Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hoolimata müügirekorditest on autoäril madal kasumlikkus
Septembris müüsid autofirmad markidest enim Toyotat, talle järgnesid eelmiste kuude liider Honda ja Volkswagen. Alates aasta algusest on automüük ühes kuus kasvanud keskmiselt ligi kolm korda.
Samas on suuremate automüügifirmade käiberentaablus ehk kasumi ja käibe suhe keskmiselt alla 5%. Autotehased on kehtestanud edasimüüjatele tulumarginaalid, millega automüüja peab auto müümisel arvestama. Toyotasid müüva ELKE Auto juht Urmas Sepp ütles, et autosid müüvate firmade tulumarginaal on kinnistatud 10--15protsendil auto hinnast.
Sepa hinnangul on firmade suhteliselt madala rentaabluse põhjuseks ka suured hinnasoodustused. Kuna enamik ostjaid on firmad, kes ostavad tavaliselt mitu autot, siis kaasnevad ostmisel mitmed soodustused, rääkis Sepp. Ta lisas, et ka firmade kulud on kasvanud, investeeritud on uutesse automüügi salongidesse jne. Nissan Balti turundusjuhi Raivo Sternfeldi sõnul on oluliselt kasvanud ka kulud reklaamile.
Septembris augustiga võrreldes Toyotade läbimüüki ligi kahe kolmandiku võrra suurendanud Amserv Auto juhatuse esimees Alar Metsson ütles, et arvestades praegust tugevat konkurentsi turul on automüügifirmade suhteliselt madal rentaablus arusaadav. Ta lisas, et automüüjate rentaablus pole oluliselt kõrgem ka Põhjamaade autofirmades.
Samal aja juhtis Metsson tähelepanu asjaolule, et autoostjate hulgas suureneb pidevalt eraisikute osakaal. Erinevatel hinnangutel on praegu autode ostjatest umbes 15 protsenti eraisikud, kes kasutavad enamikul juhtudel kapitaliliisingut.
«Üksikostjana on raskem hinda alla kaubelda,» märkis Metsson. Ta nentis, et tänu eraostjate osakaalu kasvule võib tulevikus ka automüüjate rentaablus hakata tõusma.
Hoiupanga äripanganduse analüüsiosakonna juhataja Tiit Jõemets lausus, et firma kasumi suurus on panga poolt vaadatuna näiteks laenu andmisel väga oluline kriteerium. Sama oluline on ka tulevikus tulev kasum, lisas ta. Jõemetsa sõnul võiks autokaubanduse rentaablus praegusest pisut kõrgem olla.
Urmas Sepp nentis, et automüüjate keskmine rentaablus võiks tulevikus tõusta 4--5 protsendini. Sepp lausus, et praegu aastas müüdavat 10 000 uut autot moodustab umbes 2,5% Eestis arvel olevatest autodest.
«Võrreldes tänaste mahtudega võiks Eestis veel vähemalt poole võrra rohkem autosid müüa,» hindas Sepp perspektiive.