• OMX Baltic0,08%319,07
  • OMX Riga0,28%980,42
  • OMX Tallinn0,19%2 232,88
  • OMX Vilnius−0,31%1 504,85
  • S&P 5000,59%7 811,54
  • DOW 300,83%51 654,95
  • Nasdaq 0,64%27 366,17
  • FTSE 1001,06%10 552,05
  • Nikkei 225−0,02%69 030,92
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%95,44
  • OMX Baltic0,08%319,07
  • OMX Riga0,28%980,42
  • OMX Tallinn0,19%2 232,88
  • OMX Vilnius−0,31%1 504,85
  • S&P 5000,59%7 811,54
  • DOW 300,83%51 654,95
  • Nasdaq 0,64%27 366,17
  • FTSE 1001,06%10 552,05
  • Nikkei 225−0,02%69 030,92
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%95,44
Eelmistes artiklites (vt. Käibemaksuseaduse mõju ÄP, 22.10. ja Käibemaksuseaduse mõju IIÄP, 23.10.) tutvustasin 1. jaanuarist 2002 jõustuva uue käibemaksuseaduse mõjusid maksukoormuse suurenemise või vähenemise suunas. Nüüd tahan ma lugejale tutvustada seaduse rakendamisega seotud praktilisi probleeme ja selgitada mõningaid kohti seaduses, mille ümber on tekkinud päris palju küsimusi ja eri tõlgendusi.
Seaduse § 18 lg 2 p 4 näeb et-te, et käibemaksust on vabastatud edasimüüdav kaup, mille soetamisel polnud maksukohustuslasel praeguse seaduse järgi õigust sisendkäibemaksu ei osaliselt ega täielikult maha arvata.
Esiteks rõhutaks seda, et käibemaksuvabastus ei kehti sõiduauto müügil, kui sõiduauto on soetatud uue seaduse kehtivusajal ning soetamisel on 2/3 käibemaksust maha arvatud. Maksuvabastuse eeldus on asjaolu, et käibemaksu ei tohtinud maha arvata ka osaliselt. Uues seaduses on sellised juhtumid nt enne maksukohustuslasena registreerimist soetatud kaup (§ 11 lg 1), eranditult maksuvaba käibe tarbeks soetatud kaup (§ 24 lg 3), ettevõtluses mittekasutatav kaup (§ 20 lg 3; § 23 lg 8), külaliste vastuvõtuks, töötajate toitlustamiseks ja majutamiseks ostetud kaubad (§ 21 lg 1).
Kui aga praegu sisendkäibemaksu maha ei ole arvatud ning kinnisasja müük tulevikus maksustatakse, siis puudub võimalus sisendkäibemaksu tagasiulatuvaks mahaarvamiseks.
See puudutab eriti teravalt kruntide väljaehitamist. Praeguse seaduse kohaselt pole kinnisasjade müük ettevõtlus, mistõttu kruntide väljaehitamiselt käibemaksu maha arvata ei saa.
Uus seadus näeb ette kruntide müügi tingimusteta maksustamise (§ 18 lg 2 p 3). Probleemi lahendus saab olla üleminekusäte, mis annaks sellistele kruntidele maksuvabastuse või lubaks müügi hetkel varem tasutud sisendkäibemaksu maha arvata.
Ettevõtjad, kes ei julge seadusemuudatusi ootama jääda, peaksid kaaluma võimalust krunt veel 2001. a maha müüa või paigutama krundid mitterahalise sissemaksena äriühingutesse ning müüma krundi asemel aktsiaid ja osasid, mille müük on käibemaksuvaba.

Seotud lood

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele