Kohtusse saadetavaid materjale ette valmistava energiaturu inspektsiooni (ETI) peadirektori asetäitja Margus Kasepalu sõnul eelistati kohtusse kaebamist kohesele trahvimisele, sest terminalide tegevus mõjutab tarbijaid väga suurel määral.
?Kui terminalis on midagi korrast ära, kannatavad kohe edasimüüjad,? ütles ta. ?Ka saab ETI teha vaid 100 000kroonise, kohus aga kuni poole miljoni kroonise trahvi.?
Teatavasti selgus jaanuari lõpus Tartu ja Haapsalu terminalidest võetud proovide põhjal, et hoiustatud diislikütuse leekpunkt erines normist 3?6 kraadi, ASi Tarkoil terminalis ladustatud kütuse määrimisomadused kaldusid kvaliteedinõuetega sätestatust kõrvale koguni kolmandiku võrra.
ASi Tartu Terminaal juhatuse esimees Viljar Suviste ei nõustunud väitega, nagu oleks tema juhitav firma süüdi ebakvaliteetse kütuse ladustamises. ?Meie andmetel oli energiaturu inspektsiooni kontrolli hetkel terminalis hoiustatud kütus igati kvaliteetne,? rääkis ta. Suviste sõnul ei nõustu Tartu Terminaal kontrolli tulemustega juba seetõttu, et rikuti kütuseproovide võtmise korda.
Ebakvaliteetse kütuse ladustamises süüdistatava OÜ Tarkoil juhatuse esimees ja üks kahest omanikust Mihhail Trofimov väidab, et seadust nende süüdimõistmiseks pole. ?Me pole ebakvaliteetse kütuse importijad, omanikud ega müüjad,? sõnas Trofimov. ?Me ainult ladustasime meie kliendile kuuluvat kütust ja seda kõiki eeskirju järgides.?
Trofimov, kes on veendunud, et tema firma pole seadust rikkunud, lubab vajaduse korral läbi käia kõik kohtuinstantsid.
Margus Kasepalu sõnul on aga ebakvaliteetse kütuse ladustamise fakt kohtusse minekuks ja ka võiduks piisav. ?Energiaseaduse kohaselt on kütuseettevõtja poolt tarnitava, ladustatava või müüdava vedelkütuse kvaliteedinõuete rikkumise eest võimalik ettevõtjat trahvida 500 000 krooniga,? sõnas ta.
Kasepalu sõnul pole energiaturu inspektsioonil praegu pretensioone Tarkoili Haapsalu terminalis kütust hoiustanud ASi Letofin suhtes. Letofini nõukogu liikme ja ühe omaniku Mark Eivini sõnul pole ka kindel, kas kütus, millest probleeme põhjustanud proov võeti, neile üldse kuulus. ?Meid proovi võtmise juures polnud,? sõnas Eivin. ?Ka võidakse ühes mahutis hoiustada mitme firma kütuseid ja me oleme andnud selleks nõusoleku.?
Trofimovi sõnul pole tal põhjust kütuse omanikku kahtlustada. ?Nad esitavad sertifikaadi, mis tõendab ka energiaseaduse kohaselt kütuse vastavust kvaliteedinormidele,? lausus ta. ?Samuti on meil õigus kütuse kvaliteeti kontrollida.?
Kütuse kvaliteediomadustega seotud haldusõigusrikkumisi on Eesti kohtud seni arutanud harva. Esimesena energiaturu inspektsiooniga kohut käinud ASi Eksar-Transoil juhatuse esimehe Märt Mägi sõnul on seetõttu raske isegi advokaati leida. ?Kütuste teemat peetakse liiga spetsiifiliseks,? sõnas ta.
Kaheksas Eesti tanklas opereeriva ASi Eksar-Transoil ja ETI eelmise aasta suvel alanud kohtuvaidlus Roosna-Alliku tanklast võetud kütuseproovi tulemuste üle on jõudnud riigikohtu loakoguni. Samas saatis ETI eelmisel nädalal Jõgeva maakohtusse juba uue materjali, mis puudutab ebakvaliteetse diislikütuse müümist Eksar-Transoili tanklas.
Märt Mägi sõnul on ta küll kursis sellega, et ETI poolt jaanuari alguses võetud diislikütuse proovis ei vastanud leekpunkt normidele. ?Uuest kohtuasjast kuulen aga küll esimest korda,? ütles Mägi.
Kuus firmat, kes koos Eksar-Transoiliga tänavu jaanuaris tanklates kvaliteedinormidele mittevastavat diislikütust müüsid ja ETI-le vahele jäid, pääsevad ilmselt kergemini. Nii trahvis ETI 25 000 krooniga ASi Mäo Taba, kus müügil olnud diislikütus erines kvaliteedinormidest kolme näitaja osas. 25 000kroonise trahvi ühe põhjusena nimetas Margus Kasepalu seda, et firma jäi ebakvaliteetse kütusega vahele aasta jooksul juba teist korda. ASi Relgoil trahviti ebakvaliteetse diislikütuse müümise eest Puhu-Risti tanklas 12 000 krooniga.
Seotud lood
Alanud aasta tõotab tulla väikeinvestorite jaoks tegus, sest turge juhivad mitmed tehnoloogilised uuendused, regulatiivsed muudatused ja makromajanduslikud suundumused. Freedom24 analüütikud annavad näpunäiteid, millele tähelepanu pöörata.