Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Võlaring Kogeri ümber

    Vaid mõni päev pärast seda, kui Helsingi ütles Kogerile üles Käpylä põhikooli remondilepingu, on kunagine suurte ehitusfirmade hulka kuuluv Koger & Partnerid, kes viimasel ajal jäänud jänni nii Antsla veevärgi, Pärnu ümbersõidu kui ka Koidula piiripunkti ehitusega, uue raskuse ees.
    Kuressaare lasteaia peatöövõtjana on Koger & Partnerid jäänud alltöövõtjatele võlgu, ehkki lasteaia ehitushind 1,3 miljonit eurot ehk üle 20,7 miljoni krooni on Kogerile viimse sendini ära makstud.
    Jännis tööd mitme objektiga. Viimane aasta on olnud Koger & Partneritele nagu halb unenägu, sest ettevõte on pidevalt töödega jännis ning mitmed tellijad on Kogeriga koostöö katkestanud.
    Kuressaare lasteaia ehitusel mänguväljaku rajanud firmal on peatöövõtjalt Koger & Partnerid saamata üle 55 000 euro, kuid ettevõtte juhi sõnul ei pea suur ehitusfirma isegi võla maksmisel sõlmitud ajatamisgraafikust kinni.
    Atix OÜ juht Andrus Palm ütleb, et on Kogeriga koostööd teinud varemgi, kuid sellist käitumist ta suurehitajalt poleks oodanud.
    "Ükski leping ega kokkulepe ei maksa midagi. Kas tõesti saab ainult nii, et sularahapakk lauale ja siis hakkame tegutsema?" on Palm nördinud.
    Ta selgitab, et Kuressaare lasteaiale alltöövõtu korras mänguväljaku rajamine läks neile kokku maksma 1,3 miljonit krooni ehk veidi üle 83 000 euro. Palm ütles, et pika pealekäimisega maksis Koger mullu detsembris ära 200 000 krooni ehk 12 782 eurot.
    Jaanuaris sõlmisid pooled lisalepingu, millega võlg ajatati ning ühtlasi koostati tagasimaksmise graafik. Lepingule kirjutas Palmi sõnul alla Andres Koger ise.
    Veebruaris aga raha ei laekunud ning pika pärimise peale sai ta märtsi alguses Kogerilt 5000 eurot, kuid see on ka kõik. Praegu on Kogeri võlg Atixi ees 55 716 eurot ehk üle 871 000 krooni.
    Ka finantsjuht ei tea. "Kogerist kogu aeg lubatakse, kuid kui finantsjuht ütleb, et ei tea, millal raha tuleb, siis on asi ikka nutune," ütles Palm. "Meie kui väikeettevõtte jaoks, kelle käive on aastas 5-10 miljonit krooni, tähendab see väga suuri raskusi. See summa on meie jaoks elu küsimus," ütles Palm.
    Ta lisas, et kui Koger võlga ära ei maksa, võtavad nad ette kohtutee.
    "Rahu, ainult rahu. Teeme endast parima, et võlad ära maksta," rahustas Koger & Partnerite omanik Andres Koger.
    Ta tunnistab, et ettevõttel on keeruline aeg.
    "Loomulikult oleme võlgu, vastab tõele. Kõik ootavad oma järge. Oleme teinud ettepanekuid ja rääkinud, kuid ma ei näe põhjust, miks peab asju ajakirjanduse kaudu ajama," ütles Koger.
    "Kui riik käitub meiega nii, siis oleme surnud seisus. Oleme tegelikult lõksus. Me pole võlurid ega võta raha puu otsast," ütles Koger.
    Kas on võimalus, et Koger maksab võlad ära?
    "Loomulikult. Meie ettevõte on kahjuks sattunud sellisesse olukorda. Imet pole võimalik üksinda korda saata. Me pole öelnud, et me ei tee - loomulikult teeme. See on väga kompleksne probleem ja kõik asjad on tulnud korraga. Ega ehitusturu elavnemist ei paista kuskilt otsast," rääkis Koger. Ta lisas, et nad annavad endast parima, et võlad järk-järgult ära maksta.
    Kuressaare abilinnapea Kalle Koov ütles, et on Kogeri võlgadest alltöövõtjatele teadlik, seda enam, et paljud alltöövõtjad on Saaremaa firmad.
    "Oleme kogu ehitusperioodi jooksul, omavahelise asjaajamise ja garantiiperioodi juures Kogeriga suheldes neid võlgasid ka maininud. See on ehk üks põhjus, miks ehitaja ei reageeri ehk nii kiiresti, kui meil vaja teha on," ütles Koov.
    "Samas ei saa me tellijana jätta peatöövõtjale, kes alltöövõtjatele võlgu on, sellepärast maksmata. Tellijal pole võimalik neisse protsessidesse sekkuda," selgitas Koov.
    Ta lisas, et Kogeril maksis linn kogu lepingusumma välja juba septembris, kui ehitustööd lõpetati.
    Mullu märtsi lõpus, kui lahkus tegevjuht Andres Pärloja, võttis Koger & Partnerite juhtimise üle Koger Grupi suuromanik ja nõukogu esimees Andres Koger ning esimese asjana lõpetas ta kahjumlikud lepingud.
    Suvel taganes ettevõte Tartu Lossi tänava kunagise sünnitusmaja rekonstrueerimise lepingust, kuna Kogeri sõnul oli näha, et lepingu täitmiseks tuleks peale maksta 10 miljonit krooni.
    Oktoobris lõpetas Riigi Kinnisvara AS firmaga Koidula raudteepiirijaama hoonete ehituse lepingu, põhjuseks oluline mahajäämus.
    Novembris esitas Kogeriga tülli pööranud endine äripartner Jaanus Peet Koger & Partnerite vastu pankrotiavalduse. Kohtunik teatas, et olukorras, kus võlgnikul on nõude täitemenetluses rahuldamiseks piisavalt vara, pole pankrot põhjendatud ja vaidlused tuleks lahendada muul moel.
    Antsla veevärgi ehitus katkes. Koger & Partnerid jäi jänni Antsla veevärgi ehitusega, mis pidi valmis saama veel eelmise aasta lõpus, mistõttu katkes ka võimalus projekti maksumust katta eurorahaga. Tellija esitas taotluse abikõlbulikkuse perioodi pikendamiseks kuni tänavu 1. juulini.
    Tänavu veebruaris katkestas Läti firma Binders SIA Eesti maanteeametiga sõlmitud Pärnu ringsõidutee ehitamise lepingu. Pärnu ringsõidutee ehitust sätestav leping sõlmiti 2009. aastal firmade Binders ja Koger & Partnerid ühispakkumisena ja nägi ette töid ühtekokku 23 632 193 euro eest.
    Lätlased kandsid kahju. Binders teatas, et leping põhjustas ettevõttele miljoni lati suuruse kahju, kuna nad olid sunnitud kõrvaldama Koger & Partnerite puudujääke ehitustööde algetapil. "Eriti ebajärjekindlat suhtumist meie ettevõtte vastu kogesime pärast seda, kui Koger & Partnereid hakkas ähvardama maksejõuetus," ütles toona Binders SIA juhatuse liige Normunds Luste.
    Märtsi keskel saatis maanteeamet avaldused Bindersile ja Koger & Partneritele Pärnu ümbersõidu I ja II etapi ehituslepingute lõpetamise kohta.
    Helsingi linn lõpetas äsja Koger & Partneritega Käpylä põhikooli remondi lepingu, sest ehitaja ei suutnud tööde graafikust kinni pidada. Koger & Partnerite juhitud tööde maksumus oli 5 miljonit eurot.
    Väga raske on kõrvalseisjana kommenteerida, kuid olen kõiki neid uudiseid Koger & Partnerite kohta lugenud.
    2010. aasta oli Eesti ehitusettevõtetele hinnatõusu tõttu väga raske aasta ja see on võib-olla tekitanud Kogerile suuri raskusi.
    Koger & Partnerid on Eesti kapitalil põhinev ettevõte ja ta sõltub pankade armust ehk sellest, kuidas pangad teda rahastavad. Tal pole emaettevõtet, nagu näiteks NCC Ehitusel, kes raskel ajal õla alla paneb ja rahastab.
    On näha, et on keeruline ja raske, kuid millise tulemuseni see viib, ei oska ennustada.
    Koger on üldse vintske sell ja usun, et ta oskab raskustega toime tulla. Seda, kas riigihankel kellelegi võlgu jäämine võib tähendada ettevõtte pankrotti, on raske öelda.
    On näiteid, kus toimub isiksuse kahestumine: üks on pätt ja kurjategija, teine on hea ja jätkab ettevõtlust.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Euroopa lennufirmadel läheb hästi, aga mitte nende aktsiail
Euroopa lennunduses on viimaks halbadest aegadest võitu saadud ja hakatud hoogsalt kasumit teenima. Lõviosa lennuaktsiaid teeb aga endiselt vähikäiku.
Euroopa lennunduses on viimaks halbadest aegadest võitu saadud ja hakatud hoogsalt kasumit teenima. Lõviosa lennuaktsiaid teeb aga endiselt vähikäiku.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Swedbank: märgid lubavad majandusele taastumist Soome ja Rootsi ehitus kiratseb
Eesti majandus langeb tänavu poole protsendi võrra, kuid majapidamiste suurenev ostujõud, tugev tööjõuturg, aeglustuv inflatsioon ja välisnõudluse paranemine aitavad majandusel hakata taastuma, prognoosib Swedbank.
Eesti majandus langeb tänavu poole protsendi võrra, kuid majapidamiste suurenev ostujõud, tugev tööjõuturg, aeglustuv inflatsioon ja välisnõudluse paranemine aitavad majandusel hakata taastuma, prognoosib Swedbank.