Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vedajad Tartu maantee keelu tulised vastased
Vähem kui kuu aega tagasi otsustas maanteeamet, et liiklusohutuse suurendamise eesmärgil keelatakse alates 14. detsembrist üle 12 m pikkuste sõidukite ja autorongide (väljaarvatud busside) liiklus Tallinna-Tartu-Võru-Luhamaa maanteel alates Jüri liiklussõlmest kuni Kärevere ristmikuni, reedeti ajavahemikul kella 13st kuni 20ni.
Teate peale reageeris ASi Alu Veok tegevjuht Aivo Härmaste veendumusega, et vedajad korraldavad selle vastu protesti. "Veoautod jäävad Tartu maanteele lihtsalt seisma, kell üks lükatakse käik välja, sest sõita ei tohi," sõnas Härmaste, et tekib piisav rodu liikluse toppama jäämiseks.
Protestiaktsooni lükkas ümber aga Autoettevõtjate Liidu peasekretär Villem Tori, kelle kinnitusel pole tema liikmeskonnas olevatest ettevõtetest sellekohaseid teateid tulnud.
Tori rõhutas, et piirangu vastu on mitmeid vastuargumente, mille nad ka maanteeametile ligi aasta tagasi kirjalikult esitasid. "Maanteeamet ei pidanud seda aga millekski," oli Tori nördinud.
Kokkuvõttes ei ole Tori veendunud, et raskeveokite kadumine Tartu maanteelt muudab liikluse ohutumaks ja keeldus nõustumast põhjendusega, et veokid takistavad liiklust. "Kaasaegsed veokid liiguvad 85 kuni 90 kilomeetrit tunnis," rõhutas Tori. "Kui tekib küsimus, et veokitest mööda ei saa, siis tuleb vaadata juhtide elementaarset liiklusviisakust."
Nii nagu Autoettevõtete Liit, on ka Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsioon (EEA) seisukohal, et veokite suunamine kitsale ning kurvilisele Piibe maanteele muudab sealse liikluse ohtlikuks.
"Tegemist on kohaliku tähtsusega maanteega, millel puuduvad teepeenrad, osaliselt märgistus, eraldatus tee äärde jäävatest küladest ja asulatest. Samuti on selle maantee seisukord talvisel perioodil väga ohtlik, lumekoristus ja liivatamine ei ole kaugeltki piisav transiitmagistraalina kasutamiseks," tõi EEA peasekretär Katrin Raie välja Piibe maantee miinused.
Raie hoiatas, et veofirmad peavad ümber tegema oma graafikud ja autojuhtide sõidu- ja puhkeaja jaotuse, mis omakorda toob kaasa teenuse kallinemise. "Kaup laaditakse kahele alla 12 meetrisele veokile, mis omakorda toob kaasa sõidukite arvu kasvu niigi ülekoormatud teel," väitis Raie. Kuid möödunud reedel teatas maanteeamet, et nõustub tegema üle 12 meetri pikkustele piimaveo autorongidele erandi juhul, kui autorongid teenindavad piimafarme, mis jäävad Tartu maantee äärde.
Kuigi vedajad on liikluspiirangust ärritatud, jäävad kaubasaatjad keelu suhtes rahulikuks.
Seda põhjusel, et nii mõnelgi ettevõttel jääb kaubasaatmine kõnealusest piiranguajast välja. Seda kinnitas ka ASi Salvest turundusdirektor Jaan Rainola, kelle arvates see nende tegevust ei mõjuta.
"Reedeti on väljastus ainult Smartenile ja see toimub hommikul," selgitas Rainola, et nemad keelu suhtes protestima ei hakka.
Paides asuva plasttoodete tootja Baltskan Ehitus ASi tegevjuht Janek Zabolotski on sama meelt, et jäädakse piirangu mõjualast välja kuna nende kaubaveokid liiguvad Tartu maanteel kolmapäeviti ja neljapäeviti. Ümbersõitude korraldamise peale on mõelnud puu- ja juurviljade vedaja ASi Rigual logistikadirektor Margus Lepasaar, kes on veokite keelu suhtes neutraalse hoiaku võtnud.
Lepasaar mainis, et Riguali autod liiguvad põhimaanteel sellisel kellaajal, et reedel tuleb asju varem ajama hakata. "Loomulikult on see mõningal määral raskendav, aga me asume sellise koha peal, et Piibe maanteelt ümbersõit ei ole kõige hullem," leidis Lepasaar, kelle jaoks alternatiiviks pakutud maantee pole takistuseks.
"Reisi kohta tuleb see ligi 400-500 krooni kallim, aga see ei ole märkimisväärne number," rääkis Lepasaar lisanduvatest kuludest, kuid lubas lõppkokkuvõttes optimeerida teisi kaubaveoringe ja tuua reedese tööpäeva selle võrra lühemaks, kust saavat ka mõningase kokkuhoiu. Lepsaar välistas protesti, kuna eraliiklejana peab seda õigeks otsuseks. Sarnaselt kiitis piiranguotsust ka ASi Põltsamaa Felix tegevjuht Anti Orav, kelle arvates on reede õhtuti maantee ülekoormatud.
Asudes nimetatud magistraali ääres, piirab see Põltsamaa Felixi tegevust, kuna 100% kaubavoogudest liiguvad eelkõige Tallinna suunal. "Meil tuleb kanda sel päeval umbes 50% suuremaid transpordikulusid lisaks pikenevale tarneajale," ennustas Orav ja lisas, et alternatiiviks on kaubaveo graafikute muutmine. "Hetkel tegeleme veograafikutega, mitte plakatite värvimisega," rõhutas Orav.
Kas ja mida võtab maanteeamet ette Piibe maantee korrashoidmisega liikluspiirangu perioodil?
Viimaste aastate jooksul on remonditud mitmeid lõike nii Piibe maanteel kui mujal Tallinna-Tartu maanteega piirnevatel marsruutidel. Remontimise laiem eesmärk on olnud Tallinna-Tartu maanteel liikujate mõjutamine kasutamaks muid võimalikke marsruute.
Seoses pikkade veokite reedese piiramisega on kasutatavatel alternatiivmarsruutidel lõiguti tõstetud talviseid hooldustasemeid. Nendel teelõikudel tehakse ilmaoludest tulenevalt regulaarset libedustõrjet vajadusel kõigil nädalapäevadel, mitte ainult reedeti. Tahaks loota, et see aitab kaasa Tallinna-Tartu maanteel liiklejate hajutamisele Piibe ja teistele maanteedele kõigil nädalapäevadel kõikide sõidukiliikide lõikes.