Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uuene ja kasva koos kundega

    Innovatsiooni peamine eesmärk on ettevõtte kiire kasvatamine, kuid innovatsioon on keerukas kasvumootor. Tootearendus tuleb läbi viia koos klientidega ning see ei tähenda ainult toote edendamist. Toodete ümber tuleb arendada teenused, mis kliente kinnistavad ja uut väärtust loovad.

    Üks ettevõtja ütles mulle, et nad pole innovaatiline firma, vaid keskenduvad kasumi tootmisele. Innovatsioon on tõesti riskantne ning põhimõtet “uuenda või sure” on praegugi paljudel keeruline mõista. Et innovatsioon ei sööks kasumit, vaid looks uut kasvu, tuleb tooteid ja teenuseid turule tuua koos klientidega. Ettevõtja ja õppejõud Steve Blank nimetab seda klientide leiutamiseks. Tema sõnul ei jää ükski uus toode või ärimudel ellu pärast esimest kohtumist klientidega. Enamasti saadakse siis infot, mida tuleks muuta toote või teenuse kontseptsioonis. Oluline on koos klientidega disainida 10 prototüüpi ning alles siis, kui klient on valmis uue toote eest maksma, tuleks alustada tootmise ja turustamise ettevalmistamist.
    Enamasti arvavad aga firmad ja spetsialistid, et nad teavad ise, mida kliendid soovivad. Seetõttu ei ole enamik uutest toodetest edukad. Tehnoloogiate ja toodete kõrval muutuvad ka kliendid väga oluliselt.
    Innovatsiooni tuleb osata kasutada. Uuringuid näitavad, et edukamate uuenduste kasumimäär on keskmiselt 60%, samal ajal oli USA majanduses viimase 30 aasta jooksul tehtud investeeringute keskmine tulusus 16%. Innovatsioon on võimas tööriist, aga seda tuleb osata kasutada. Teame, et 90% uutest toodetest ja teenustest sureb. Näiteks on Coca-Cola korporatsiooni arenduses pidevalt ca 100 toodet. Klientidena teame vaid mõnda. Ravimitööstuse statistika näitab, et vaid üks toimeaine 10 000st jõuab apteeki ravimina. See tähendab, et peame oskama valida edukaid ideid paljude seast. Innovatsioon pole amatööridele ja edu ei põhine juhuslikel ideedel. See on distsipliin, mille väärtus seisneb rakendamises.
    Klassikaliselt põhineb innovatsioon tootel: toote omaduste parendamine (nt 4G) ja täiendavate toodete grupi loomine (nt Microsoft Office). Praegu on innovatsioon unikaalsete arendustaktikate kogum. Moodsaim metoodika toob välja 10 erinevat innovatsiooniallikat, mis on jaotatud kolme valdkonda: toode, kogemus ja konfiguratsioon. Uued kasvustrateegiad võimaldavad palju enamat. Näiteks on võimalik innovatsiooniga kasvada unikaalse brändi kontseptsioon najal, eristuda jaotuskanalite kaudu või hoopis selle põhjal, kuidas kliendid maksavad toodete või teenuste eest. Tihti keskenduvad ettevõtted protsessiinnovatsioonile. Viimasel ajal näeme ärimudelite eristumist klienditeeninduse põhjal.
    Üha rohkem uuendatakse tooteid lisateenuste arendamise kaudu. Need loovad klientide jaoks unikaalseid väärtusi ning konkurentidel on raske neid jäljendada. Hea näide on Nike, kes ühendas jooksujalatsid Apple’i ettevõtte iTunes platvormiga ning võimaldab jooksujalatsitel mõõta sportimise tulemusi ja südametööd (jalavarjust sai IT-teenus). IOT (Internet of Things) ajastu on tulekul ning see muudab füüsiliste toodete väärtust klientide silmis.
    Eestis pole turgu, kus firmat piisavalt suureks kasvatada. Ei ole ka Baltikumis ja Nordicumis ning paljude ärimudelitega tuleks alustada kohe suurel turul. Selleks tuleb arendada uusi koostöövorme. Näiteks Samsung teeb koostööd ülikoolide ja idufirmadega. Viimased on hea koht kiireks testimiseks, kas idee klientide heakskiidu leiab. Selliselt toimetades on ka raha ja inimeste panustamine esialgu minimaalne. Innovatsiooni on koolis raske õpetada, seda tuleb praktiseerida koos ettevõtjatega. Eestis on ülikoolid kokku pannu Mektory platvormi, mis otsib ärimudeleid, mis võiksid kiiresti ja globaalselt kasvada.
    Enamik Eesti ettevõtjaid konkureerib täna või homme suurte rahvusvaheliste firmadega. Seega peavad ärimudelid ja tootearendustaktikad oleme sellised, mis suurtele firmadele ei ole jõukohased. Hellitavalt on üle Silicon Valley levimas nn Estonian Startup Maffia nimetus, mis tähistab meie nupukate idufirmade aktiivset tegevust. Samas sobiks meile pigem Startup Pirates nimetus, sest tehakse seda, mida suured ühel või teisel põhjusel ei suudaks.
    Idufirmade kõrval ei tohiks unustada juba tegutsevaid ettevõtteid. On oluline disainida kiirendi, kus sünniksid viie aasta pärast Eesti esimesed miljardikäibega IT firmad. Tuleks valida 25 ettevõtjat ning seada neile eesmärgiks, et peavad suutma teha aastaga Fortune 500 firmadega lepinguid. Neile õpetataks kõike, mis selleks vajalik (sh korralik inglise keel, riietus jne). FortunEst 500 oleks kasvamise õppimise platvorm, kus järgmise 10 aastaga loodaks uued kasvufirmad. Viie aasta pärast võiks olla eesmärk meie tehnoloogiafirma Nasdaqile viimine. Isegi kui me ei jõua eesmärgini nii kiiresti, oleme väga kiiresti õppinud kõige olulisemaid asju, et äri kasvatada.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Apple kaotab Hiinas turuosa kohalikele konkurentidele
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.