Microsoft lõhkas esmaspäeval tõelise üllatuspommi ja teatas, et soetab sotsiaalvõrgustiku LinkedIn. Päev hiljem on mul aktsionärina endiselt raske mõista, kas 26 miljardi dollariline hinnalipik õigustab end ja ega ometi Microsoft käki ära järgmist suurt ülevõtmist.
- Toomas arutleb teemal, kas 26 miljardit dollarit LinkedIni eest on hea hind. Foto: EPA
Uudist kuuldes oli mu esimene reaktsioon kohe negatiivne. Kes saaks seda mulle ette heita, arvestades
Microsofti varasemat ajalugu selles vallas. Just mõni nädal tagasi kirjutati korstnasse viimased kopikad
Nokia 9,5 miljardi dollarilisest ülevõtmisest. 2012. aastal kanti maha pea kõik 6,3 miljardit dollarit, mis kulutati digireklaamiagentuuri aQuantive soetamiseks.
2011 osteti
Skype ja viis aastat hiljem tuleb tunnistada, et loodetud edu pole ka sealt tulnud, kuigi eestlaste au ja uhkuse saatus on kergem kui soomlaste omal. Ettevõtete Facebookiks tituleeritud idufirma Yammeri ostis Microsoft 2012 ja sealtki pole mingit arengut tulnud. Ühesõnaga, skeptitsismiks on põhjust küll ja enam.
LinkedIn ei näe praegu kõige paremaid päevi. Aasta alguses näidatud kehvad tulemused ja kasumi- ning käibehoiatus pühkisid päevaga poole firma väärtusest. Sellele lisaks leidis hiljuti aset LinkedIni mainet tugevalt kahjustanud turvaleke ning firma hiljutised käibe suurendamiseks mõeldud uuendused on kasutajate hinnangul tüütud. Põhimõtteliselt võib ka väita, et LinkedIni nõukogu otsus müüa firma oli märk sellest, et paremaid päevi silmapiiril näha ei olnud.
Microsofti poolelt aga oli tegu hästi ajastatud tehinguga, sest vaatamata makstud 50% preemiale oli ülevõtmishind 23% madalam eelmise aasta keskmisest aktsia hinnast. Mingit tõsist mõju Microsofti finantsnäitajatele ärge oodake, sest LinkedIni käive lisab Microsofti üldkäibele vaid 4% aastas. Küll aga suurendab tehing Microsofti võlakoormat märkimisväärselt.
Minu hinnangul teeb Microsoft selle ostu eelkõige kasutajate saamise nimel. LinkedInil oli esimese kvartali lõpus 433 miljonit kasutajat ja sotsiaalvõrgustiku kasutusotstarbe tõttu sobib see väga hästi Microsofti portfelli. Põhimõtteliselt on tegu professionaalidele veebis ja telefonis paikneva Rolodexi visiitkaardi organiseerijaga. Microsoft näeb siin suurel hulgal erinevaid viise, kuidas integreerida enda äriklientidele mõeldud pilveteenuseid LinkedIni sotsiaalvõrgustikuga.
Ainus häda on see, et sellest 433 miljonist vaid veerand kasutab LinkedIni iga kuu. Üha rohkem hakkab tunduma, et pigem oli Facebooki makstud 19 miljardit Whatsappi eest, mis veebruaris saavutas miljard aktiivset igakuist kasutajat, üsna hea tehing. Kindlasti aitab Microsofti professionaalne müügitiim ja integreeritus teiste Microsofti teenustega LinkedIni populaarsuse kasvule kaasa, aga selge on see, et LinkedIn enam märkimisväärse kiirusega ei kasva.
Esmaspäevane uudis ei pane mind ümberkaaluma enda positsiooni Microsoftis. Nagu ütlesin on ostu mõju finantsnäitajatele suhteliselt minimaalne, laenu saab praegu väga odavalt teenindada ning isegi kui Microsoft peaks kogu LinkedIni ostu korstnasse kirjutama, siis see toimuks aastate peale ja üldplaanis ei omaks hukutavat mõju firma tegevusele.
LinkedIni ostmine on järjekordne märk Microsofti tegevjuhi Satya Nadella ponnistusest muuta tehnoloogiahiid ettevõtteks, mis müüb online-teenuseid eelkõige äriklientidele. Selle suuna üle on mul isiklikult hea meel, kuid LinkedIni ost, eriti sellise hinnalipikuga, on täringute viskamine. Aktsionärina loodan, et veerevad õiged numbrid.
Seotud lood
FIDE kiir- ja välkmale maailmameistrivõistlused toimuvad 2024. aastal esmakordselt New Yorgis. 26. detsembril Wall Streetil algav suursündmus toob kokku maailma tippmaletajad ja rõhutab male sümbolväärtuseid – strateegiat ja riski –, mida seekord väljendatakse globaalse ärikeskuse südames.