Koit Brinkmann • Harry Tuul • 25. september 2015 kell 10:03

Riik süstib kahte uude firmasse suure summa

Majandusminister Kristen Michal  Foto: Eiko Kink, Äripäev

Valitsus otsustas kolmapäeval, et loob kaks uut riigifirmat ning eraldab sissemakseks üle 72 miljoni euro.

OÜ Transpordi Varahaldus tegevuse eesmärk on toimida investeerimisettevõttena, kes finantseerib ja haldab investeeringuid põhivaradesse transpordisektoris, sealhulgas rendib ja omandab varasid. Valitsus teeb osaühingusse 32 miljoni eurose sissemakse, millest miljon eurot on osa nimiväärtus ja 31 miljonit eurot ülekurss. Ettevõtet hakkab haldama Kristen Michali juhitav majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Lisaks asutatakse aktsiaselts Nordic Aviation Group, mille põhieesmärk on lennunduskontserni moodustamine ja kontserni sees ettevõtjate juhtimisstruktuuri nüüdisaegsetele lennunduspõhimõtetele vastavaks kujundamine. Riigi sissemakseks ettevõtte väljalastava aktsia eest kujuneb 40,7 miljonit eurot, millest miljon eurot on aktsia nimiväärtus ja 39,7 miljonit eurot ülekurss. Ka seda firmat hakkab kureerima Kristen Michali juhitav majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Septembri keskel selgus, et valitsus plaanib luua Estonian Airi asemele kaks uut firmat puhuks, kui Euroopa Komisjon tunnistab lennufirmale antud riigiabi keelatuks. Nimelt pole Estonian Airi saatus pikka aega selle omanike kätes. Euroopa Komisjon vaeb juba teist aastat, kas Eesti rahvuslik lennukompanii on saanud keelatud riigiabi. Kui komisjon otsustab, et Estonian Air on keelatud abi saanud, peab ta saadud summa tagasi maksma. See tähendaks automaatselt ettevõtte pankrotti ja tegevuse lõppu. Millal otsus tuleb, pole teada.

Seepärast on majandusminister Kristen Michali juhitud MKM teinud varuplaani. Sel juhul koondatakse ühte firmasse praeguse Estonian Airi tegevus ja teise varad, eelkõige lennukilepingud. „Euroopa Komisjon ei ole teinud otsust Estonian Airi riigiabi loa kohta,“ märkis minister Michal toona ja andis mõista, et pole ka teada, millal see tuleb. „Valmisolek Euroopa Komisjoni mõlema otsuse võimaluseks annab kindluse nii Estonian Airi personalile, klientidele kui ka Eesti majandusele tervikuna. Kui tuleb positiivne otsus, saab lendamine jätkuda, negatiivse otsuse korral on olemas uus lennuettevõte, mis baseerub Tallinnas. Saab kasutada Eesti piloote ja lennundusmeeskondi ja arvestada Eesti inimeste ning majanduse huvidega,“ selgitas minister.

Küsimusele, kas uue loodava lennuettevõttega püütakse puhtalt lehelt alustada ja osad võlad korstnasse kirjutada, vastas Michal: “Uus ettevõte tehakse, et olla valmis mõlemaks võimaluseks, ta ei ole Estonian Airi õigusjärglane ega võta tema äri üle. Negatiivse otsuse korral peaks Estonian Air tagastama riigiabi Eesti riigile, seega oleme omanikena tegelikult ise peamised võlausaldajad. Palju sõltub Euroopa Komisjoni otsusest, kuid eesmärk peaks ka negatiivse otsuse korral olema oma kohustuste täitmine nii palju kui vähegi võimalik.“

Hetkel kuum