Teid ei ole vaja mitte ainult rajada, vaid ka hooldada. Selleks on raha vaja, kirjutab ConnectBaltica nõukoja liige Andres Peets.
![Andres Peets](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=96b6e3e1-beb1-53eb-a53b-a01b5d0caf00&width=3840&q=70)
- Andres Peets Foto: Postimees/Scanpix
Leisi ettepanek leida raha vajaminevateks investeeringuteks kokkuhoiult investeeringutelt Pärnu lennujaama, Haapsalu raudteesse ja linnahalli renoveerimistöödesse ning loobudes osalustest riigifirmades väärib kaasamõtlemist. Riigi(kulutuste) õhemaks lihvimine on mõistlik tee efektiivsemaks majandamiseks.
Samas tuleb arvestada, et neljarajaliste põhimaanteede ülesehitamine ei sõltu vaid ühekordsest investeeringust. Teid peab hooldama ja parandama ning vajadusel täiendavaid liiklussõlmi juurde ehitama. Selleks on samuti vahendeid vaja ning elu on näidanud, et tasuta üldises kasutuses oleva avaliku ressursi kvaliteedi ülalhoidmine sõltub sellesse pidevalt paigutatavast rahamäärast. Kohe-kohe oleme tunnistajateks, kus taanduv talv ning lume vahelduv sulamine ja sellele järgnev jäätumine hakkavad meie teid lõhkuma. Ootamatud löökaugud ja autojuhtide pahameel on meie tavapärased kevadekuulutajad. Sestap tuletan ikka ja jälle meelde teiste riikide kogemust, kus teede kasutamisel toimib põhimõte: kes sõidab, see maksab.
Raha leidmisega teede infrastruktuuri hoidmisesse ja parendamisesse on hädas ka maailma suurim majandus USA. Riik, mis esimesena maailmas võttis kasutusele maksulised teed ja ehitas tänu sellele välja planeedi parima teedevõrgu, on hädas. Seni on rahastatud teedevõrku kütuseaktsiisist, mida pole alates 1993. aastast ühegi sendi võrra tõstetud. Järjest säästlikumad ning osaliselt elektrimootoritel toimivad sõiduvahendid on sellest maksuliigist laekuvat raha halastamatult vähendanud. Probleemi lahendamiseks on Ameerika teede rahastamist korraldav Highway Trust Fund pöördunud kongressi poole ettepanekuga arutada üleriigiliselt kehtiva teedemaksu sisseviimist kasutaja-maksab-põhimõttel. Samasuunalised mõttetalgud toimuvad ka Euroopa Liidu liikmesriikides.
Ka meil kehtib alates sellest aastast raskeveokitele teetasu maksmise kohustus. Vedajad on viidanud ebavõrdsusele, mis neid on tabanud, viidates, et teid kasutavad ja kulutavad ka teised sõiduvahendid. Kui teemaks sisse viia kogu Eesti teedel liikuvale veeremile, siis ehk saaks ka raskeveokite tasu pisut alandada ja leevendada pisutki nende konkurentsiolukorda.
Seotud lood
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.
Enimloetud
1
Omanik: “Ei ole kantimine!”
4
Võttis dividendi 25 miljonit
6
Kuidas kollektiivne kujutlusvõime jalgpallis pankrotistus
Hetkel kuum
![Saneerimisnõustaja hinnangul on kinnitusvahendite hulgi- ja jaemüügiga tegelev Janere maksejõuetu ning ettevõtte tegevus viidi uue ettevõtte alla. Janere omaniku sõnul ei tegele ta mingi kantimisega.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=c6dcfcae-7d46-508f-b14c-f44602bef15f&width=3840&q=70)
Omanik: “Ei ole kantimine!”
![Soler & Palau esindaja Hilario Tome ja ETS NORDi juhatuse esimees Urmas Hiie.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=2bd8bfe9-ad4b-566f-abe6-5d2d84601360&width=3840&q=70)
“Meid on soovinud ära osta paljud ettevõtted”
![Napilt 17-aastaselt Hispaania koondises Euroopa meistriks tulnud Lamine Yamal Berliini olümpiastaadionil tiitlivõitu tähistamas.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=34f38a38-d679-549c-8cd6-2287caba1704&width=3840&q=70)
Kuidas kollektiivne kujutlusvõime jalgpallis pankrotistus
Tagasi Äripäeva esilehele