Sirje Rank • 10. november 2010 kell 21:00

KUIDAS oma bränditoodet Eestist kaugemal müüa?

Edu põhivalem on lihtne. "Ärge looge brände ilma tugeva toote või teenuseta ja kui see on olemas, siis ärge jätke brände loomata," ütles Ants Lusti agentuurist Identity OÜ, mis on aidanud paljudel Eesti firmadel oma minapildi määratleda. Olgu stiilinäiteks kohvikkinode kett Cinamon, juuksurisalong Salon+ või linnamööblit valmistav Extery.

Kui aga on tipptasemel toode või teenus, võib maailma teenindada ka Harjumaa endisest sealaudast - Reval Piano meistritele tuleb töö välismaalt koju kätte. Kamjo mööbel on aga märk sellest, et Eesti bränd ei pea sugugi odav olema - Rootsis konkureeritakse kõige kallimas hinnaklassis.

Ent kuidas meelitada näiteks soomlasi ja rootslasi "tundmatu" Kalevi toodangut proovima, kui turul valitsevad omamaised tugevad maiustustetootjad.

"Alustasime väikesest nišitootest - valgest mustikašokolaadist, kus konkurents oli väike," avaldas Kalev Chocolate Factory ekspordijuht Stig Terje Henriksen. Mitu aastat visa tööd väiksemate poodidega viis Kalevi tooted lõpuks ka Soome suurte jaekettide letti.

Tihti on Eesti ettevõtja valiku ees - kas eksportida oma kaubamärgi alt või teha seda edasimüüja või mõne välismaise kaubamärgi varjus. Siin on omad ohud, hoiatab Frog Industrial Design OÜ juhatuse liige Aave Volmer.

Kui müük hakkab liiga hästi minema, võib edasimüüja hakata hinda alla lööma või kui visuaalselt sarnaseid tooteid on mitu, toote sortimendist välja heita. Ka pole sellisel firmal referentse, mida järgmisele uuele turule sisenemiseks ette näidata.

Oma linnamööblit, mis võitis 2010. aastal Helsingis hankekonkursi, turundab firma ainult oma kaubamärgiga Extery.

Selget minapilti pole firmal vaja üksi klientide, vaid ka oma ettevõtte jaoks.

"Pead teadma, mida sa oled loonud," ütles Baltika Groupi juhatuse liige Maire Milder. Ivo Nikkolo bränd sai selge sisu firma oma töötajate ühisloominguna, kaasates kõiki tasandeid turundajatest müüjateni. Hiljem polnud vaja seda oma organisatsioonis kellelegi "maha müüa", kaubamärk oli kõigile üheselt arusaadav.

Ja veel - saavutatud edu ei maksa kunagi vaka all hoida. Pangad muutuvad sõbralikumaks, koostööpartnerid tulevad uute pakkumistega ning kliendid tahavad osta, sest teised tahavad ju ka - loetles Aave Volmer muutusi suhtumises, kui võit Helsingi hankekonkursil meediasse jõudis. Firma turunduskulud kõige selle juures - null krooni.

Hetkel kuum