• OMX Baltic−0,05%291,07
  • OMX Riga−0,26%883,16
  • OMX Tallinn−0,02%1 848,52
  • OMX Vilnius−0,32%1 132,3
  • S&P 5000,08%5 667,56
  • DOW 300,08%41 985,35
  • Nasdaq 0,52%17 784,05
  • FTSE 100−0,63%8 646,79
  • Nikkei 225−0,2%37 677,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,85
  • OMX Baltic−0,05%291,07
  • OMX Riga−0,26%883,16
  • OMX Tallinn−0,02%1 848,52
  • OMX Vilnius−0,32%1 132,3
  • S&P 5000,08%5 667,56
  • DOW 300,08%41 985,35
  • Nasdaq 0,52%17 784,05
  • FTSE 100−0,63%8 646,79
  • Nikkei 225−0,2%37 677,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,85
  • 20.05.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tiit Vähi osalusega firma sai Tallinna Sadamalt maja

Tallinna Sadama arendusdirektor Aare Kitsing ütles, et sadamal polnud vana lagunenud kuuri vaja ja küllap see kanti bilansist lihtsalt maha.
Tallinna linnavara ameti juristi Ilmar Puuskari sõnul ei saa ühtegi hoonet maha kanda. Hooned saab määrata vaid lammutamisele, lisas ta.
Kui hoone lammutatakse, kuulub krunt riigile, sest Tallinna Sadam on riigiettevõte, väitis Puuskar. Krundi saab müüa või ära anda ainult riik või asjakohane ministeerium, kelle haldusalasse see riigiettevõte kuulub, kinnitas ta.
Estrans Service tellis 1993. aastal Lootsi tänav 11 hoone ehituse, mis läks maksma 16 037 000 krooni ja mis valmis eelmise aasta mais. Lepingu hoone ehituse organiseerimiseks sõlmis Estrans Service'iga Tallinna Sadama arendusdirektor Aare Kitsing.
Estrans Service kohustus lepingujärgselt sõlmima ehituse töövõtulepingu ja võtma hoone ehitajalt üle 20. märtsil 1995. Firma kohustus ehitust täies ulatuses finantseerima, teostama järelevalvet ja võtma hoone ekspluatatsiooni.
Tallinna Sadam kohustus taotlema ehituse alustamise luba, muid vajalikke kooskõlastusi valitsusasutustest ja kohalikust omavalitsusest ning ehitusprojekti kinnitamist Tallinna linnavalitsuses. Tallinna Sadam kohustus osutama ka konsultatsioone ja muud vajalikku abi hoone ehitamisel, samuti esitama vajalikke tehnilisi ja maakorralduslikke dokumente.
Tallinna Sadam loobus lepinguga tasust oma töö eest. Selle asemel sai riigiettevõte vaid õiguse kasutada kümne aasta jooksul üksikuid teenuseid ja ruume soodsamalt.
«Aitasime vaid kommunikatsioonide loomisel ja võib-olla ka konsultatsioonide ning kooskõlastustega,» meenutas Aare Kitsing. Ta kinnitas, et pole ise hoones pärast valmimist kordagi käinud.
Poolteist aastat hiljem, 1995. aasta mais sõlmitud aktiga kinnitas Tallinna Sadam, et valminud administratiiv- ja jahtklubi hoone omandiõigus kuulub edaspidi Estrans Service'ile. Hoone registreeriti Tallinna hooneregistris.
Samal ajal teede- ja sideministriks olnud Kalev Kallo sõnul on tõenäoliselt toimunud riigivara sujuv üleandmine erafirmale. Mingit avalikku müüki ega oksjonit ei toimunud, väitis ta.
Riigi omanduses oleva ettevõtte vara võõrandamise korra kohaselt saab üksikut asja müüa erafirmale vaid avaliku enampakkumise teel. Enampakkumiseta pole riigiettevõttel õigust erafirmale ühtegi hoonet müüa ega omandiõigusest tema kasuks loobuda.
Ilmar Puuskari sõnul on küsitav Tallinna Sadama õigus teha hoone või krundiga tehinguid.
Riigikontrolli peakontrolör Rein Randma ütles, et riigikontroll on teadlik Lootsi 11 maja saatusest. Tallinna Sadamas tehtud järelkontrolli ja ka Lootsi tänava hoonega seotud tehinguid nõustus ta kommenteerima pärast järelkontrolli lõpetamist juunis.
Admiraliteedi basseini kõrval ja kesklinna sadama D-terminaalist mõnekümne meetri kaugusel asuv hoone kuulub praegu hooneregistri andmetel neljale firmale -- ASile Estrans Service, ASile Finest Vendors, ASile PKL ja ASile KTK Overall. Finest Vendorsi üks osanikke on Tallinna Sadam.
Estrans Service'i omanikud on krediidiinfo andmetel Soome firma Finsovtrans ja Venemaa kontsern Sojuzvne?trans. Ka peaminister Tiit Vähi on oma majanduslike huvide deklaratsioonis kinnitanud, et talle kuulub üks Estrans Service'i tuhandekroonine aktsia.
Estrans Service'i peadirektor Anatoli Stolbnik ei soostunud reedel telefonitsi Lootsi tänava hoonega seotud üksikasju kommenteerima. Firma 1994. aasta käive oli 60 miljonit krooni ja kasum 1,2 miljonit.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele