Tõnu Tramm • 23 detsember 1999

Lõppev aasta aitas säästa

Kolm automüügifirmat viiest pidasid lõppeva aasta suurimaks tehniliseks saavutuseks väiksemahuliste mootorite muutumist ökonoomseks, kuid võimsamaks.

ASi Info Auto turundusdirektori Tiit Lillipuu hinnangul on tänavu turule tulnud uued Renault' mootorid suurim tehniline saavutus selle automargi juures. «Spordiosakonna insenerid nägid nende kallal vaeva juba 1988. aastast alates. Ja tulemus oli tõeliselt hea -- väga hea dünaamikaga, samas väikese mahu ja kütusekuluga mootorid,» lausus Lillipuu. Renault' uued 1,4- ja 1,6-liitrised mootorid arendavad vastavalt 95 ja 110 hobujõudu, kulutades sealjuures kütust keskmiselt 6--7 liitrit saja kilomeetri kohta. 1,6-liitrise mootoriga Renault Megane Kombi saavutas ka Tehnikamaailma autotestis võidu just suuresti tänu uuele mootorile.

Mootorite arengut tõstis Tiit Lillipuu esile ka Volvode juures. Esmakordselt paigutati S80 seeriaautole põikiasetsev kuuesilindriline reasmootor, samuti on märkimisväärne Volvo uus 2,4-liitrine R5 mootor, mille kütusekulu on võrreldav 1,4- liitrise mootoriga.

Ka Toyotade ja Peugeot'de müüjad hindasid tänavust mootorite arengut kõrgelt. Toyota Priusele paigaldatud esimesed hübriidmootorid ning VVT-tehnoloogia kasutuselevõtt väiksemahuliste mootorite juures leidis rahvusvahelist tunnustust -- Toyota Yarise 1,0- liitrine VVT-mootor kuulutati aasta mootoriks 1999. Seda eeskätt oma ökonoomsuse ja väga hea sooristusvõime poolest.

Peugeot' uue kõrgsurve (HDI) diiselmootori hindas suurimaks saavutuseks ASi Kommest Auto järelturustuse direktor Andrus Seaver. «Esimesena tuli see kasutusele uuendatud Peugeot 406 juures, kuid käesoleval hetkel on neid ka Peugeot 306-l ning aastal 2000 tuleb HDI-diiselmootor ka kõikide teiste Peugeot' sõiduautode mootorivalikusse,» lausus Seaver.

HDI-diiselmootor erineb tavalisest diiselmootorist selle poolest, et kõrgsurvepumbast väljub vaid üks toru, milles olev kütuse surve on ligi kaks korda suurem tavalisest. Kütust pihustatakse silindrisse mitmes faasis, mis tagab parema käivitamise ja vähendab oluliselt diiselmootorile omast teravat plaginat ja vibratsiooni.

Kõrgsurve all silindrisse pihustatud kütus tagab omakorda parema põlemise väiksema koguse juures ja kaheliitrise diiselmootoriga Peugeot' keskmiseks kütusekuluks said autotestijad vaid 5,6 liitrit saja kilomeetri kohta. Nn ühe anuma sissepritset (CDI -- commonrale direct injection) kasutatakse agaralt ka Saksa autotööstuses.

Revolutsiooni autotööstuses tegi lõppeval aastal turule jõudnud Volvo S80. Turvameetmed, mida sellel autol kasutati, olid seeriaautodel ainulaadsed. Külgmised turvakardinad, lülisambavigastuse vastane süsteem jm oli suur samm edasi. Lisaks võeti S80 juures tavaliste elektrijuhtmete asemel kasutusele optilised valguskaablid. Need omakorda ühendavad uudsesse Multiplex-süsteemi auto 18 pardaarvutit, mis juhivad ja koordineerivad kõikide elektriliste ja elektrooniliste elementide tegevust.

Multiplex-elektrisüsteemi võttis kasutusele ka Peugeot 406, kevadel lisandub sama süsteemiga Peugeot 607 ja ülejäänud selle automargi uued mudelid.

ASi Itaalia Auto automüügidirektori Tarmo Remmeti hinnangul on Itaalia autotööstuse saavutus lõppeval aastal Alfa Romeo uus F1 käigukast, mida saab juhtida elektrooniliselt otse roolirattalt.

ASi Esma Auto müügidirektor Hindrek Männik tõstis aga esile kogu Mazda toodangu, sest kaheksa uue mudeli turule toomine ühe aasta jooksul ei ole autofirmade seas just tavaline nähtus.

Hetkel kuum