Eesti piletimüügiplatvorm vallutab Euroopat

T solutionsi nõukogu esimees Andres Osula.  Foto: Andres Haabu
Urmo Andressoo • 13. märts 2017
Jaga lugu:

T Grupile kuuluv piltetimüügiplatvorm T solutions müüb 15% ettevõttest Norra riikliku raudteefirma tütarettevõttele Nettbuss.

Vaata tausta Infopangast

T Grupp AS

T Solutions OÜ

Andres Osula

Sama tehingu käigus läheb Skandinaavia suurim bussifirma üle Eesti tehnoloogiafirma välja töötatud piletimüügitarkvarale.

Läbirääkimised vältasid T solutionsi nõukogu esimehe Andres Osula sõnul pea aasta. Algselt osaluse müügist Norra partneriga juttu ei olnudki. “Nad tulid koostöö käigus ühel hetkel meie juurde ja küsisid, kas oleksime nõus investeeringut vastu võtma,” meenutas Osula. “Nad on ise selles äris piisavalt kaua sees olnud ja said aru, et tegeleme õige asjaga,” lisas ta.

Ettepaneku tegemise hetkel ei olnud Osula sõnul nad kordagi sellele mõelnud, et võiks väljastpoolt investeeringu kaasata. “Olime seisukohal, et tegu ei ole äriga, kus nii-öelda hokikeppi (eksponentsiaalne kasvukõver – toim) teha. Tahtsime orgaaniliselt kasvada,” selgitas ta. Siiski jõudis ettevõtte ladvik Osula kinnitusel ühel hetkel seisukohale, et kasvamiseks on vaja ammutada kogemusi ja nõu transpordihiidudest, kellega kliendisuhteid luuakse. Sestap otsustatigi Nettbussi pakkumisele jah-sõna öelda, ütles ta. Tehingu suurus jäi Osula sõnul ühe ja kümne miljoni euro vahele.

Paari aasta pärast üle Atlandi

Soov uutel turgudel kanda kinnitada ongi Osula sõnul põhjus, miks Norra suurfirma investeering vastu võeti. “Tahame viia oma tarkvara sinnamaani, kus seda oleks võimalik laiendada ka teistesse transpordiliikidesse,” avaldas Osula, viidates, et ettevõte kiikab bussi- ning isegi maismaatranspordist kaugemale.

Andres Osula,, T Solutions nõukogu esimees

Me ei olnud nõus rohkem müüma.

Praegu kasutab T solutionsi piletimüügitarkvara 40 ettevõtet, millest 6 asuvad väljaspool Eestit. Mahust tehakse Osula sõnul aga pooled tehingud piiri taga. “Usun, et aasta lõpuks moodustab eksport meie käibest ligikaudu 75%,” prognoosis Osula.

Sel kevadel laienetakse tema sõnul veel Portugali, Hollandisse, Belgiasse ja Tšehhi. Aasta lõpuks jõuab tarkvara kasutusele ka Nettbussi käigus hoitavatel liinidel Skandinaavias. Lisaks töötatakse Osula sõnul juba selle nimel, et märk maha saada suurematel Euroopa turgudel. “Euroopa suudame tõenäoliselt järgmise kahe aastaga ära katta,” prognoosis ta. “Pärast seda on järgmine suurem ettevõtmine USA,” ei kõhelnud ta ettevõtte ambitsioonikatest plaanidest rääkimast.

Eeliseks kiirus

Mis on säärase enesekindluse taga? ­“Nettbussi köitis meie juures võime, et suudame kõik tehingud reaalajas ära teha,” rääkis Osula, kelle sõnul konkurentidel sellist võimekust sageli ette näidata ei ole. Osula peab silmas seda, et kui reisija ostab pileti näiteks bussi pealt, siis kajastub T solutionsi tarkvaraga pileti müük ettevõtte keskses andmebaasis momentaanselt. “Praegu pole enamik piletimüügisüsteeme maailmas omavahel ühenduses – pileti müük võib jõuda andmebaasi alles päeval lõpuks,” illustreeris ta.

Bussifirmale tähendab reaalajas info­vahetus Osula sõnul seda, et neil ei jää ükski pilet ajapuhvri tõttu müümata.“Julgen öelda, et suudame Nettbussi käivet tõsta 5–10%. Lihtsalt tänu sellele, et nad meie süsteemile üle lähevad,” sõnas Osula.

Andres Osula: "Euroopa suudame me tõenäoliselt järgmise kahe aastaga ära katta."  Foto: Andres Haabu
5-10%tõuseb Osula sõnutsi Nettbussi 670 miljoni eurone käive, kui nad T Solutionsi piletimüügitarkvarale üle lähevad.

Ei olnud nõus rohkem müüma

Nettbussiga aasta otsa peetud läbirääkimisi iseloomustab Osula ülimalt põhjalik analüüsimine. “Ketrasime ja sõelusime samu teemasid järgemööda läbi. Meie tarkvara näol on tegu vereringesüsteemiga – kogu meie klientide raha käib süsteemist läbi. Kui väikegi viga sisse tuleb, on selle hind transpordiettevõtte jaoks väga suur,” kirjeldas Osula.

Tema sõnul võis lepingu sõlmimine küll kõvasti aega võtta, kuid seda kompenseerib prognoositava koostöö pikkus – üldiselt partnerit vähema kui kümne aasta jooksul selles äris välja ei vahetata.

Suurte hüpete järel hingetõmbepaus

T solutions on kasvanud röögatu tempoga. Kui mullu jaanuaris töötas ettevõtte Tartu peakontoris 8 inimest, siis nüüd on firma palgal 45 töötajat. “See on olnud väljakutse,” tõdes Osula. “Oleme väga palju panustanud noortele – väga palju andekaid inimesi on tulnud meile Tartu Ülikooli matemaatika-informaatikateaduskonnast,” kiitis ta. Tööd on tema sõnutsi aga rohkemgi kui praegune kollektiiv suudaks ära teha.

Osula usub, et tänavu panevad nad põhirõhu agressiivse laienemise asemel pigem ettevõtte kultuuriga tegelemisele ja uute eesmärkide seadmisele.

“2017 saab olema väikestviisi platoo, mille pealt järgmist kasvu edasi planeerima asuda,” arvas ta.

Nettbuss

Põhjamaade üks suuremaid bussioperaatoreid. 670 miljoni eurose käibega ettevõttel on 3300 bussi, 7400 töötajat ning aastas sõidab Nettbussi bussides Norras ja Rootsis üle 113 miljoni reisija. Nettbussi tütarettevõte Nettbuss Travel on Skandinaavias kõige suurem kaugliinide operaator, mille liinivõrk katab Norrat, Rootsit ja Taanit.

T solutions

85% ulatuses T Grupile (ja seeläbi Hugo ning Tiiu Osulale) kuuluv tehnoloogiaette­võte, mis tegeleb ühistranspordi pileti­müügisüsteemide arendamise ja opereerimisega. T solutionsi teenuseid kasutab 40 bussifirmat. Ettevõttes töötab 45 inimest ning selle peakontor asub Tartus.

.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Hetkel kuum