• OMX Baltic0,36%275,36
  • OMX Riga0,15%883,19
  • OMX Tallinn0,92%1 754,18
  • OMX Vilnius0,27%1 042,83
  • S&P 5000,77%5 859,85
  • DOW 300,47%43 065,22
  • Nasdaq 0,87%18 502,69
  • FTSE 1000,47%8 292,66
  • Nikkei 2251,58%40 232,45
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,01
  • OMX Baltic0,36%275,36
  • OMX Riga0,15%883,19
  • OMX Tallinn0,92%1 754,18
  • OMX Vilnius0,27%1 042,83
  • S&P 5000,77%5 859,85
  • DOW 300,47%43 065,22
  • Nasdaq 0,87%18 502,69
  • FTSE 1000,47%8 292,66
  • Nikkei 2251,58%40 232,45
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,01
  • 06.03.06, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Veerand miljonit inimest kaotab töö lääne autotööstustes

Ka veebruaris kaotasid USA suuremad autotoojad General Motors (GM) ja Ford turuosa Jaapani autotootjale Toyota, vahendas Bloomberg.
Autode müügitulemused kajastuvad ka ettevõtete aktsiate hinnas. Toyota aktsia hind on aastaga Jaapani börsil tõusnud 53 protsenti. GMi aktsia aga USA börsil langenud 44 protsenti.
GMile tõi lõppenud veebruar pisut ka häid uudiseid. Siis läks USAs hästi suurte sportautode müük. Kliendid ostsid varasemast rohkem selliseid autosid nagu Cadillac Escalade, Chevrolet Tahoe ja Hummer H3.
Toyota suutis veebruaris USAs taas uue müügirekordi purustada, kuid sel kuul oli tõus väiksem kui varasematel kuudel. Aasia suurima autotootja müük veebruaris kasvas eelmise aasta sama kuuga võrreldes 2,4 protsenti, kuid see jäi analüütikute ootustele alla.
GMi müük kahanes 2,5 ja Fordi oma 4 protsenti. GMi müügi analüüsija Paul Ballew möönis, et GMi suuremate sportautode müük ületas ootused. Chevrolet Tahoe müük kosus 47 protsenti, Hummeri uut mudelit H3 müüdi varasemaga võrreldes kolm korda enam.
Maailma suuremad autotootjad viivad tööjõukulude kokkuhoiu eesmärgil tootmist üle Venemaale, Hiinasse ja Slovakkiasse. DaimlerChrysler kaotab ligi 15 000 töökohta Saksamaa Mercedese tehases ning investeerib tootmisesse Hiinas 1,5 miljardit eurot.
Volkswagen plaanib Saksamaal kaotada 20 000 töökohta ja ehitada uus tehas Venemaale, kus igal aastal peaks valmima 300 000 Škoda Oktaviat.
Prantsuse autotootja Peugeot on kulutanud 700 miljonit eurot (11 miljardit krooni) tehase ehituseks Slovakkias, kus asub tööle 3500 inimest. Kuni aastani 2010 on kavas tehasesse veel investeerida 350 miljonit eurot (5,5 miljardit krooni).
Mullu toodeti maailmas esimest korda rohkem autosid väljaspool Põhja-Ameerikat ja Lääne-Euroopat, selgus firma PricewaterhouseCoopersi analüüsist. Töökohtade ränne ei lõpe enne kümmet aastat, ennustas PricewaterhouseCoopersi autotööstuse analüütik Chris Benko. "Nihe itta kujuneb kohutavalt valulikuks, sest autotööstus on juba liiga pikka ümberkolimist edasi lükanud," ütles Benko. Tema andmetel valmistasid Põhja-Ameerika ja Lääne-Euroopa tehased eelmisel aastal 48,9 protsenti kogu maailma sõidukitest.
Head pole loota ka tulevikult, sest 2013. aastaks ennustas ta nende kahe regiooni toodanguks 44,7 protsenti. 2004. aastal tehti seal veel 50,5 protsenti autodest.
Londonis asuva investeerimispanga Global Insight analüütik Nigel Griffiths ennustas, et järgmise seitsme aasta jooksul kasvab ülemaailmne automüük 19 protsenti. Põhja-Ameerika ja Lääne-Euroopa kasvuks kujuneb sel perioodil 5,5 protsenti, samas ootab ta mujal maailmas kasvuks keskmiselt 36 protsenti. Ida-Euroopas ootab ta kasvutempoks 20 ja Aasias 44 protsenti.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.10.24, 11:58
SEB: majanduses on mõõn ületatud
Kuigi majanduslangus on Eestis kestnud kaks viimast aastat, ei näita SEB ettevõtete portfell nende kehva toimimist, rääkis SEB ettevõtete panganduse juht Peep Jalakas.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele