Sirje Niitra • 16 detsember 1999

Riho Rasmann eitab monopoli

Konkurentsiamet lähtus Tallinna Sadamat loomulikuks monopoliks nimetades konkurentsiseaduse punktist, mis ütleb, et kui keegi valdab infrastruktuuri, mille kõrvale pole teistel majanduslikult otstarbekas midagi rajada, siis on tegu loomuliku monopoliga. «Mida paganat nad siis seal Kundas ja Pärnus toimetavad ning miks tahab Tiit Vähi Sillamäele sadamat ehitada, kui see kasulik pole?» küsis Rasmann.

Sadamajuhi sõnul võib Tallinna sadam olla monopoolses seisus üksnes Põhja-Tallinnas, mitte mujal. «Ma võin samamoodi öelda, et Hansatee on Tallinna--Helsingi reisiliinil monopol, sest nende käes on 55 protsenti turust,» märkis ta.

Sadamamaksud on laevaomanikele Rasmanni kinnitusel Helsingis ja Tallinnas enam-vähem võrdsed, kuid näiteks Taani Århusi sadamaga võrreldes on need Eestis kõrgemad. Maksude vähendamist ta otstarbekaks ei pidanud. «Arvestades vedude arvu suurenemist aastas 20--25 protsendi võrra, tuleb peagi asuda uusi kaisid rajama ja see neelab suure osa kasumist,» selgitas ta olukorda.

Rasmanni hinnangul praegu selgeid kriteeriume ettevõtete monopoolsuse üle otsustamiseks ei ole ja seadust tuleks selle koha pealt parandada.

Tallinna Sadamal on konkurentsiametiga monopoolsuse küsimuses pikk kirjavahetus ja seni on kumbki pool oma seisukohale kindlaks jäänud. Tegu on konkurentsiseaduse erineva tõlgendusega ja asja saab paika panna ainult kohtu abiga, leiab sadamajuht.

Konkurentsiameti peadirektor Peeter Tammistu kinnitas, et on jäänud oma varem välja öeldud seisukoha juurde ja see tuleneb seadusest. «Tuleval aastal on meil plaanis analüüsida olukorda Tallinna Sadamas, et seejärel otsustada, kas ettevõte kuritarvitab oma seisundit turul või mitte,» lausus ta.

Tallinna Sadama selle aasta käive tuleb 800 miljoni ja kasum 270 miljoni krooni ringis. Ettevõtte omakapital on 3,3 miljardit krooni.

Hetkel kuum