Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tellija saab ebakõlasid hangetel ennetada
Hankija poolt ebaprofessionaalne hanke ettevalmistus ja hägused või ka kallutatud tingimused võivad sageli põhjustada hilisemaid vaidlusi ja päädida lepingu lõpetamisega.
Kui hankijal endal puuduvad vastavad spetsialistid, tuleks palgata hangete põhjalikuks ettevalmistamiseks ja professionaalseks läbiviimiseks pädev kompetents, et tagada hankedokumentides selgus ja üheselt mõistetavus võimalike hilisemate vaidluste vältimiseks.
Erilist tähelepanu tuleks pöörata hankeobjekti täpsele kirjeldamisele ja töövõtupiiride määratlemisele, mis peaksid kõikidele pakkujatele olema üheselt mõistetavad. See tagaks pakkumiste parema võrreldavuse, aitaks vältida võimalikke riigihanke vaideid, hilisemaid vaidlusi hinna ja töömahtude üle, tagaks paremini ka pakkujate võrdset kohtlemist.
Hankijatel soovitan vältida ülikeerukaid ja samas vasturääkivaid lepingukonstruktsioone, kus tihtipeale võib ridade vahel rohkem peituda kui tekstis endas ning mis muudab konflikti tekkimisel probleemi lahendamise ilma advokaatide vahenduseta võimatuks.
Lepingutingimustena ehitushangetes võiks kasutada ehituse töövõtulepingute üldtingimusi (ETÜ), mis on sisult selged, tasakaalustatud ja mille põhimõtted on heaks kiitnud ka majandus- ja kommunikatsiooniministeerium. Soomes näiteks kasutab analoogseid ehituslepingute üldtingimusi (YSE) lisaks avalikule sektorile ka valdav osa erasektorist.
Hankijad võiks ka julgemalt kasutada neile riigihankeseadusega võimaldatud kaalutlusõigust, st põhjendamatult madala hinnaga pakkumuse tagasilükkamist, mis aitaks ilmselt ära hoida nii mõnegi objekti hilisema seiskamise ja lepingu lõpetamise.
Selle võimaluse kasutamine eeldab muidugi, et hankijal on hange põhjalikult ette valmistatud ja on olemas ka pädev objekti taotluseelarve, kus on välja arvutatud eeldatav maksumus, mille põhjal oleks võimalik pakkumushindade realiseeritavust hinnata.
Loomulikult on mõistetav, et pikaaegse majandussurutise tingimustes, kus ka paljud kohalikud omavalitsused ja riigiasutused rahakitsikuses vaevlevad, tundub ka kõige absurdsem hind ahvatlev - äkki läheb õnneks ja ehitavadki valmis! - ja kutsub riskima.
Siinkohal soovitaks tellijal hoolikalt kaaluda, kas võetud risk ennast ka õigustab.