• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 05.09.07, 08:52
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Panama kanal kaevatakse laiemaks

Kesk-Ameerikas Panamas hakati laiendama Atlandi ookeani Vaikse ookeaniga ühendavat kanalit, et sealt mahuksid läbi ka maailma kõige suuremad kaubalaevad.
Panama kanal avati laevaliikluseks 15. augustil 1914. aastal ja see ühendab Atlandi ookeani Vaikse ookeaniga ja säästab sellega laevu pikast ja ohtlikust teekonnast ümber Lõuna-Ameerika lõunatipu Hoorni neeme, kanali kaudu käib praegu ümmarguselt 5% maailma kaubavedudest, kirjutas SL Õhtuleht.
Ehkki suuremas osas koosneb kanal avaratest tehisjärvedest, on lüüsid nende vahel ajale jalgu jäänud ning tänapäeva mammutkaubalaevad ja hiidtankerid ei mahu sealt enam läbi, samuti peavad peamiselt USA, Jaapani, Hiina ja Tšiili laevad, mis sealt siiski sõitma mahuvad, järjest hoogustuva maailmakaubanduse tõttu senisest kauem järjekorras ootama. Praegu läbib 81,6 kilomeetri pikkust kanalit keskmiselt 40 laeva päevas.
Panama kanali laiendamine maksab projekti järgi 5,25 miljardit dollarit (60,4 miljardit Eesti krooni) ja annab valitsuse arvutuste järgi tööd 7000 inimesele (kaudselt koguni 35 000-le). Ehitatakse uued lüüsid ja laevaliiklus kanalis muudetakse kahesuunaliseks. Kokku teisaldatakse 133 miljonit kuupmeetrit pinnast. Töö soovitakse valmis saada 2014. aastal, kui kanali avamisest möödub 100 aastat.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Pärast kanali laiendamist mahuvad seal sõitma kuni 12 000 kaubakonteineriga laevad. Praegune ülempiir on 5000 konteinerit. Ühtlasi suureneb kanali läbilaskevõime kaks korda. Valitsus näeb selles võimalust kasvavate sissetulekute abil märgatavalt tõsta rahva madalat elatustaset. Panama kolmest miljonist elanikust elab 40% allpool ametlikku vaesuspiiri.
Praegu toovad kanalimaksud Panama eelarvesse ümmarguselt 500 miljonit dollarit. Summa suureneb, sest kanali laiendamise finantseerimiseks tõstetakse kanalimakse märgatavalt.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele