Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mis kasu saab töötajat teeniv juht?

    Üks võimalus on heal juhil suhtuda oma töötajatesse alandlikkuse ja austusega.Foto: Shutterstock

    Juhid peaksid töötajate kontrollimise ja vigadele osutamise asemel suunama oma tähelepanu töötajate teenimisele ning nende vastutuse suurendamisele, kirjutab London Business Schooli professor ja raamatu "Alive at Work" autor Dan Cable Harvard Business Review's.

    Järgnevalt avaldame kärbitud kujul Dan Cable'i arvamuse:
    Kui sa oled juht, siis ei ole vahet, kui palju sa oma ametikoha saamise pärast vaeva oled näinud. Kui sa ei suuda oma töötajatest parimat välja tuua, siis oled sa pelgalt ülemus. Kahjuks pole töötajad paljude juhtide jaoks kõige tähtsamad.
    Võim võib tekitada olukorra, kus juhid on liialt keskendunud tulemustele ja kontrollimisele ning kohtlevad oma töötajaid nagu tööriistu, mida on vaja kasutada võimalikult hea tulemuse saavutamiseks. Ma olen enda uurimistöös leidnud, et see suurendab inimeste hirmu – hirmu, et nad ei suuda eesmärke täita, hirmu, et boonused võetakse ära, hirmu läbikukkumise ees. Selle tõttu ei tunne inimesed enam positiivseid emotsioone ning nende innukus eksperimenteerida ja õppida on alla surutud.
    Võtame näiteks kas või Suurbritannia toidukulleri teenuseid pakkuva ettevõtte, mida ma ise uurisin. Juhtkond lähtus järjest rohkem numbritest ning kohtles inimesi kui vahendeid, mille eesmärk oli kulu ja toidu kohale toimetamise aega vähendada. Miljonite inimesteni piima ja saia transportivate autojuhtide töö kvaliteet hakkas samal ajal halvenema. Igal nädalal rääkis juhtkond autojuhtidega töö efektiivsusest ning arutati ka erinevaid probleeme, etteheiteid ja vigu. See ei olnud kummagi osapoole jaoks väga inspireeriv tegevus. Lõpuks muutusid ettevõttes aastakümneid töötanud inimesed pahaseks.
    Selline juhtimine pole ainult ajast ja arust, see ei anna ka väga häid tulemusi. Kui keskenduda liialt kontrollimisele ja eesmärkide täitmisele, muudavad juhid enda soovitud tulemuse saavutamise raskemaks.
    Inimesed peavad tundma ennast väärtuslikuna
    Võtmetähtsusega on aga see, et inimesed tunneks ennast motiveerituna, otstarbekana ja energilisena. Ainult nii saavad nad töösse anda parima panuse.
    Selle saavutamiseks on palju erinevaid viise – olen need ka oma raamatus välja toonud. Üks parimaid viise on hakata nii-öelda teenivaks juhiks, kes on tagasihoidlik ning vagur. Nende jaoks on töötajate teenimine enda arengus ja avastamises võtmetähtsusega. Seeläbi pakutakse töötajatele nii materiaalset kui ka emotsionaalset tuge.
    Ütleme otsekoheselt: teenivatel juhtidel on piisavalt alandlikkust, vaprust ja taiplikkust tunnistamaks, et neil on võimalik kasu saada teistest inimestest, kellel on nendest vähem võimu. Nad püüavad oma töötajatelt pidevalt uusi ideid saada ja ning ootavad neilt erilist panust. Nii loovad nad kultuuri, kus tähtis on inimeste areng ja õppimine.
    Teeniv juhtimine ei eelda juhtide orjameelsust või seda, et neil on väike enesehinnang. Selle asemel saab juht aru, et tema vastutus on suurendada oma alluvate õigusi, autonoomsust ja vastutust. Eesmärk on ärgitada töötajaid iseseisvalt mõtlema ja uusi ideid proovima.
    Kuidas seda teha?
    Küsi oma töötajatelt, kuidas saaksid neil aidata oma tööd paremaks teha. Kuula.
    Selle asemel, et rääkida töötajatele, kuidas nad saavad oma tööd paremaks teha, küsi neilt, kuidas saaksid sina nende tööd paremaks teha. Sellise lähenemise efekt võib olla vägagi võimas.
    Võtame kas või toidukulleri teenuste firma, millest ma eelnevalt rääkisin. Kui uued konkurendid lõhkusid nende traditsioonilise mudeli, otsustas juhatus, et asjad peavad muutuma. Ettevõte pidi konkurentsis püsimiseks klienditeeninduse tasemel hoidma. Selleks oli aga vaja töötajate heakskiitu ja tuge. Lisaks sellele oli neil vaja ka ideid, kuidas ettevõte konkurentsivõimelisemaks muuta.
    Pärast PricewaterhouseCoopersi konsultantidega kohtumist ja mitut koolitust otsustas juhtkond proovida iganädalastel koosolekutel uut formaati.
    Kuidas ma saaksin teid aidata?
    Milline see oli? Selle asemel, et probleemide kallal norida, küsis iga juht oma töötajatelt: "Kuidas ma saaksin aidata sul suurepärast teenindust pakkuda?" Bradley Owensi ja David Heckmani uuringud näitavad, et juhtidel on vaja kliente teenindav suhtumine töötajatele üle kanda, mis võimaldaks töötajatel see omakorda klientideni viia.
    Juhid olid alguses selle lähenemise puhul väga skeptilised. Meeskondade juhid autojuhtidele väga ei meeldinud ning usaldus oli väike. Juhid jätkasid aga küsimist: "Kuidas saaksin ma sul aidata suurepärast teenust pakkuda?" Mitu juhti võttis vedu ning hakkas ideid välja pakkuma. Üks juht näiteks pakkus välja, et uusi tooteid võiks hakata inimesteni toimetama võimalikult vara – sellisel juhul saaksid nad toidu lastele kooli kaasa anda. Teine juht pakkus välja uue viisi, kuidas toidu puudujäägist kiiremini teatada, mille tõttu oli võimalik teenindada rohkem kliente.
    Väiksed muutused tekitasid väga tõhusa tsükli. Juhid said oma ideede eest tunnustust ning nägid, et neid ka päriselt rakendatakse. Selle tõttu hakkasid nad veelgi rohkem ideid pakkuma, millega võideti juhtide austus ning heakskiit. Kusjuures juhid leidsid, et autojuhtide niinimetatud "vead" olid tegelikult töötajate enda innovatsioon, mille abil kiirendati ja muudeti efektiivsemaks hoopis kaupade kohalevedu. Need võimaldasid teenindust parandada.
    Ole tagasihoidlik ja malbe
    Juhid ei suuda tihtipeale töötajate, eriti "madalama taseme" töötajate potentsiaali märgata. Kui juhid näitavad oma alluvate kohta aga austust ning vastutulelikkust, võivad tulemused olla uskumatult positiivsed. Veelgi tähtsam on see, et teenivad juhid saavad käituda rohkem nagu inimesed.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.