Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Neli rida ruttu kuni Mäoni

    Teedeinsener Jüri Riimaa.Foto: Erakogu

    Eesti regionaalse arengu ja liiklusohutuse nimel on vaja ehitada maantee Tallinnast kuni Mäo liiklussõlmeni neljarajaliseks juba 2020. aastaks. Ehituse kiirendamiseks võiks rakendada erasektori ja riigi koostööd, pakub välja teedeinsener Jüri Riimaa.

    Tallinn–Tartu–Võru–Luhamaa maantee ehitamine neljarajaliseks on kulgenud erinevatel põhjustel väga aeglaselt. Esimene lõik Mõigu–Jüri ehitati välja eelmise riigikorra ajal. Tänaseks on õnnestunud ehitada 2+2 tee Koseni. Kose–Mäo eelprojekt on ammu valmis ja tehniline projekt valmimas. Ehitus võiks toimuda lõikude kaupa, näiteks Kose–Võõbu (km 40–68) ja Võõbu–Mäo (km 68–89). Eduka Eesti jaoks peaks ehitus jätkuma ilma pausideta, et anda võrdsed liiklemistingimused edaspidi ka Kesk- ja Lõuna-Eesti elanikele.
    Kõigile on selge, et ehituse peamine probleem on finantseerimine. Peale infrastruktuurile ressursside laenamise ja ehituseks Euroopa Liidu finantseerimise kasutamise on aga võimalik rakendada ehituse kiirendamiseks erasektori ja riigi koostöö varianti (public private partnership, PPP). See tähendab erakapitali kaasamist riigitaristu ehitusse.
    Protsess toimuks kooskõlas riigihangete seadusega. Valitakse välja ja kutsutakse läbirääkimistele võimalikud ehitajad (2–3 konsortsiumi), kes oma eelneva tööga on tõestanud, et nad suudavad selliseid objekte ehitada. Et ei juhtuks nii, nagu juhtus Pärnu ümbersõiduga, kus võitis ettevõte, kes ei olnud võimeline ehitama ja ehitus seiskus aastaks.
    Ehituse finantseerimiseks võtab ehitaja laenu (ette tuleks näha ka riigi toetus laenu võtmisel). Leping ettevõtjaga planeeritakse 15–20 aastaks „varitolli“ põhimõttel: kui objekt on valminud, hakkab riik vastavalt liiklusintensiivsusele ja lepingule maksma ehitajale ehituse maksumust tagasi. Teede korrashoidu teostab lepingu kehtivuse ajal tee ehitaja. Sellega on tagatud kvaliteetsem ehitus kui praegu, sest ehitaja ise peab hooldama oma ehitatud teed pikema aja jooksul ja selle eest ka vastutama.
    Sellist tee-ehituse finantseerimise PPP-varianti on kasutanud näiteks meie lähinaabrid Soomes Helsingi–Turu autotee lõigul Muurla–Lohja ning praegu ehitatakse E-18 Kotka ümbruses (Koskenkyla–Kotka). Taanlased on ehitanud samal meetodil hiljuti Sonderborg–Kliplevi lõigu ning lätlased on ette valmistanud dokumendid, et selliselt ehitada Riia ringtee ja E-67 Via Baltica lõik Riia–Kekava.
    Maanteelõigu Kose–Mäo ehitus on aktuaalne ja vajalik just nüüd ära otsustada sellepärast, et koondfinantseerimine aastateks 2015–2020 on võimalik ainult praegu. Ehitamine sellel ajavahemikul on ajaliselt täiesti reaalne, sest terve objekt ehitatakse uuele trassile ja olemasolev liiklus ei tekitaks ehitamisel lisakulusid. Pealegi ei tea keegi, kas ja kui palju pärast 2020. aastat Eesti Euroopa Liidult infrastruktuurile lisafinantseerimist üldse saab. Praegu moodustab lisafinantseerimine kuni 20% meie riigieelarvest.
    Mis edaspidi võiks juhtuda, seda on ühes variandis näha Hispaanias ja Portugalis, kus ehituse finantseerimine teede infrastruktuurile vähenes järsult pärast Euroopa Liidu rahade äralangemist.
    Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, Saku Õlletehase, Mootor Grupi, EMT ja Elioni ning Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.