Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kasutajad mõjutavad IT maailma üha enam
Microsofti konkurentide uuenduslik mõtlemine ning kasutajate suurenev nõudlikkus muudab arvutitööstust ettevõttele ebameeldivas suunas.
Selle aasta 30. oktoobril kirjutas Bill Gates memo "Brace for services wave", sihtides tähelepanu tarbija harjumuste muutumisele interneti ning arvutite kasutamisel. Sellest huvitavam oli aga firma endise rivaali, praeguse tehnoloogiajuhi Ray Ozzie viide mitmele hindamatule võimalusele ning konkurentsiohtudele, mida Microsoft on ignoreerinud.
Microsoft on juurutanud põhjalikke struktuurilisi muutusi, konsolideerides ettevõtte kolme üksusesse ja esitlenud Windows Live ning Office Live lootuses järele jõuda veebirakenduste ning tarkvara-kui-teenus konkurentidele. Microsoft hakkab vaikselt tunnistama, et nad pole enam proaktiivsed ning vaid paksust rahakotist ei piisa.
Nad on andnud Google'ile õiguse kaitsta interneti väravaid ega kasutanud ära oma eeliseid veebiteenuste turul teistelt eest ära startimiseks.
Toimub võidujooks võimu üle internetis. Peaaegu igal kuul tullakse välja uute toodete ning teenustega. Liigutakse interneti tsentraliseerimise poole eesmärgiga tuua kasutajad ühe katuse alla. Otsustavaks saab teenuste valik ning kvaliteet.
Google juba arendab massilise jõudlusega mobiilseid andmetöötluskeskuseid lihtsalt transporditavatesse konteineritesse, et need seada üles interneti sõlmpunktidesse. Nende käsutusse saab oluliselt suurem kiirus ning usaldusväärsus. Google'ist saab internetis pakutavate teenuste valitseja, nende kehtestada jäävad reeglid sisu edastamiseks lõpptarbijale - olgu see VoIP, video, veebipõhine tarkvara või ükskõik mis.
Google'i eesmärgiks on teha internetiga sama, mis Windows tegi personaalarvutitega ning see väljendub juba ka nende mitmekordistunud aktsiahinnas.
Praegu on Microsofti liidripositsioon operatsioonisüsteemide turul vaieldamatu. Linuxi võitlus oli austust äratav, kuid ei saavutanud erilist muutust lõpptarbija eelistuse osas.
Tähelepanu hakkab liikuma Apple'i operatsioonisüsteemile, mille kasutajasõbralikkus annab võimaluse konkureerida Windowsiga samal tasemel. Piiranguks on jäänud riistvara vähene levik, mis on aga muutumas. Apple'i iPodil ning iTunesil on juba miljoneid lojaalseid kliente. Mõlemad on muutunud igapäeva-brändiks.
Kasutades saavutatud tarbija teadlikkust, saab suurendada mõjuvõimu teistel turgudel. Hiljuti teatas Apple üleminekust Inteli protsessoritele ning patenteeris viisi siduda oma tarkvara vaid enda riistvaraga. See annab tarkvarafirmadele võimaluse arendada rakendusi ka Apple'i platvormile vaid vähese lisatööga, kuid teiste personaalarvutite kasutajad ei saa kasu lõigata Apple'i tarkvara eelistest.
Järgmise aasta jaanuaris avaldab Apple ka odavate sülearvutite valiku, üritades üle meelitada esmaostjaid ja vähenõudlikke kliente, keda nad on siiani eiranud. Mida rohkem inimesi hakkab kasutama Apple'i riistvara, seda rohkem on inimestel ajendeid üle minna Mac OSi peale, mis hakkab lähitulevikus pakkuma sama tarkvararakenduste valikut paindlikumas ja stabiilsemas keskkonnas.
Aasta-kahe jooksul võime vaadelda Apple'i turuosa märkimisväärset tõusu. Samas näeb Microsoft vaeva uue operatsioonisüsteemi Windows Vista arendusega. Kritiseeritakse otsust jätta uuest versioonist välja paljud lubatud ja väga vajalikud uuendused. Mida rohkem aeg edasi läheb, seda enam näeb Microsoft tarbijatelt survet valikuteks.
Nii USA kui ka Euroopa Liit on üritanud tehislike vahenditega vähendada Microsofti mõjuvõimu, kuid siiani väga tagasihoidlike tulemustega. On saabunud aeg, kus uus laine tarbija nõudmistes hakkab muutma kogu majandusharu. Inimesed osutavad aina rohkem tähelepanu internetiteenustele ning on teadlikumad oma valikutest. Täna teeb keskmine kasutaja arvutiga asju, mida kümme aastat tagasi eeldasime vaid spetsialistidelt.
On täiesti loomulik, et kõik ei saa sellest võitlusest väljuda võitjatena, kuid konkurentsivõime säilitamiseks tuleb neil kõigil uuendusi teha ning sellest lõikab kõige enam kasu tarbija.
Autor: Gert Stahl