Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Debatt: Kiviõli keemiatööstus vajab sõltumatut auditit

    Kiviõli Keemiatööstus ähvardab tehase sulgemise ja töötajate vallandamisega tuues põhjuseks töö jätkamiseks vajaliku põlevkivikoguse puudumise. Samal ajal tegeleb ettevõte aktiivselt põlevkivi müügiga ning teenib sellega miljoneid eurosid.

    Avalikkusele öeldakse, et Kiviõli Keemiatööstusel (KKT) läheb halvasti – põlevkivi pole ning töö jätkumine on võimatu. Seni pole aga keegi KKT kohta sõltumatut auditit teostanud. Ei riik, kohalikud elanikud ega kohus tea täpselt, milline on ettevõtte tegelik majandusseis. Oleme vaid kuulnud ettevõtte omanike väiteid, nagu oleks tehas hävingu äärel, millele pole seni ühtegi tõsiseltvõetavat tõestust esitatud.
    Avalikkust pommitatakse kogu aeg väidetega, et põlevkivi lõpeb kohe-kohe ära. Samas on teada, et KKT-l on sõlmitud põlevkivi müügilepingud nii Eesti Energia kui ka Viru Keemia Grupiga, kusjuures müüjaks on KKT. Eesti Energia Kaevandused AS on sellise lepingu olemasolu kinnitanud ka meedias ning tarnete kogumaht aasta lõpuni on kuni 700 tuhat tonni. Sarnases mahus on KKT-l sõlmitud põlevkivi müügileping ka Viru Keemia Grupiga. Samuti müüb KKT põlevkivi sellistele ettevõtetele nagu AS Sillamäe SEJ ning AS Kohtla-Järve Soojus. Kokkuvõttes võime rääkida sellest, et KKT müüb aastas ainuüksi põlevkivi ligikaudu 13 miljonit euro eest! Kas selliste sissetulekute puhul võime rääkida tehase sulgemisest?
    KKT-l oleva kaeveloa järgi on põlevkivi varu Põhja-Kiviõli esimese karjääri mäeeraldisel kokku ca 7,6 miljonit tonni. 2009. aasta lõpu seisuga pidi Keskkonnakaitseametile edastatud aruannete põhjal karjääri jääma veel umbes kaks miljonit tonni. Kuna maksimaalne lubatud kaevandamismaht aastas on üks miljon tonni pidi 2010. aasta lõpu seisuga ettevõtte arvestuslik kasutadaolev põlevkivi varu olema vähemalt 1 miljon tonni, mis võimaldanuks tehase töö jätkumist vähemalt aasta-kaks. KKT väidab, et kivi pole.
    Kuhu kadus siis üle miljoni tonni põlevkivi esimesest karjäärist? Kas selline kogus Eesti kallimat maavara kantakse lihtsalt maha ja seda maardlas, kus on õlirikkaim Eesti põlevkivi? Või on maavara juba välja kaevatud? Kui nii, siis miks ei tunne riik omanikuna selle vastu mitte vähimatki huvi? Olgu lisatud, et olemasolevat mäeeraldist on vahepeal laiendatud veel ca 24 hektari võrra, mis annaks juurde ca 700 tuhat tonni põlevkivi ja aastajagu tööd. Antud alal pole kaevetöid alustatudki. Kiviõli Keemiatööstus loobus mullu samuti 35 hektari suurusest karjäärilaiendusest väites, et seal olev põlevkivi on „ära kadunud“, kuigi ala on eelnevalt korduvad uuritud sh KKT enda spetsialistide poolt.
    Teise avalikkust eksitava teemana käsitletakse tehase seiskamist põhjusel, et kui põlevkivi pole saada mahus, mis tagaks tehase töö 100%-lise koormusega. KKT tootmisseadmed võimaldavad tehase tööd vajadusel ka 50%-lise koormusega. Eesti Energia Kaevandused AS on valmis igakuiselt rahuldama KKT toorainevajadusi lähema aasta jooksul üldmahus keskmiselt kuni 35 tuhat tonni põlevkivi kuus, mis tagaks tehase kuni 80%-lise koormuse. Kusjuures juba maikuus, millal KKT ähvardab tootmise peatada, lubab Eesti Energia tehasele tarnida kuni 37 tuhat tonni põlevkivi. Mille alusel väidetakse, et tehase sulgemine on ainuvõimalik lahendus? Ilmselt on põhjused siiski milleski muus.
    Viimastel kuudel manipuleerib KKT avalikkuse, kohtute ja riigiasutuste arvamusega, teatades üle 600 töötaja peatsest koondamisest ja piirkonda tabavast sotsiaalkatastroofist. Mida on aga KKT ise teinud, et oma riske maandada ja tehase töö jätkusuutlikkus tagada? Kui vähegi järele mõelda, siis näeme, et olukorra lahendamiseks on olemas piisavalt mõistlikke variante ning sellist manipulatsiooni saab vältida.
    Toon siinkohal ühe näite samas valdkonnas tegutsevast ettevõttest Kohtla-Järvel. AS-i Nitrofet tootmine on sunnitud maailmaturu ülimadalate hindade tõttu juba mitu aastat seisma. Hooliva ja ettenägeliku tööandjana pole Nitroferti omanikud tehast siiski kinni pannud ega inimesi vallandanud. Töötajatele makstakse palka ja seadmeid hoitakse töökorras selleks, et olukorra paranedes tootmine koheselt taastada. Tehase sulgemine ja taaskäivitamine tähendaks palju suuremat kulu kui inimeste töökohtade säilitamine. KKT suhtumine nii ärisse kui ka oma töötajatesse on hoopis midagi muud.
    Küsimusi on rohkem kui vastuseid. Ainult sõltumatu audit tooks selguse majja ning aitaks riigil ja avalikkusel lõpuks ometi aru saada, kas KKT on tõepoolest surma äärel või üritatakse järjekordselt inimeste töökohtadega ja numbritega osavalt manipuleerides riiki ja avalikkust petta.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
USA aktsiaturgu suunasid esimese kvartali tulemused: Tesla tõusis, Meta langes
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.