• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uuene ja kasva koos kundega

    Innovatsiooni peamine eesmärk on ettevõtte kiire kasvatamine, kuid innovatsioon on keerukas kasvumootor. Tootearendus tuleb läbi viia koos klientidega ning see ei tähenda ainult toote edendamist. Toodete ümber tuleb arendada teenused, mis kliente kinnistavad ja uut väärtust loovad.

    Üks ettevõtja ütles mulle, et nad pole innovaatiline firma, vaid keskenduvad kasumi tootmisele. Innovatsioon on tõesti riskantne ning põhimõtet “uuenda või sure” on praegugi paljudel keeruline mõista. Et innovatsioon ei sööks kasumit, vaid looks uut kasvu, tuleb tooteid ja teenuseid turule tuua koos klientidega. Ettevõtja ja õppejõud Steve Blank nimetab seda klientide leiutamiseks. Tema sõnul ei jää ükski uus toode või ärimudel ellu pärast esimest kohtumist klientidega. Enamasti saadakse siis infot, mida tuleks muuta toote või teenuse kontseptsioonis. Oluline on koos klientidega disainida 10 prototüüpi ning alles siis, kui klient on valmis uue toote eest maksma, tuleks alustada tootmise ja turustamise ettevalmistamist.
    Enamasti arvavad aga firmad ja spetsialistid, et nad teavad ise, mida kliendid soovivad. Seetõttu ei ole enamik uutest toodetest edukad. Tehnoloogiate ja toodete kõrval muutuvad ka kliendid väga oluliselt.
    Innovatsiooni tuleb osata kasutada. Uuringuid näitavad, et edukamate uuenduste kasumimäär on keskmiselt 60%, samal ajal oli USA majanduses viimase 30 aasta jooksul tehtud investeeringute keskmine tulusus 16%. Innovatsioon on võimas tööriist, aga seda tuleb osata kasutada. Teame, et 90% uutest toodetest ja teenustest sureb. Näiteks on Coca-Cola korporatsiooni arenduses pidevalt ca 100 toodet. Klientidena teame vaid mõnda. Ravimitööstuse statistika näitab, et vaid üks toimeaine 10 000st jõuab apteeki ravimina. See tähendab, et peame oskama valida edukaid ideid paljude seast. Innovatsioon pole amatööridele ja edu ei põhine juhuslikel ideedel. See on distsipliin, mille väärtus seisneb rakendamises.
    Klassikaliselt põhineb innovatsioon tootel: toote omaduste parendamine (nt 4G) ja täiendavate toodete grupi loomine (nt Microsoft Office). Praegu on innovatsioon unikaalsete arendustaktikate kogum. Moodsaim metoodika toob välja 10 erinevat innovatsiooniallikat, mis on jaotatud kolme valdkonda: toode, kogemus ja konfiguratsioon. Uued kasvustrateegiad võimaldavad palju enamat. Näiteks on võimalik innovatsiooniga kasvada unikaalse brändi kontseptsioon najal, eristuda jaotuskanalite kaudu või hoopis selle põhjal, kuidas kliendid maksavad toodete või teenuste eest. Tihti keskenduvad ettevõtted protsessiinnovatsioonile. Viimasel ajal näeme ärimudelite eristumist klienditeeninduse põhjal.
    Üha rohkem uuendatakse tooteid lisateenuste arendamise kaudu. Need loovad klientide jaoks unikaalseid väärtusi ning konkurentidel on raske neid jäljendada. Hea näide on Nike, kes ühendas jooksujalatsid Apple’i ettevõtte iTunes platvormiga ning võimaldab jooksujalatsitel mõõta sportimise tulemusi ja südametööd (jalavarjust sai IT-teenus). IOT (Internet of Things) ajastu on tulekul ning see muudab füüsiliste toodete väärtust klientide silmis.
    Eestis pole turgu, kus firmat piisavalt suureks kasvatada. Ei ole ka Baltikumis ja Nordicumis ning paljude ärimudelitega tuleks alustada kohe suurel turul. Selleks tuleb arendada uusi koostöövorme. Näiteks Samsung teeb koostööd ülikoolide ja idufirmadega. Viimased on hea koht kiireks testimiseks, kas idee klientide heakskiidu leiab. Selliselt toimetades on ka raha ja inimeste panustamine esialgu minimaalne. Innovatsiooni on koolis raske õpetada, seda tuleb praktiseerida koos ettevõtjatega. Eestis on ülikoolid kokku pannu Mektory platvormi, mis otsib ärimudeleid, mis võiksid kiiresti ja globaalselt kasvada.
    Enamik Eesti ettevõtjaid konkureerib täna või homme suurte rahvusvaheliste firmadega. Seega peavad ärimudelid ja tootearendustaktikad oleme sellised, mis suurtele firmadele ei ole jõukohased. Hellitavalt on üle Silicon Valley levimas nn Estonian Startup Maffia nimetus, mis tähistab meie nupukate idufirmade aktiivset tegevust. Samas sobiks meile pigem Startup Pirates nimetus, sest tehakse seda, mida suured ühel või teisel põhjusel ei suudaks.
    Idufirmade kõrval ei tohiks unustada juba tegutsevaid ettevõtteid. On oluline disainida kiirendi, kus sünniksid viie aasta pärast Eesti esimesed miljardikäibega IT firmad. Tuleks valida 25 ettevõtjat ning seada neile eesmärgiks, et peavad suutma teha aastaga Fortune 500 firmadega lepinguid. Neile õpetataks kõike, mis selleks vajalik (sh korralik inglise keel, riietus jne). FortunEst 500 oleks kasvamise õppimise platvorm, kus järgmise 10 aastaga loodaks uued kasvufirmad. Viie aasta pärast võiks olla eesmärk meie tehnoloogiafirma Nasdaqile viimine. Isegi kui me ei jõua eesmärgini nii kiiresti, oleme väga kiiresti õppinud kõige olulisemaid asju, et äri kasvatada.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Enefiti börsikell kuulutab Eesti väikeaktsionäri triumfi
Enefit Greeni aktsiate esmane avalik pakkumine õnnestus vaatamata sellele, kuidas aktsia käituma hakkab, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Enefit Greeni aktsiate esmane avalik pakkumine õnnestus vaatamata sellele, kuidas aktsia käituma hakkab, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Börs: USA turul parim nädal alates juunist
USA aktsiaturud lõpetasid reede tõusuga ning Dow Jonesi indeksi jaoks oli see nädal parim alates juunist. Aktsiatel aitasid nädala jooksul kallineda pankade tugevad kvartalitulemused, vahendab Reuters.
USA aktsiaturud lõpetasid reede tõusuga ning Dow Jonesi indeksi jaoks oli see nädal parim alates juunist. Aktsiatel aitasid nädala jooksul kallineda pankade tugevad kvartalitulemused, vahendab Reuters.
Keskerakonna valimisöine galerii: absoluutne enamus libises käest
Keskerakond oli südaöise seisuga absoluutset enamust Tallinna 79-liikmelises volikogus kaotamas, ehkki Mihhail Kõlvart tegi isikliku rekordi 27737 häälega.
Keskerakond oli südaöise seisuga absoluutset enamust Tallinna 79-liikmelises volikogus kaotamas, ehkki Mihhail Kõlvart tegi isikliku rekordi 27737 häälega.
Pika ajalooga veofirma lõpetab tegevuse: pojal keelasin transpordiärisse mineku ära
Aastakümneid transpordiäris tegutsenud ettevõtja Viido Laane otsustas oma firma Veopartner OÜ masinate mootorid seisma jätta ja äri kinni panna. „Sel tegevusel ei ole täna enam mingisugust mõistlikku mõtet,“ ütles ta.
Aastakümneid transpordiäris tegutsenud ettevõtja Viido Laane otsustas oma firma Veopartner OÜ masinate mootorid seisma jätta ja äri kinni panna. „Sel tegevusel ei ole täna enam mingisugust mõistlikku mõtet,“ ütles ta.