• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 30.09.13, 00:00

Uuene ja kasva koos kundega

Innovatsiooni peamine eesmärk on ettevõtte kiire kasvatamine, kuid innovatsioon on keerukas kasvumootor. Tootearendus tuleb läbi viia koos klientidega ning see ei tähenda ainult toote edendamist. Toodete ümber tuleb arendada teenused, mis kliente kinnistavad ja uut väärtust loovad.
Üks ettevõtja ütles mulle, et nad pole innovaatiline firma, vaid keskenduvad kasumi tootmisele. Innovatsioon on tõesti riskantne ning põhimõtet “uuenda või sure” on praegugi paljudel keeruline mõista. Et innovatsioon ei sööks kasumit, vaid looks uut kasvu, tuleb tooteid ja teenuseid turule tuua koos klientidega. Ettevõtja ja õppejõud Steve Blank nimetab seda klientide leiutamiseks. Tema sõnul ei jää ükski uus toode või ärimudel ellu pärast esimest kohtumist klientidega. Enamasti saadakse siis infot, mida tuleks muuta toote või teenuse kontseptsioonis. Oluline on koos klientidega disainida 10 prototüüpi ning alles siis, kui klient on valmis uue toote eest maksma, tuleks alustada tootmise ja turustamise ettevalmistamist.
Enamasti arvavad aga firmad ja spetsialistid, et nad teavad ise, mida kliendid soovivad. Seetõttu ei ole enamik uutest toodetest edukad. Tehnoloogiate ja toodete kõrval muutuvad ka kliendid väga oluliselt.
Innovatsiooni tuleb osata kasutada. Uuringuid näitavad, et edukamate uuenduste kasumimäär on keskmiselt 60%, samal ajal oli USA majanduses viimase 30 aasta jooksul tehtud investeeringute keskmine tulusus 16%. Innovatsioon on võimas tööriist, aga seda tuleb osata kasutada. Teame, et 90% uutest toodetest ja teenustest sureb. Näiteks on Coca-Cola korporatsiooni arenduses pidevalt ca 100 toodet. Klientidena teame vaid mõnda. Ravimitööstuse statistika näitab, et vaid üks toimeaine 10 000st jõuab apteeki ravimina. See tähendab, et peame oskama valida edukaid ideid paljude seast. Innovatsioon pole amatööridele ja edu ei põhine juhuslikel ideedel. See on distsipliin, mille väärtus seisneb rakendamises.
Klassikaliselt põhineb innovatsioon tootel: toote omaduste parendamine (nt 4G) ja täiendavate toodete grupi loomine (nt Microsoft Office). Praegu on innovatsioon unikaalsete arendustaktikate kogum. Moodsaim metoodika toob välja 10 erinevat innovatsiooniallikat, mis on jaotatud kolme valdkonda: toode, kogemus ja konfiguratsioon. Uued kasvustrateegiad võimaldavad palju enamat. Näiteks on võimalik innovatsiooniga kasvada unikaalse brändi kontseptsioon najal, eristuda jaotuskanalite kaudu või hoopis selle põhjal, kuidas kliendid maksavad toodete või teenuste eest. Tihti keskenduvad ettevõtted protsessiinnovatsioonile. Viimasel ajal näeme ärimudelite eristumist klienditeeninduse põhjal.
Üha rohkem uuendatakse tooteid lisateenuste arendamise kaudu. Need loovad klientide jaoks unikaalseid väärtusi ning konkurentidel on raske neid jäljendada. Hea näide on Nike, kes ühendas jooksujalatsid Apple’i ettevõtte iTunes platvormiga ning võimaldab jooksujalatsitel mõõta sportimise tulemusi ja südametööd (jalavarjust sai IT-teenus). IOT (Internet of Things) ajastu on tulekul ning see muudab füüsiliste toodete väärtust klientide silmis.
Eestis pole turgu, kus firmat piisavalt suureks kasvatada. Ei ole ka Baltikumis ja Nordicumis ning paljude ärimudelitega tuleks alustada kohe suurel turul. Selleks tuleb arendada uusi koostöövorme. Näiteks Samsung teeb koostööd ülikoolide ja idufirmadega. Viimased on hea koht kiireks testimiseks, kas idee klientide heakskiidu leiab. Selliselt toimetades on ka raha ja inimeste panustamine esialgu minimaalne. Innovatsiooni on koolis raske õpetada, seda tuleb praktiseerida koos ettevõtjatega. Eestis on ülikoolid kokku pannu Mektory platvormi, mis otsib ärimudeleid, mis võiksid kiiresti ja globaalselt kasvada.
Enamik Eesti ettevõtjaid konkureerib täna või homme suurte rahvusvaheliste firmadega. Seega peavad ärimudelid ja tootearendustaktikad oleme sellised, mis suurtele firmadele ei ole jõukohased. Hellitavalt on üle Silicon Valley levimas nn Estonian Startup Maffia nimetus, mis tähistab meie nupukate idufirmade aktiivset tegevust. Samas sobiks meile pigem Startup Pirates nimetus, sest tehakse seda, mida suured ühel või teisel põhjusel ei suudaks.
Idufirmade kõrval ei tohiks unustada juba tegutsevaid ettevõtteid. On oluline disainida kiirendi, kus sünniksid viie aasta pärast Eesti esimesed miljardikäibega IT firmad. Tuleks valida 25 ettevõtjat ning seada neile eesmärgiks, et peavad suutma teha aastaga Fortune 500 firmadega lepinguid. Neile õpetataks kõike, mis selleks vajalik (sh korralik inglise keel, riietus jne). FortunEst 500 oleks kasvamise õppimise platvorm, kus järgmise 10 aastaga loodaks uued kasvufirmad. Viie aasta pärast võiks olla eesmärk meie tehnoloogiafirma Nasdaqile viimine. Isegi kui me ei jõua eesmärgini nii kiiresti, oleme väga kiiresti õppinud kõige olulisemaid asju, et äri kasvatada.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele