Tarmo Riisenberg • 22. september 2005 kell 22:00

Gaasiautode levikut takistab tanklate vähesus

Bensiini ja diislikütuse kasvavad hinnad panevad autoomanikke otsima alternatiive, üks üha enam populaarsust koguv variant kulude kokkuhoiuks on varustada auto gaasiseadmega. Paraku on siin paar takistavat asjaolu: hea gaasiseade nõuab korraga üsna suure summa väljakäimist ja mitte igaühel ei ole seda kohe tagataskust võtta. Teiseks ei ole Eestis kuigi palju neid tanklaid, kust gaasi tankida saab. Kogu vabariigis on neid veidi üle kümne, keskmiselt vaid üks maakonna kohta.

Odavam gaasiga sõita muidugi tuleb. Piisab kasvõi sellest, et võrrelda ühe liitri gaasi ja ühe liitri bensiini hinda. Kui liiter gaasi maksab tanklas 7.50 ja 95 liiter 14.70, on rahaline kokkuhoid gaasi kasuks eriti nähtav. ?Isegi arvestades gaasi veidi suuremat kulu (10?15 protsenti) võrreldes bensiiniga ning gaasiseadme enda ja tema paigaldamise hinda, tuleb gaasi kasutamine pikema perioodi lõikes ikkagi odavam,? kinnitab autodele mõeldud gaasiseadmete sissetooja, Pärnu firma Ecotrans OÜ juhataja Ove Pärtelson.

Nii näiteks hoiab gaasiseadmega varustatud Peugeot? väikekaubik praeguste kütusehindade juures kokku saja kilomeetri kohta 48 krooni ja 60 senti. Umbes 3000 kilomeetrise igakuise läbisõidu korral tuleks gaasiseadme hankimisele ja paigaldamisele tehtud 18 500kroonine kulutus tagasi 13 kuuga, sealt edasi on Ove Pärtelsoni sõnul autoomaniku jaoks tegu juba selge kokkuhoiuga.

Pärtelson leiab, et gaasiseadmetega varustatud autode hulk Eestis on veel väga väike, ulatudes vaid paari tuhande masinani.

?Rusikareegel on, et gaasiseadmega autosid võiks olla umbes viis protsenti bensiinimootoriga autode üldarvust ehk siis Eestis umbes 15 000?20 000 autot,? kinnitab Pärtelson. Mujal maailmas on gaasiseadmega autod umbes kaheksal miljonil autoomanikul, selliste autode arv suureneb väidetavalt 12?15 protsenti aastas.

On veel üks probleem, mis gaasiseadmete levikut piirab ? inimeste kõhklus nende jaoks tundmatu tehnika ees. Nii levivad legendid sellest, et mootor kulub gaasil sõites kiiremini, kuid Pärtelsoni sõnul sellel legendil tegelikku alust ei ole. Samuti pole tema sõnul väike võimsuse kadu tegelikult märgatav.

Gaasiseadet valides tasub aga meeles pidada, et sõiduautole paigaldataval gaasiseadmel peab olema sertifitseerimistunnistus ning E-märgistus. ?Kui seade on paigaldatud, peab sõiduk läbima registreerimiseelse ülevaatuse. Registreerimiseelse ülevaatuse käigus kontrollib ARK spetsialist ka gaasiseadme dokumente. Vastav märge tehakse registriandmetesse ja antakse välja uus registreerimistunnistus,? kinnitab ARK pressiesindaja Jaana Torn. Riigilõiv on selle toimingu eest 200 krooni.

Hetkel kuum