• OMX Baltic−0,04%297,24
  • OMX Riga0,33%919,57
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,07%1 219,34
  • S&P 500−0,24%6 395,78
  • DOW 300,04%44 938,31
  • Nasdaq −0,67%21 172,86
  • FTSE 1001,08%9 288,14
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,81
  • OMX Baltic−0,04%297,24
  • OMX Riga0,33%919,57
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,07%1 219,34
  • S&P 500−0,24%6 395,78
  • DOW 300,04%44 938,31
  • Nasdaq −0,67%21 172,86
  • FTSE 1001,08%9 288,14
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,81
  • 09.12.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riigihangete seadus püüab pettused välistada

Ed Johnson väidab, et iga riigihankemenetluse faas pakub pettuseks erinevaid võimalusi. Selline probleemiasetus on igati aktuaalne. Samas tahan rõhutada, et kogu riigihangete regulatsiooni üheks eesmärgiks on hangete läbipaistvuse suurendamine ja pettuseskeemide välistamine. Enamikke artikli taustas väljatoodud olukordadest on riigihangete seaduse kaudu proovitud välistada. Näiteks on seaduses selgesõnaliselt keelatud hangete tükeldamine pakkumismenetluse reeglitest kõrvalehoidmiseks. Pakkumise kutse dokumentides nõutavate andmete loetelu on seaduses sätestatud 1. jaanuarist 2004 jõustuvate riigihangete seaduse muudatustega. Sellega täpsustatakse muuhulgas riigihankeobjektide tehnilisele kirjeldusele esitatavaid nõudeid. Samuti keelatakse pakkujate kvalifitseerimata jätmine üksnes varasemate riigihankelepingute puudumise tõttu. Seega keelatakse pakkuja kvalifitseerimise tingimused, mis eeldavad näiteks kolme lasteaia ehituse riigihanke võitmist viimase kahe aasta jooksul.
Riigihankeleping tuleb seaduse kohaselt sõlmida edukaks tunnistatud pakkumises esitatud tingimustel. Kui tegelikult on sõlmitud lepingu tingimused oluliselt erinevad, ei saa enam rääkida selle pakkumise alusel sõlmitud lepingust. Riigihangete seadus peab andma kindlad reeglid eelkõige riigihankemenetluse läbiviimiseks ega saa reguleerida kõiki hangetega seotud küsimusi. Korruptsioonijuhtumid peaksid saama ka karistusõigusliku lahendi. Riigihangetega seotud rikkumiste vältimine ja ametnike hoolsuse tõstmine, sealhulgas riigi huvide eest seismine, on keeruline küsimus. See on seotud avalikke vahendeid kasutavate isikute eneseregulatsiooni ja haldussuutlikkuse parandamisega ning eeldab terviklikku lähenemist. Kindlasti on riigihangete seaduses veel probleeme, mis vajavad lahendamist. Rahandusministeerium koordineerib uue riigihangete seaduse väljatöötamist. Et selle töö tulemus kõiki huvigruppe võimalikult rahuldaks, ootame kõigilt aktiivset koostööd. Usun, et tänu koostööpartnerite abile ei saa uue riigihangete seaduse kohta öelda, et see on seadus, mis ahvatleb petma.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 27 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele