Tanel Raig • 23. november 2010 kell 21:00

Riik loob potentsiaalseid aasta logistikategusid

Aasta logistikateo konkursile esitati tänavu viis projekti. Erasektori projektidest on teadaolevalt suurima investeringuga ASi Itella Information ja ASi Express Post koostöö lihtkirjade trüki ja kandeteenuse osutamisel. Vaid 0,3 miljoni krooni eest suudeti muuta kiiremaks kirisaadetiste teekond trükist postkastini, kaotades ära kirjade füüsiline sorteerimine kandepiirkondade järgi. Kui vaadata eelmiste aastate töid, siis võiks öelda, et raha logistilistele parendustele tänavu samahästi kui ei kulutatud: 2009. aasta võitja SmartPosti investeering oli 31 miljonit krooni, 2008. aasta võitja Magnum Logisticsi investeering oli 200 miljonit krooni, 2007. aasta võitja A.Le Coq investeering oli 175 miljonit krooni.

Üks sektor paistis tänavu siiski oma aktiivse tegutsemisega silma. Seal osati leida ressurssi ning majanduslanguse mõjud sundisid tegema asju, mida mõnel puhul oli oodatud juba aastaid.

Kui kolm aastat tagasi sai erandkorras väljaantud aasta logistikakäki laureaadiks Eesti valitsus, siis tänavu on riigi osalusega algatused positiivselt väga jõuliselt silmapaistnud. Kui praegu ei ole nende algatuste tulemusi veel võimalik kokku lugeda, siis ilmselt järgmisel aastal on nende mõju juba märgata. Aasta logistikateo konkursile jõudis neist tänavu Logistikaklastri projekt.

Ilmselt jõuab kõige varem käegakatsutavate tulemusteni Talinna Lennujaamas ettevõetud lennujaamatasude reform. Logistikateo konkursile projekti ei esitatud, kuid tulemuste mõjukust - kui palju avarduvad Tallinnast lendamise võimalused - vaadates võib see ka järgmisel aastal olla üks kindel kandidaat peaauhinnale. Kui aastaid hoiti jäika seisukohta, et odavlennufirmade Tallinnasse tuleku nimel ei hakata tegema järelandmisi lennujaamatasudes, siis nüüd sai omaniku ehk riigipoolse rahalise toetuse abil see lõpuks tehtud. Ning kohe ongi Ryanair platsis. Usutavasti on see alles algus uute lennuvõimaluste lisandumisel.

Avaliku sektori tegutsemisest võib üles lugeda veel hulga projekte, milledel on mastaapsust ja mille mõjudest saame pildi lähiaastatel: lennufirma Estonian Air tagasiostmine SASilt ja ilmselt lennufirma päästmine pankrotist, uute rongide hange 4 miljardi krooni eest, enam kui 100 bussi ostmine saastekvoodi müügist saadava tulu eest, Tartu linnavalitsuse lkorraldatud ühistranspordihange, kus dotatsioon hakkab sõltuma ühistranspordiindeksist ja toob Tartus inimesi vedama 50 uut Scania bussi, lisaks veel mõni mastaapne teede ehituse projekt nagu näiteks Mäo ümbersõit. Loodetavasti jõuab järgmisel aastal neist midagi aasta logistikateo konkursile.

AS DPD Eesti annab paki saajale võimaluse valida ise endale sobilik saadetise kohaletoimetamise kuupäev ja täpne kellaaeg. Näiteks on juba e-poest ostu sooritades võimalik valida sobiv kohaletoimetamise koht, kuupäev ja kellaaeg.

DPD Eesti müügi- ja turundusjuhi Janek Kivimurdi sõnul oli kõige keerulisem klientidele üle Eesti võimalikult täpsete kättetoimetamisaegade väljapakkumine - igale postiindeksile vastab konkreetne kellaaegade valik ning veoressursi loogika. Lisaks tuli lõimida veoressursside monitooringu lahendus, et jälgida kättetoimetamisi reaalajas. Seda võimaldab kullerite kasutuses olev skännerite võrgustik. "Iga uues süsteemis vormistatud pakk koos oma kellaaja ja kuupäeva valikuga on kui peo peal ning programm jälgib kokkulepetest kinnipidamist," selgitab Kivimurd.

Ettevõtte töös nõudis uus teenus pakisorteerimisloogika mõningat muutmist. Näiteks väljastatakse saadetis jaotuskeskusest nüüd päeval, mille saaja on toimetamiseks valinud. Varem väljastati saadetis toimetamiseks vastuvõtmisele järgneval päeval.

Teiseks ümberkorralduseks on kullerite vabastamine suhtlusest kliendiga. Kliendiga suhtleb vaid kliendiosakonna töötaja. Kulleri peamine ülesanne on toimetada pakke õigel ajal õigesse kohta.

Väike auhind: ACE Logistics avas igapäevase kaubaveoliini Euroopasse

Aasta algusest pakub AS ACE Logitics regulaarseid maanteevedusid Euroopasse väljumistega terminalidest igal tööpäeval. Praeguse seisuga on igapäevane kaubaliin 27 Euroopa riigiga.

Ekspordi suunal annab igapäevane regulaarliin võimaluse klientidel tööd sujuvamalt korraldada, sest võimaldab vältida kaupade kuhjumist nädalalõppudele ning toimetada saadetised kohale senisest kiiremini.

ACE Logitics Estonia juhatuse liikme Andres Matkuri väitel on regulaar-sed veoliinid omased pakiveol. 100-2500 kg saadetiste puhul selline regulaarsus Matkuri kinnitusel aga veel väga tavapärane ei ole.

Teenuse teeb keeruliseks kohustus, et igal päeval peab mõlemas suunas väljuma liiniauto, olenemata kaubakogusest. "Teoreetiliselt võib juhtuda, et teatud päeval on kaubakogus null, aga auto peab sellegipoolest väljuma, muidu jääb kogu süsteem seisma," räägib Matkur.

Kontrollitavate veomahtude ebapiisavus oli ka põhjus, miks varem toimus liiklus kaks korda nädalas.

Väike auhind: Eesti Post tegi võimalikuks paki saatmise interneti kaudu

Eesti Posti eesmärk oli luua jaeklientidele lihtne ja mugav võimalus vormistada saadetise andmed, tasuda teenuse eest pangalingi kaudu, tellida kuller ja panna pakk teele kodust lahkumata.

Samas ei pea väga liikuv klient jääma kindlaksmääratud ajal ootama kullerit, vaid saab sobival ajal kullersaadetise postkontoris ilma järjekorras seismata ja vormistustoiminguid tegemata üle anda. Seega on loodud kliendile valikuvõimalus erinevate kanalite vahel saadetise teele panemiseks. Eesti Post saavutas aga ressursi kokkuhoiu saadetiste vastuvõtul, vormistamisel ja arveldamisel. Klient on teinud ära juba mitmed tegevused, mis tavapäraselt tehti postkontoris klienditeenindaja poolt või vahendusel - saadetise markeerimine, arveldamine.

Finalist: Itella Information ja Express Post sorteerivad kirju juba enne trükkimist

Soov konkureerida Eesti Postiga lihtkirjade turul sundis Itella Informationit ja Express Posti leidma lahendus, kuidas sorteerida suur hulk kirju kandesse piiratud aja jooksul.

Lahendus ei nõudnud suuri investeeringuid sorteerimismasinale. Kaotati kirjade (peamiselt arvete) trükijärgne füüsiline sorteerimine. Tehti tarkvaraarendus, mis võimaldab juba enne trükkimist lisada kõikidele Itella prinditavatele kirjadele Express Posti kandenumbrid. Kirjad prinditakse eelsorteeritud järjekorras.

Finalist: Logistikaklaster kuulutab ambitsioonikaid eesmärke

Tänavu moodustatud Eesti Logistikaklastriga pandi alus seni suurimale logistikaalsele koostööprogrammile Eestis.

11 logistikasektori ettevõtte, kõrgkooli ja erialaliidu loodud Eesti Logistikaklaster on seadnud peaeesmärkideks partnerite ekspordikäibe kasvatamise 30%, 1000 uue töökoha loomise keskmiselt 50 000eurose lisandväärtuse tasemega töötaja kohta aastas ja partneritevahelise tootmisvõimsuse jagamise abil 25 uue toote ühise väljaarendamise. Klastri tegevuskava on leitav veebileheküljelt www.transit.ee.

Hetkel kuum