• OMX Baltic0,02261,66
  • OMX Riga1,33877,47
  • OMX Tallinn−0,161 694,11
  • OMX Vilnius0,15987,68
  • S&P 5001,165 471,05
  • DOW 301,240 829,59
  • Nasdaq 1,1616 884,6
  • FTSE 1001,098 270,84
  • Nikkei 225−0,0936 184,49
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,91
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,00100,21
  • OMX Baltic0,02261,66
  • OMX Riga1,33877,47
  • OMX Tallinn−0,161 694,11
  • OMX Vilnius0,15987,68
  • S&P 5001,165 471,05
  • DOW 301,240 829,59
  • Nasdaq 1,1616 884,6
  • FTSE 1001,098 270,84
  • Nikkei 225−0,0936 184,49
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,91
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,00100,21
  • 20.02.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tööstus. Lahtise määrdeõli müügiga on väga lihtne ostjat petta

Õlide ja määrdeainete maaletoojad väidavad, et praegune aeg soosib lahtiselt müüdava õliga äritsejaid, kes pakuvad sageli kaubaks küll pealtnäha kvaliteetset õli, ent hiljem selgub, et saadud ollus rikub kalleid seadmeid ja uusi­ mootoreid.
Iseäranis varitsevad lahtise õli (kliendi taarasse müüdav õli) ostjat niikuinii erinevad ohud, mistõttu odavamat hinda taga ajades ei ole kuigi mõistlik minna seda hankima kusagilt kõrvalises garaažis paiknevast “poest”. Ka tasub eriti tähelepanelik olla siis, kui suvalisest vaadist müüakse näiteks väidetavalt kvaliteetset, tuntud tootja  mootori- või hüdroõli. Keegi ei ruttaks ju joogivett ostma nõust, kuhu on peale kirjutatud “Lahusti”.
Rusikareegel ütleb, et õlide ja määrdeainete kvaliteedi, nõuetele vastavuse ning garantii peaksid tagama eelkõige kindla tootja kaubamärgiga müüdavad plommitud pakendid.
OÜ Addinol Lube Oil müügijuht Kaido Kööp tunnistas, et õliturul on igasuguseid müüjaid ja õli ostes tasub eelistada ikka tuntud-teatud tootjate siinseid edasimüüjaid. Eks see ole nii nagu kõige muugi puhul.
“Erinevates töökodades ringi liikudes puutun ikka ja jälle kokku olukorraga, kus inimene on soetanud endale niivõrd tähtsa hüdrosüsteemi koostisosa, nagu seda on hüdroõli, seejuures teadmata, kus see toodetud on,” nentis Kööp. “Paljud ei saa siiani aru, et nad on hakanud näiteks Saksamaal valmistatud toodangu asemel kasutama Venemaa toodangut. Ettevõtte masinapark on aga pidevalt uuenenud ja nõudmised määrdeainetele aina kasvanu,” selgitas ta.
Odavust taga ajavad ostjad ärgitavad pettureid. Tavaliselt satub ettevõte sellisesse seisu odavamat hinda otsides, sest lahtine õli on tehases pakendatust niikuinii odavam – samas võib selle kvaliteet olla kõikuv. Sestap on kirjeldatud situatsioonis satutud olukorda, kus too Venemaa õli töötas kakskümmend aastat tagasi veel suurepäraselt, ent praegu ei kannata enam vähimatki kriitikat.
“Mis puutub õli hinda, siis ei ole kindla tootja plommitud 200-liitrises õlivaadis müüdava toote hind võrreldav suvalisse plommimata 200-liitrisse vaati villitud sama toote hinnaga – teine on üksjagu odavam,” kinnitas Kööp. “Olen kokku puutunud juhtumiga, kus müüdi lahtiselt (kliendi taarasse) määrdeõli, aga pärast proovide analüüsimist selgus, et see ei vastanud absoluutselt müüja väidetud kaubamärgi tootele ja selle eeldatavale kvaliteedile,” lisas ta.
Lahtise õli ostmisel seisneb oht ka selles, et taara ei pruugi olla puhas. Vaadi põhja on võinud sattuda kaltsujuppe, vett või liivapuru.
Kööbi sõnul ei pruugi olla välistatud isegi see, et suures garaažis on keegi seda taarat eelnevalt kasutanud näiteks vanaõli hoiustamiseks või hoopis muu õli ostmiseks (näiteks valatakse transmissiooniõli jääkide peale mootoriõli).
Erinevaid õlitooteid Eestisse toova OÜ Konetex Grupp juhatuse liige Sulev Tehvand kinnitas, et tõepoolest on lahtise õliga ostja petmine tõsine probleem, kusjuures ebaausate õlimüüjate tegevusele annab hoogu eelkõige tarbijapoolne hinnasurve. Ka tema sõnul on üsna levinud skeem, kus Venemaal toodetud õli müüakse Läänes toodetu pähe.
“Konetex müüb lahtist õli ainult nõnda, et võtame tehasest tulnud originaalvaadi lahti, paneme sinna peale pneumopumba ja klient saab sealt siis oma anumasse võtta nii palju, kui soovib, nähes ka täpselt, kust see õli pärit on, millist marki see on jne,” kirjeldas Tehvand. “Probleem tekib nendel tööstustel ja teistel kasutajatel, kellele tuuakse õli kohale kasutatud vaadiga, millel on võib-olla heal juhul vaid must-valge printeriga trükitud etikett, millele müüja võib kirjutada mida iganes – kui üldse midagi kirjutab,” rääkis ta.
Lahtise õli kvaliteeti peale vaadates ei hinda. Tehvand on seda meelt, et nii nagu aeg-ajalt pääseb ringlusse solgitud mootorikütust, nii võib see juhtuda ka õlidega – seega taandub asi suhtumisele. Kui müüja ikka on võtnud sihiks ostjat petta ja turult lihtsamalt raha kokku korjata, siis võimalused on tal selleks olemas, võib öelda, et isegi päris head võimalused.
“Lahtise õli puhul ostjal sisuliselt puudub võimalus selle kvaliteeti visuaalselt hinnata, ta ostab selle heas usus,” märkis ta. “Räägitakse küll, et tumedam õli võiks olla justkui kvaliteetsem, aga tegelikult on see ikka väga oletuslik.”
Vale või ebakvaliteetse õli kasutamisest rääkides ütles Tehvand, et kõige ohtlikum on see hüdrosüsteemides – algul on tagajärg rikked, siis juba hüdropumpade purunemised jne.
Seega tasub erinevaid õlisid kasutaval ettevõttel pingsalt meeles pidada, et õli kvaliteedist sõltub seadmete ja masinate tööiga ning tootlikkus.
Väike kogus veel pahandust ei tee. Pärnumaal metsamajandusega, sh raie- ja kokkuveoteenuse osutamisega, tegeleva OÜ Eremka juhatuse liige Runo Ruubel vale või madalama kvaliteediga õli sattumises hüdrosüsteemi või mootorisse väga suurt probleemi siiski ei näe.
“Peab ikka päris rämpsu otsa sattuma, et jupid lendama hakkaks. Tavaliselt piirdub viga sellega, et mõne pumba filter tõmbub kinni või midagi sellist,” rääkis Ruubel. “Suuremad rikked võivad tulla siis, kui pidevalt madalakvaliteedilist õli kasutada. Tegelikult on ju nii, et metsamasina suuremahulise hüdrosüsteemi õli ei vahetata korraga ära, lihtsalt väike osa valatakse peale ja tegelikult näiteks suve- ja talveõlid segunevad hästi,” märkis ta.
Kui kasutada suvel talveõli ja vastupidi, võib Ruubeli sõnul tulemuseks olla mootori normaalsest kiirem kulumine.
Eremka kasutab pikka aega kohaliku firma Flex­oil ja Statoili tarnitavaid õlisid, mis tuuakse kohale tehase originaalvaatides. Selles peitub ilmselt ka põhjus, miks Ruubel saab kinnitada, et ettevõttes pole õlidega mingit muret ega vaeva olnud.
 
Kommentaar
Hüdroõli kvaliteedile osutab viis näitajat
Kaido Kööp, OÜ Addinol Lube Oil müügijuhtValides hüdroõli, on vaja pöörata tähelepanu sellistele näitajatele nagu viskoossusindeks, õhu eraldusvõime, desemulgeerimisvõime (vee eraldusvõime), vahutavus ja filtreeritavus (puhtus).Meie kliimale iseloomulike pidevalt vahelduvate temperatuuride tõttu on soovitatav hüdroõlide seast valida HVLP-klassi kuuluvaid aastaringseid õlisid (DIN 51524-3 HVLP). HVLP-klassi viskoossusindeksi miinimumnõue on VI = 140.Viskoossusindeks näitab hüdraulikaõli voolavuse sõltuvust temperatuurist, st mida kõrgem on viskoossusindeks, seda vähem sõltub õli voolavus temperatuurist ning õli kannatab rohkem madalat ja kõrget temperatuuri.Parema õhu ja vee eraldusvõimega (mõõdetakse minutites) õlid on oksüdatsiooni- ja vananemisprotsessidele vähem vastuvõtlikud. Aeglane vee eraldumine hüdroõlist tekitab hüdrosüsteemis korrosiooni.Aeglane õhu eraldumine võib põhjustada kavitatsiooni. Kavitatsioon tekib väikeste õhumullikeste moodustumisest vedelikus. Need mullikesed surutakse pumbas tugevalt kokku, mille tagajärjel tekivad mikroplahvatused.Kavitatsioon on eriti ohtlik hüdrosüsteemi pumpadele ja klappidele, sest õhu kavitatsioonimullide plahvatamisel tekivad metalli pinnale mikrokahjustused, mis lühendavad tunduvalt pumba ja muude hüdrosüsteemi detailide tööiga.Hüdraulikaõlide puhul on väga tähtis baasõli puhtus, seda võib lausa võrrelda piirituse puhtusega – mida puhtamaks on baasõli filtreeritud, seda kvaliteetsem see on. Siit peaks küll iga mees aru saama, et mida odavam, seda vähem filtreeritud.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.09.24, 14:25
Paljudel tööstus- ja laohoonetel jätkuvalt tuleohutusülevaatus tegemata: Forus on ettevõtetele oluliseks partneriks
Suurel osal tuleohutusülevaatuse kohuslastest on jätkuvalt ülevaatus tegemata. Päästeamet on viimasel ajal saatnud ettevõtetele hoiatusteateid. Foruse praktika näitab, et tihti pole ettevõtete juhid ja hoone haldjad kursis, millised tuleohutusnõuded peavad olema täidetud ning mis regulaarsusega tuleb seadmeid kontrollida. Valdavalt on murekohad objektidel sarnased.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele