• OMX Baltic0,01%298,79
  • OMX Riga−0,25%890,9
  • OMX Tallinn0,14%2 055,01
  • OMX Vilnius−0,05%1 203,89
  • S&P 5000,27%6 280,46
  • DOW 300,43%44 650,64
  • Nasdaq 0,09%20 630,66
  • FTSE 1001,23%8 975,66
  • Nikkei 225−0,44%39 646,36
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%86,66
  • OMX Baltic0,01%298,79
  • OMX Riga−0,25%890,9
  • OMX Tallinn0,14%2 055,01
  • OMX Vilnius−0,05%1 203,89
  • S&P 5000,27%6 280,46
  • DOW 300,43%44 650,64
  • Nasdaq 0,09%20 630,66
  • FTSE 1001,23%8 975,66
  • Nikkei 225−0,44%39 646,36
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%86,66
  • 20.03.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ärimehed kahtlustavad varjatud aktsiisitõusu

Kahtlustused põhinevad teoorial, et seoses 1. aprillist kehtima hakkava uue aktsiisiseadusega tekivad olematud kütusekogused, mille pealt tuleb ikkagi aktsiisi maksta.
Olematud kogused tekivad tänu lihtsale füüsikaseadusele, et mida kõrgem on aine temperatuur, seda kõrgem on ka ruumala. Seega ei vasta miinuskraadidega üle piiri veereva kütuse tegelik hulk sellele kütuse hulgale, mille koguse arvutamiseks võetakse aluseks 15 kraadi.
Sisuliselt tähendab see umbes 10-sendilist aktsiisitõusu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lukoil Eesti kommertsdirektori Valeri Makarovi kinnitusel on tal tulnud maksta 14 tonni kütuse pealt 50 000 kr rohkem aktsiisi. Liiter on temperatuurist olenev muutuv näitaja ning talvel pole sugugi haruldane 30kraadine vahe normi ning ilma vahel õues.
"Füüsiliselt neid liitreid ei ole, see aga tähendab, et ma maksan sisuliselt õhu eest," ütles Makarov. "Kui ma maksan rohkem aktsiisi, siis järelikult hakkab kaup ka tarbija jaoks kallinema. Ei saa ju nii olla, et kütusemüüja vähemalt üheksa kuud aastas kogu aeg järjest rahaliselt kaotab."
Makarovi hinnangul oleks õiglasem, kui kehtestataks keskmiseks temperatuuriks kütusekoguste mõõtmisel 8 kraadi. 15 kraadi vastaks umbes Hispaania kliimale. Seni oli Makarovi sõnul tollil õigus lähtuda õues valitsevast tegelikust temperatuurist. Ent nüüd on toll juba varem, enne 1. aprilli asunud lähtuma 15 kraadisest keskmisest.
Samasuguste kahtlustega nagu Makarov, on esinenud veel mitmed kütuseärimehed, muuhulgas avaldas ettevõtja Parvel Pruunsild artikli Postimehes.
Kütuste asjatundja, professor Mihkel Naams hindas samas selliseid seisukohti asjatundmatuteks. Arvesse tuleb kütuse koguse arvutamisel temperatuuri puhul võtta kindlasti ka parandustegur. Naamsi kinnitusel on olemas vastavad valemid.
Rahandusministeeriumi avalike suhete osakonna nõuniku kt Annika Loigu rääkis, et 15 kraadi kehtestamisel kütuste mõõtmisel lähtuti üle-euroopalisest standardist. ?Meil ei ole otstarbekas Eesti jaoks eraldi standardit välja töötada,? ütles Loigu. ?Tegemist on kindla, muudes riikides tunnustatud standardiga.?

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 6 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele