• OMX Baltic−0,77%300,07
  • OMX Riga0,25%889,08
  • OMX Tallinn−0,39%2 059,06
  • OMX Vilnius0,15%1 194,27
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 1000,33%8 821,01
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,29
  • OMX Baltic−0,77%300,07
  • OMX Riga0,25%889,08
  • OMX Tallinn−0,39%2 059,06
  • OMX Vilnius0,15%1 194,27
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 1000,33%8 821,01
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,29
  • 03.02.13, 13:23
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

C- ja D-kategooria juhtimisõigus edaspidi viieks aastaks

Veoauto- ja bussijuhtidel tuleb edaspidi vahetada juhiluba iga viie aasta möödumisel.
Alates 19. jaanuarist väljastatakse C- ja D-kategooria sõiduki juhtimisõigust kümne aasta asemel viieks aastaks. Muudatuse põhjuseks on see, et Euroopa Liit soovib liikmesriikides ühtlustada juhtimisõiguse kehtimisaega.
Maanteeameti eksamiosakonna juhataja Toivo Kangur selgitas, et muudatus puudutab eelkõige juhte, kes töötavad veoauto- ja bussijuhtidena. Neil tuleb juhiluba vahetada viie aasta möödumisel, sest C-kategooria kehtivuseks on viis aasta. Juhtimisõigus B-kategoorias väljastatakse samas kümneks aastaks. Inimesed, kes ei tööta veoautojuhina, kuid kellel on lihtsalt C-kategooria auto juhtimisõigus, võivad oma juhiloa vahetada selle kehtivuse lõppemisel kümne aasta pärast - või ka varem, kui näiteks tekib vajadus kasutada veoautot.
"Kutselistel juhtidel peab olema ka vastav juhi kutsetunnistus, mis kehtib samuti viis aastat ning nemad peavad enne kutsetunnistuse kehtivuse lõppemist läbima perioodilise täienduskoolituse, et saada uus kutsetunnistus," lisas Kangur.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Hansabuss ASi juhatuse esimees Neeme Tammis ütles, et tegelikult elab nende ettevõte juba n-ö viieaastase rütmi järgi, kuna rahvusvahelise autojuhi litsents kehtib niikuinii viis aastat. Samas pidas ta loa vahetamist kümne aastase perioodi tagant mõistlikumalt.
"Loomulikult, eks ta on tülikas lisateema ja ennekõike igale bussijuhile täiendav kulu ning minu meelest üsna mõttetu bürokraatia," ütles Tammis, "Teisest küljest peame tõdema, et oleme arvestanud sellega nii või teisiti, kuna meie kutsetunnistused kehtivad viis aastat ja bussijuhid peavad läbima iga viie aasta tagant koolituse, nii-öelda ennast uuesti atesteerima."
Tammis arutles, et eks riik püüab lühema juhtimisõiguse kaudu sundida juhte ka tervisetõendit uuendama, sest muidu on seda raske teha. "Riik on võib-olla teinud omale asja lihtsaks. Seal on võib-olla oma uba sees ka, aga see positsioon on natuke vale," leidis ta.
"Meil on digimeeriku (digitaalse sõidumeeriku - toim.) kaart, mida Euroopa nõuetest tulenevalt niikuinii vahetame, koolitust peame niikuinii tegema, sest tuleb atesteerimine, nii et me ei peaks veel juhilube sinna juurde lisama. Kümme aastat võiks olla selleks mõistlik rütm," ütles Tammis.
 
Muudatused juhiloalJuhtimisõiguse kehtivusaeg hakkab kategooriate lõikes olema näha juhiloa tagumisel küljel.Juhiloa tagaküljele kantakse uued kategooriad AM (rollerid, 2-,3- ja 4- rattalised mopeedid) ja A2 (mootorratas, mille mootori võimsus ei ületa 35 kilovatti). Samuti kantakse loale juhtimisõiguse kategooria kehtivuse lõpp. C- ja D-kategooriate ning nende alamkategooriate puhul kehtib alates 19.01.2013 juhtimisõigus viis aastat.A- ja D- kategooria juhtimisõiguse taotlemise vanuse alammääraks on 24 aastat.Juhiloa esiküljele lisandub masinloetav kood (MRZ). Juhiloale on jäetud ka koht kiibi jaoks, kuid kiipi veel ei kasutata.
Autor: Kadri Põlendik, Ave Lepik, Tanel Raig

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 27 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele