerimisele üsna palju," ütles aastaga esimese kolme suurema turundaja sekka kerkinud Baltic Event Service'i üks omanikest Jonas Olsson. Rahaliselt tähendab see 11,5-12 mln krooni käivet ja 500 000 krooni kasumit.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tänavusest langusest hoolimata on ettevõtete ootustel tuleviku suhtes kindlamad jalad all kui eelmisel aastal, mil samuti sügisel paranemist oodati. Finantsseis on Eesti ettevõtteil parem kui mullu samal ajal, samuti on Põhjamaade majandus, kust firma enamiku käibest teenib, stabiilne.
Sama suurt käibe kahanemist prognoosib ka turuliider. Jooksva aasta käive on eelmise aastaga võrreldes kukkunud ja see aasta tuleb Soopa sõnul 10-15% kehvem kui eelmine. "Plaanisime sel aastal tulemusi kahanevas trendis. Mullune tulemus sundis olema konservatiivsem," selgitas Soopa. Samas on aasta lõpp töömahukas ning novembri-detsembri üritused annavad aastakäibes olulist tooni.
Kuigi reklaamides on näiteks taas näha kriisis täitsa lõppenud autokampaaniaid ning linnas töötavad mitmel pool kraanad, agentuurid sellest veel kasu ei lõika.
"Massilisi selliseid näiteid praegu veel pole, pigem üksikuid näiteid. Eks see ole elementaarne nipp ka - kui keegi teine ei tee, paistad rohkem silma ja kes vähegi turundust endale lubada saavad, neile on masu ideaalne aeg turul nähtavamaks muutumiseks," lisas Soopa.
Korporatiivklientidele keskendunud Baltic Event Service tajub aga juba elavnemist, nende teenuseid küsitakse tänavu sügisel varasemast enam. "2008. aasta novembris-detsembris ei olnud ühtegi tellimust," tõi Olsson näite elavnemisest. Paljud ettevõtted külmutasid tollal oma eelarved ja jälgisid majanduses toimuvat.
Tulemuste kahanemisest hoolimata lasevad majanduse elavnemise märgid optimismi süstida. "Ühel hetkel jõuab suurem tõus ka meie sektorisse. Liigume umbes kaheaastase nihkega muust majandusest, masu jõudis meieni ka kaks aastat hiljem. Praegu veel ei saa meie agentuuri seisukohast kinnitada, et tõus oleks toimunud või masueelne pilt taastunud," lisas Soopa.
Kui enamiku konkurentide käibed kahanesid, siis tänavu üritusturundusfirmade edetabeli võitnud, suures osas Even Tudebergile kuuluva Tequila AD jaoks kriisi 2009. aastal, nagu eelmiselgi, polnudki.
Eestis ja välismaal ette võetud uued projektid ning uute niššide leidmine tõid käibele 63% lisaks. Seda sügavaimal majanduslanguse aastal. Enamiku sellest andis müük Rootsi, mis kasvas aastaga nullist nelja miljoni kroonini. Eesti müük kahanes aastaga ligi miljoni võrra. Aasta varem teenitud veerand miljoni krooni sügavune kahjum vähenes miljoni krooni võrra.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ka kohalikul turul ei passitud niisama. Kui majanduslangus senistel tegevusaladel sissetulekute kallale läks, hakati ettevõtte tegevjuhi Erko Karingu sõnul otsima uusi võimalusi - teenuste valdkonda laiendati koolituste ja sisekommunikatsiooni pakkumisega, töötati välja turunduse ja brändi tähtsust selgitav koolitus Brand Camp, hakati pakkuma klientidele otseturundusega seotud teenuseid. Aasta lõpus avas firma TBWAGuvatrakiga turundusportaali turundusturg.ee.
Kui gasellettevõte pidi hinnakirjad üle vaatama, siis Olssoni kinnitusel nemad seda ei teinud. "Küsime raha oma aja eest, selle hinda ei ole me muutnud. Summa arvel on küll kahanenud muude toodete ja teenuste odavnemise tõttu," lisas Olsson. "Olulisim on vast aga see, et klient nõuab ja saab oma raha eest rohkem väärtust."
Tõeliselt töiseks loodab Karing kujunevat aga 2011. aastat. Juba lähikuudel näeb kasvuvõimalusi nii Eestis kui ka välismaal Hardi Kinnase juhitav Orangetime OÜ, mis eelmisel aastal turuliidri koha kaotas, kuid kahjumit vähendas.
Soopa dramaatilisi muudatusi turul praegu ei näe. "Ollakse veidi äraootaval seisukohal, pilgud on suunatud kevadesse, siis on turul suuraeg ja näeb, kas läheb hästi või mitte. Kuu või kahe jooksul vaevalt et erilist tõusu tuleb," lisas Soopa.
Kas kasutate üritusturundusfirmade teenuseid?
Mika Sucksdorff, Uus Maa tegevjuht
Me ei ole teenust väga palju ostnud, pigem oleme firmapidudel lähtunud oma töötajate initsiatiivist ja kaasanud neid otsustustesse ja ka ürituste läbiviimisse. See ei ole alati nii olnud. 2007. aastal olid näiteks suvepäevadel väljastpoolt õhtujuhid, kes korraldasid ka mänge ja muud.
Kindlasti on sellel majanduslik põhjus, samas oleme firma seest leidnud inimesi, kes oskavad õhtut juhtida ja avaldasid soovi sellise asjaga tegeleda. Muidugi, eks iga asi kestab nii kaua, kui inimesed viitsivad sellega tegeleda. Eks see ühelt poolt ole töötajaile kohustus, samas korraldatakse koos üritust töötajate lõbuks ja heaoluks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Klientidele pole korraldanud suuremaid üritusi, mis professionaalse teenusepakkuja abi nõuaks. Kliendipäevi ja avatud uste päevi oleme teinud, aga ka siin ise hakkama saanud. Jõulupidu hakkasime just korraldama, samamoodi oma jõududega. Praegu oleme otsustanud, et vähemalt aasta lõpuni üritusturundusfirmat kasutada ei plaani, vaatame tulevikus, kui ajad paranevad.
Anneliis Aun, TNT Eesti marketingi- ja PR-juht
Jah, kasutame suuremate ürituste korraldamisel, nagu heategevuslik kogupereüritus Walk the World ja iga-aastane kliendiüritus Pimedate Ööde filmifestivali raames. Täislahendusi agentuuridelt ei telli, kasutame kombineeritud lahendusi, kus osa teeme ise ning teatud lõikudel ostame teenuse sisse. Koostööpartnerid on meil pigem regulaarsed.
Ootame teenusepakkujalt kindlasti korrektset ja kvaliteetset tööd, mis oleks kooskõlas ka küsitava tasuga, ning TNT äri ning joone tundmist.TNT nõuete kohaselt oleme alati kaalunud erinevaid pakkumisi ning lõplik otsus sünnib vastavalt hinnale ja kvaliteedile.
Teenuste kasutamises viimasel paaril aastal muutusi pole olnud ja ka järgmisel aastal neid praegu ette ei näe. Teenusepakkujad on kindlasti oma tegevuses tunduvalt paindlikumad ning proaktiivsemad. Kliendi hoidmisele pööratakse tunduvalt rohkem tähelepanu. Näiteks vabatahtlikult võetakse enda kanda suuremad ülesanded, kui eelnevalt on kokku lepitud.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele