Ahti Heinla: idufirma vajab optimismi

“Start-up'ile on oluline ühiskondlik foon," ütles Starshipi asutaja Ahti Heinla.  Foto: Raul Mee
Marge Väikenurm • 28. september 2017 • 3 min
Jaga lugu:

Kullerroboteid tootva Starship Technologiesi juht Ahti Heinla rääkis, et idufirmad vajavad optimismi ja ühiskonna tuge.

„Umbes paar tuhat inimest teeb Eestis start-up'e. Selle sees olles on vahepeal ususekti tunne, meie tegutsemismeetodid ja väärtushinnangud erinevad kohati ülejäänud maailmast,“ rääkis Heinla. „Maailm on läinud nii keeruliseks, et inimestel on küllaltki raske üksteist mõista.“

Eesti inimesed saavad rikkamaks pigem tänu ekspordile, märkis Heinla veel. „Eesti eksport, nagu teame, importi väga palju ei ületa, aga siiski ekspordime umbes 25 000 euro eest ühe töötaja kohta.“

Tänavu on Heinla sõnul tekkinud Eesti idufirmade maailmas esimest korda aeg, kus saab numbrite põhjal üldistusi teha. Eestis on tema sõnul asutatud umbes sada idufirmat, kuid edukad on neist üksikud. „Enamik start-up'e läheb väga kiiresti põhja. On umbes viis start-up'i, kes on maailmamastaabis edukad,“ sõnas ta.

Firmade väärtus

"Kui vaadata kogu Eesti majanduse keskmist… Leidsin hinnangu, et kõigi Eesti ettevõtete väärtus võiks olla 40, võib-olla 30 miljardit eurot. Seda on Eestis ehitanud umbes 640 000 inimest 15 aasta jooksul,“ lausus Heinla ja märkis, et samas umbes pool sellest väärtusest kuulub välismaalastele. „2000 eurot on see, mida üks inimtööaasta Eestis ettevõtete väärtust kasvatab.“

Siiani ei ole tema sõnul õnnestunud hinnata, milline on keskmine edukas start-up. Heinla sõnul on sajakonna Eestis tegutsenud idufirma turuväärtus ja mahamüümise väärtus umbes kaks miljardit eurot.

„Seda on ehitanud paar tuhat inimest umbes viie-seitsme aasta jooksul. Umbes kolmandik sellest väärtusest kuulub eestlastele, saame umbes 60 000 eurot. Start-up'i valdkonnas kasvatatakse ettevõtete väärtust ühe inimaastaga umbes sama palju nagu on IT-teenuste eksport,“ rääkis Heinla. „Suurimad start-up'id saavutavad tunduvalt parema numbri: 300 000 eurot. Selliseid on Eestis umbes viis tükki.“

Loojale risk

Ahti Heinla

Kullerroboteid tootva Starship Technologiesi kaasasutaja ja tegevjuht ning investor, lõi koos sõpradega Skype’i.

Ambient Sound Investmenti ja kullerrobotite tootja Starship Technologiesi üks asutajatest Ahti Heinla õppis programmeerima juba 10aastaselt. Ta on asutanud mitmeid ettevõtteid ning olnud kogu aeg programmeerimismaailmas.

2008. aastal asutas Heinla koos kolme teise Skype’i loojaga investeerimisfirma Ambient Sound Investments. Ambient Sound Investments investeerib inimestesse ja ettevõtetesse tehnoloogia valdkonnas.

Heinla usub, et äri peab olema avatud globaalsele turule. „25 aasta pärast ei pruugi teatud erialadel olla enam võimalik Eestis äri teha, teed seda kas globaalselt või ei tee seda üldse.“

Heinla tõdes, et start-up'i loomine on risk. „Teatakse 70protsendilise tõenäosusega, et aasta pärast seda firmat ei ole,“ sõnas Heinla ja tõi näiteks, et tema on seotud olnud umbes kümne start-up'iga. „Nendest teate ainult Skype’i ja Starshipi. Teised on lihtsalt ebaõnnestunud. Arvan, et olen üks edukamaid Eesti start-up-ettevõtjaid.“

Globaalses konkurentsis ei saa olla edukas oluliselt riskeerimata, ütles Heinla. Ja riskitakse iga päev. “Su ümber on kümme inimest, kes riskeerivad. Kaheksa läheb põhja, kuna võtsid liiga palju riske, aga ülejäänud kaks võtsid juhuslikult õiged riskid.”

Hea kujutlusvõime võimaldab näha seda, mida veel täna ja homme ei ole, aga ülehomme võib-olla on, lausus Heinla. “Start-up'i ettevõtja ütleb, et peab tegema midagi, mis on uus ja mida enamik konkurente ei näe.”

Kujutlusvõime ei taga tema sõnul aga esikohta Äripäeva Rikaste TOPis. Neil, kes sinna jõuavad, on ka võime inimesi enda ümber koondada ja mõtteid teostada. Idufirmade loojad on eelkõige käimalükkajad.

Heinla ise on ühes kohas kõige pikemalt töötanud viis aastat - siis hakkas tal igav. “Start-up'id vajavad optimismi,” sõnas Heinla ja lisas, et kui ühiskonnas valitseb mentaliteet, et tuleb püsida tuttavliku juures, lisandub vähe start-up'e. “Start-up'ile on oluline ühiskondlik foon.”

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt