• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 16.11.06, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Leedu põleng näitas Eesti bensiinituru haavatavust

Kuivõrd haavatav on Euroopa suurima majanduskasvuga riigi bensiiniturg, näitas äsjane tulekahju enam kui poole tuhande kilomeetri kaugusel asuvas Leedu bensiinitootjas Mažeikiu Nafta.
Põleng tehases, mille nime pole enamik eestlasi kuulnud või vähemalt esimese hooga võimeline hääldama, tekitas väikestele tanklatele tõsiseid tarneprobleeme.
Kuigi täna saabuv kütuserong leevendab ajutiselt olukorda, pole kriis veel kaugeltki möödas.

Artikkel jätkub pärast reklaami

"Kuuldavasti tuli Tallinna ka Neste laev bensiiniga, mis aitab bensiinikriisi lahendada," ütles ASi Go Oil juhatuse liige ning Wostok Oili omanik Aivo Pärn. "Meil on õnnestunud osta bensiini edasimüüjate käest."
ASi Mokter juhatuse liikme Aleksander Terepi kinnitusel on neil õnnestunud viimastel päevadel oma tanklaketti muretseda bensiini 98E, kuid enim tarbitavat bensiini 95E ei ole seni jätkunud näiteks Vändra ja Saue tanklasse. Eile siiski Saue tanklasse bensiin saabus.
Mažeikiu Nafta pressiesindaja Gedrius Karsokas tunnistas, et pärast oktoobri keskel toimunud põlengut on nad jäänud tarnete täitmisega jänni.
"Kui varem töötlesime 27 000 tonni naftat päevas, siis pärast põlengut vaid 15 000," põhjendas Karsokas tarneviivitust. "Samas rabame selle nimel, et tarnetega mitte hilineda üle paari-kolme päeva."
Mažeikiai naftatehase esindaja Eestis, OÜ Mažeikiu Nafta Trading House juhataja Tõnu Ääro kinnitas eile, et bensiini 98E raudtee-ešelon saabus nende terminali nädalavahetusel ja 95E ešelon tuleb täna-homme.
"Järgmised kaks 95E ešeloni saadetakse Leedust Eesti suunas teele nädalavahetusel," ütles Ääro ja täpsustas, et ühes ešelonis on umbes 3000 tonni bensiini.
"Eesti päevane tarbimine on umbes 1000 tonni bensiini 95E ja alla 100 tonni bensiini 98E," lisas Ääro.
"Kisa on tõstnud need tanklad, kes meilt pole kunagi bensiini ostnud," seletas Ääro. "Kui nüüd aga kõik tormavad meilt endale varusid soetama, siis ilmselt ostetakse meie mahutid ruttu tilgatuks ja paanika kogub kahjuks uusi tuure."

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kütuste hulgimüüja OÜ Mark Oil juhataja Jaan Soometsa sõnul on Eestis autokütusega varustamise pudelikaelaks terminalid. "Rotterdamis on bensiini küllaga saada, aga tankeriga meritsi toodud bensiini saab Eestis vastu võtta vaid Neste terminalis," rääkis Soomets.
"Kõik teised terminalid on ehitatud raudteetsisternidest väljapumpamiseks ja tankerisse laadimiseks."
Mažeikiu Nafta varustab 80% Eesti kütuseturust.
Et mitte tarbijate ees jänni jääda, on peamiselt Lõuna-Eestis tegutseva Favora tanklaketi omanikud käinud oma tankla tarbeks bensiini ostmas ASi Neste Eesti kohalikust automaattanklast.
"Oleme kahel ööl käinud Neste tanklast sularaha eest bensiini ostmas," tunnistas Favora kaubamärki kandvate tanklate operaatorfirma ASi Johnny juhatuse liige Kalmer Johanson.
"Vastasel juhul oleksid kõik meie maatanklad olnud alates eelmise nädala neljapäevast tühjad."
Johansoni sõnul õnnestus neil üleeile õhtul tänu suurtele jõupingutustele saada ühe hulgifirma käest 4000 liitrit bensiini, millega täideti Tallinnas Tondi tänaval asuva tankla mahutid.
"Täna ei müü meie viiest tanklast ainsana bensiini vaid Põlvas asuv tankla," lisas Johanson.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Neste Eesti juht Indrek Kaju sõnul loodab ta, et Mažeikiu Nafta täidab jõudumööda lepinguid.
E-postiga saadetud küsimustele vastas üleeile hilisõhtul Eesti ühe suurema autokütuste jae- ja hulgimüüja Neste Eesti peadirektor Indrek Kaju.
Millest on põhjustatud olukord, mida väiksemad tanklad nimetavad lausa bensiinikriisiks?
Tõenäoliselt on mõnel bensiinijaamal tekkinud probleeme teatud tarnijatelt bensiini ostmisega. Neste jaamades on kütust piisavalt ning olukorda kriisiks nimetada on enneaegne.
Kas ma eksin, väites, et kuna Mažeikiai tehasest bensiini piisavalt ei tule, on sisuliselt ainsaks bensiiniga hulgivarustajaks kujunenud Neste Eesti?
Peale Mažeikiu on Eestis vähemalt kolm rahvusvahelise taustaga kütusefirmat - Neste, Lukoil ja Statoil. Ühelgi neist ei tohiks üle jõu käia bensiini Eestisse tarnimine. Kõik Neste hulgikliendid, kellel on sõlmitud ostu- ja müügikohustustega lepingud, on meilt kauba kätte saanud. Loodan, et ka Mažeikiu Nafta täidab jõudumööda oma lepingulisi kohustusi.
Millistest tehastest ostab Neste Eesti bensiini?
Neste tarnib Eestisse erinevate tehaste kütust, sh Soomes asuvatest Neste Oili tehastest.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kas vastab tõele, et eile tuli lisalaev bensiiniga, mis täna öösel tühjaks pumbati ja täna keskpäeval alustab Neste Eesti taas hulgimüügiga?
Me ei kommenteeri kuulujutte.
Kas Neste Eesti jätkab bensiini hulgimüüki eelmise nädala hindadega või kavatsete olukorda ära kasutada ning tõsta hinda?
Hinnad on sõltuvuses maailmaturuhindade arengust ning nõudmise ja pakkumise vahekorrast ehk turusituatsioonist konkreetsel ajahetkel. Me ei saa kahjuks ette teavitada eelseisvaid hinnamuutusi.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele