• Jaga lugu:

    Soomlased ei taha enam püksirihma pingutada

    HelsingiFoto: Andres Haabu

    Euroopa „haige mehe“ tiitli maha raputanud Soomes, kus majanduskasvu tempo oli esimeses kvartalis euroala kiiremate seas, tõotavad sügisesed palgaläbirääkimised tulla rasked.

    Soomlased leiavad, et aitab püksirihma pingutamisest. Kui tööstusel läheb paremini ja eksport kasvab, siis peab midagi sellest ka töötajate taskusse jõudma, ütles agentuurile Bloomberg Soome paberitööstuse ametiühingu juht Petri Vanhala.
    Soome konkurentsivõime taastamiseks surus Juha Sipilä valitsus 2016. aastal läbi kokkuleppe tööjõukulude alandamiseks 4% võrra ning palkade külmutamiseks vähemalt selle aasta lõpuni. Maailmamajanduse toibumise kõrval sai sellest üks oluline tegur, mis Soome kolm aastat väldanud majanduslangusest välja aitas.
    Selle n-ö taastulemise üheks sümboliks on Uusikaupunkis asuv autotehas Valmet Automotive, mis kindlustas kokkuleppe Mercedes-Benz GLC linnamaasturite tootmiseks. Sellega on töö tagatud rekordilisele 3800 töötajale. 
    Nüüd leiavad Vanhala ja Soome teiste ametiühingute esindajad, et kui eksport on ületanud kõik ootused ja Soome suurte ekspordifirmade kasumlikkus kasvanud, suudaksid ettevõtted ka oma töötajatele rohkem maksta. Tema sõnul on ametiühingute nõudmised mõistlikud ja keegi hullumeelselt kõrgeid palku ei nõua.
    Soome ettevõtjad on aga ettevaatlikud, leides, et majanduse toibumine on ikka alles habras ning et praegu oleks ennatlik paranenud konkurentsivõimes järele anda. „Me vajame pikaajalist majanduskasvu ja järgmised palgakõnelused ei peaks seda rikkuma,“ ütles Soome tööstuse konföderatsiooni EK esimees Jyri Häkämies. „Majandusprognoosid lähiaastatel paremaks ei lähe, vastupidi.“
    Euroopa Komisjoni värske uuringu järgi jääb Soome konkurentsivõime peamistele ekspordirivaalidele jätkuvalt alla – tööjõu ühikukulu on Soomes jätkuvalt protsendi võrra kõrgem kui Rootsis ning 5% kõrgem kui Saksamaal. Ja majanduse maht ei ole veel kriisieelsel tasemel taastunud.
    Läinud nädalal vihjas Soome rahandusminister Petteri Orpo, et valitsus võib olla valmis tulumaksu kärpima, et toestada töötajate ostujõudu.
    Orpo manitses tööturu osapooli mõõdukusele. „Me oleme toonud suuri ohvreid ja teinud koostööd, et konkurentsivõimet tõsta," ütles ta. Praegu tuleks ministri sõnul jääda vaoshoituks. „Rumalus oleks käest lasta kasu majanduskasvust, mida me just nägema oleme hakanud.“
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Kaamose tegevjuht: Lätis (veel) buumi ei ole
Läti kinnisvaraturu viimaste aastate kasvutempo pole küll selline nagu Eestis, aga see-eest tugeva kasvupotentsiaaliga, nendib kolm aastat lõunanaabrite turul tegutsenud Kaamos Kinnisvara värske tegevjuht Taimo Murer.
Läti kinnisvaraturu viimaste aastate kasvutempo pole küll selline nagu Eestis, aga see-eest tugeva kasvupotentsiaaliga, nendib kolm aastat lõunanaabrite turul tegutsenud Kaamos Kinnisvara värske tegevjuht Taimo Murer.
"Valge" ja "musta surma" hinnad rallivad
Suhkru ja kohvi - mida mõnikord ka valgeks ja mustaks surmaks kutsutakse - hinnad on Brasiilia öökülmade tõttu mitme aasta tipptasemele kihutanud.
Suhkru ja kohvi - mida mõnikord ka valgeks ja mustaks surmaks kutsutakse - hinnad on Brasiilia öökülmade tõttu mitme aasta tipptasemele kihutanud.
Raadiohommikus: börsid ja miks energia nii kalliks muutub
Kolmapäeval teatab teise kvartali tulemused elektroonikatööstus Harju Elekter. Ettevõtte juht Tiit Atso kommenteerib neid ja tulevikuplaane-väljavaateid Äripäeva raadio kolmapäevases hommikuprogrammis.
Kolmapäeval teatab teise kvartali tulemused elektroonikatööstus Harju Elekter. Ettevõtte juht Tiit Atso kommenteerib neid ja tulevikuplaane-väljavaateid Äripäeva raadio kolmapäevases hommikuprogrammis.
Leedu autovedajaid süüdistatakse orjapidamises Lisatud video Leedu juhtide karmist elust
Leedu autovedajad on krahhi äärel: valitseb täielik veokijuhtide põud, kuna aastane kvoot kolmandatest riikidest pärit juhtide tööle lubamiseks sai täis juba mais ning kaks kuud kestnud ootamise järel teatas valitsus, et kvooti ei suurendata. Otsust võis mõjutada hiljuti avaldatud ajakirjanduslik dokumentaaluurimus Leedu vedajatest kui 21. sajandi orjapidajatest.
Leedu autovedajad on krahhi äärel: valitseb täielik veokijuhtide põud, kuna aastane kvoot kolmandatest riikidest pärit juhtide tööle lubamiseks sai täis juba mais ning kaks kuud kestnud ootamise järel teatas valitsus, et kvooti ei suurendata. Otsust võis mõjutada hiljuti avaldatud ajakirjanduslik dokumentaaluurimus Leedu vedajatest kui 21. sajandi orjapidajatest.