Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: Ansip külvab valimatult raha

    Sel nädalal jõuab riigikogu ette 2013. aasta riigieelarve. Vastupidiselt ootustele on Andrus Ansipi juhitud valitsus otsustanud suurendada valimatult kõigi ministeeriumide valitsemisalade palgafondi 4,4 protsenti, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Neli aastat tagasi võrdles peaminister Andrus Ansip igakuist kõigile lastele mõeldud lastetoetust lennukilt raha külvamisega ning pakkus välja, et toetuste suurendamise asemel tuleks nende väljamaksmise korda muuta. Eelkõige vajadusepõhiseks. Kui sama võrdlust kasutada, külvab praegune Ansipi valitsus valimatult raha palgatõusuks kõigile võrdselt, seadmata eesmärke ja prioriteete. Valimata välja kas kõige problemaatilisemad või kõige olulisemad suunad, kuhu läbi palgatõusu investeerida.
    Loomulikult Äripäev rõõmustab, et Eesti majandusel on taas läinud hästi. Et laekunud on rohkem maksuraha ning valitsusel on võimalus avaliku teenistuse palku tõsta. Tõhus avalik teenistus eeldab headele spetsialistidele väärika töötasu maksmist. See ei ole aga antud juhtkirja teema. Probleemi iva on muus.
    Märtsis kirjutasime juhtkirjas, et väikese muudatusega kuuendat aastat võimul olev Reformierakonna ja IRLi koalitsiooni rahuldub liiga tihti vormitäitega ning jätnud sisulised reformid tagaplaanile. Piltlikult jahib valitsus üha enam reaalsete muutuste ja reformide asemel linnukesi. Aastaid räägitud reformid, olgu hariduses, tervishoius või regionaalpoliitikas, on ühtelugu edasi lükatud, haiguse asemel ravitud sümptomeid.
    Selles mõttes on üleüldine palgatõus veel üks näide terves reas. Olukorras, kus vahendeid endiselt napib ning osad valdkonnad, nagu haridus või sisejulgeolek, kiratsevad, peaks valitsus seadma selged eesmärgid ja prioriteedid. Valima valdkonnad, mida vajadusel ennakarendada. Viima läbi vajalikud reformid. Aga kui jätta välja kaitsevaldkond, kus on fikseeritud 2% SKPst, Eestil valitsusel muid eesmärke ei näi olevat.
    Praegune valitsuskoalitsioon on läinud kõige mugavamat rada. Anda kõigile midagi. Kui see isegi kedagi üleliia ei rõõmusta või midagi otseselt ei paranda, siis vähemalt saab leppida, et see ei pahanda samuti kedagi. Ja status quo saab jätkuda. Lisaks sellele, et valitsusel puuduvad prioriteedid loob see sisult vale ja õigustamata ootuse, et ka edaspidi tõstetakse kõigi riigiteenistujate palku ühiselt.
    Selle aasta kevadel kirjutasime, et Eestis valitseb mõttekramp. Eestis pole niivõrd puudus rahast, vaid ideest ja eesmärgist – mis suunas Eestit arendada, kuhu ja milleks investeerida. Ka palgatõus on sisuliselt investeering. Raha valimatu külvamine viitab aga, et tegu pole mitte mõttekrambi, vaid populistliku argusega, mille tagant on tunda valimiste hõngu.
    Kui Keskerakonna monopoliseeritud Tallinn kostitab valijaid tasuta ühistranspordi laadsete teadetega, siis IRL ja Reformierakond lubavad kõigile palgatõusu. Teisalt sunnib see küsima, et kui puuduvad prioriteedid ja kui kõik erakonnad peavad kõiki valdkondi võrdselt olulisteks, siis pole ju hüpoteetiliselt ka vahet, keda toetada.
    Erakonnas saavad muidugi pareerida, et Eesti rahval ongi muudatustest ja reformidest kõrini. Viimased valimised võitsid need, kes lubasid, et midagi ei muutu. Äripäev nõustub, et see võis olla nii vahetult pärast kriisi  - aastatel 2010- 2011. Täna kipuvad erakonnad ja nende hoiakud arengule jalgu jääma. Ühiskond on väsinud seisakust ja ootab muutusi. Õpetajate streik kevadel ja arstide kavandatav streik sügisel on selle märgilisteks tõestuseks.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.