Tesla investoritel üks mure vähem

27. oktoober 2016, 16:30
Elon Musk
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20161027/BORS/161029726/AR/0/AR-161029726.jpg
Ainult tellijale

Üks eestlaste lemmikuid Tesla üllatas investoreid ootamatu kasumiga ning teatas, et ei pea sel aastal lisaraha kaasama. Investoritel seega üks mure vähem.

Elektriautode tootjale oli kolmanda kvartali kasum esimene 2013. aastast ja see pani aktsiahinna järelturul üle 4 protsendi tõusma. Tesla tegevjuht Elon Musk ütles, et 22 miljoni dollarilise puhaskasumi põhjuseks on autotootmise täiustamine, uute müügikohtade avamine ja turuosa kasv luksusmudelite sektoris. „See oli meie parim kvartal eales ning neljas kvartal tõotab samuti tulla hea,“ kommenteeris Musk tulemusi analüütikutele.

Kasumi kasvu taga võib olla ka asjaolu, et augustis saatis Musk oma töötajatele kirja, milles soovis, et vähendataks kulusid, tarnitaks iga auto õigel ajal ning parandataks finantstulemusi. „Oleks lahe visata pirukas näkku kõigile neile Wall Streeti skeptikutele,“ kirjutas Musk.

Tesla kolmanda kvartali käive oli 2,3 miljardit dollarit, mis on kaks korda rohkem kui aasta tagasi samal ajal. Klientidele tarniti kvartalis peaaegu 25 000 autot. Sel aastal on Tesla tarninud kokku 79 033 autot. „Olen väga uhke Tesla meeskonna üle,“ lausus Musk.

Investoritele tekitab küsimusi SolarCity

Musk tegi sel aastal investoritele ettepaneku ühendada Tesla Motors SolarCityga, mis on Muskile kuuluv päikeseenergiafirma. Investorites on tekitanud küsimusi SolarCity finantsseis. Eelmisel aastal ulatusid firma tegevuskulud 766 miljoni dollarini, mis on peaaegu kaks korda rohkem kui firma käive. Selle aasta esimese kuue kuuga kasvasid kulud 265 miljoni dollarini, mida on 42% rohkem kui samal ajal tekkinud käive.

Analüütikud arvavad, et SolarCity ostmine tooks Teslale veel suurema finantskoorma ning see piiraks autotootja rahalist võimekust. Tehingu suruseks on 2,6 miljardit dollarit. Samas võib minna ka nii, et Tesla ei pea selleks tehinguks lisaraha kaasama. „See ei ole veel kindel, kuid võib minna nii, et uut raha pole vaja,“ ütles Musk.

Tesla ühendamine SolarCityga tuleb arutusele aktsionäride koosolekul, mis toimub sel aastal 17. novembril.

Muskil suured plaanid

Augustis teatas Tesla, et sai teises kvartalis 293 miljoni dollarilise kahjumi ja see seadis kahtluse alla, kas selle aasta eesmärke on võimalik saavutada. Musk sõnas kolmapäeval, et autotootmise plaan jääb paika ning teisel poolaastal kavatsetakse müüa kokku 50 000 autot. 2018. aastaks plaanitakse toota juba 500 000 autot.

Sel suvel teatas Musk, et lisaks autodele plaanitakse tulevikus hakata tootma ka elektribusse ja -veokeid. Musk lööb kaasa ka Marsi võidujooksus, kuna on andnud teada kavatsusest luua maaväline asundus punasel planeedil, tänu millele saaksid inimesed elada mitmel planeedil.

Rohkem raha uue mudeli jaoks ei vaja

Analüütikud küsisid tulemuste avaldamise järel Muskilt, kas Tesla vajab veel lisaraha Model 3 turule toomiseks. Musk ütles, et uut kapitali vaja pole, kuid ettevõte võib raha kaasata riskide vähendamiseks, näiteks kaitsta end maailmamajanduse nõrkuse vastu. Kolmandas kvartalis oli Teslal positiivne rahavoog 176 miljonit dollarit. Ettevõte kulutas üheksa kuuga 759 miljonit ning plaanib neljandas kvartalis kulutada miljard dollarit.

Šveitsi panga UBS analüütik Colin Langan oli üks väheseid, kes Teslale kasumit prognoosis. Nüüd usub ta, et rahapõletamine jätkub. „Rahapõletamine naaseb tõenäoliselt neljandas kvartalis,“ ütles ta.

Model 3 eeltellimused läksid sel aastal oodatust paremini, neid tuli üle 300 000. Iga tellimuse eest võttis Tesla 1000 dollarit deposiiti. Musk on lubanud Model 3 tuua turule järgmise aasta lõpus.

Eeltellimuste number pakub suurt huvi analüütikutele, kes küsisid ka konverentsil, kui palju on Tesla Model 3-le tellimusi saanud. Musk seda ei avaldanud, öeldes, et see polegi nii oluline. „Kui keegi tuleb meie poodi ja ütleb, et soovib osta Model 3, küsime temalt, et äkki tahaksite osta hoopis Model X või Model S-i? Seega me teeme Model 3-le nö vastumüüki, kuid endiselt tahavad paljud seda tellida, vaatamata ükskõik millele.“

SEB: Tesla on fenomenaalne

SEB analüütik Kristofer Vähi ütles, et Tesla on fenomenaalne ettevõte, ja seda mitmel põhjusel.

Järgneb Vähi kommentaar.

Silmapaistvalt suurt Tesla populaarsust pole me klientide hulgas täheldanud. Ehkki suurte rahvusvaheliste börside üksikaktsiate hulgas võib Tesla huvi olla küll top-10 seas, siis pigem eelistatakse ikkagi kodulähedasemaid Balti ja Skandinaavia aktsiaid. Ka USA börsil paistab Eesti investor hoidvat mõnevõrra konservatiivsemat joont ja eelistab pigem pikema ajalooga juba ennast tõestanud ettevõtteid.

Tesla fenomen peitub üsna mitmes faktoris, mis muudab ettevõtte atraktiivseks. Esiteks, kõik taastuvenergiaga seonduv on kuum tulevikuteema, mis on pikas plaanis suure kasvuperspektiiviga. Paratamatult, mida aeg edasi, seda vähem näeme tänavapildis fossiilkütustel sõitvaid autosid ja rohkem elektriautosid. Näiteks Saksamaa tahab 2030. aastaks lõpetada täielikult süsihappegaasi õhku paiskavate autode müügi.

Teiseks, mida teadvustatakse vähem, on tõsiasi, et lisaks autofirmale on Tesla ka akutootja. Akude vastu kasvab nõudlus nii elektriautode populaarsuse kasvu tõttu kui ka mitmesuguste tehnikavidinate aina laialdasema kasutuse tõttu. Lisaks sellele tõuseb osakaal taastuvenergias, mis oma olemuselt on katkendliku iseloomuga – energiat tekib vaid siis, kui tuul puhub, päike paistab ja vesi voolab. Selle katkendlikkuse tasakaalustamiseks on aina enam tarvis energiat ajutiselt salvestada. Investeerimispanga Goldman Sachs analüütikud on hinnanud, et järgmise kümne aasta jooksul peaks nõudluse tõttu akude kogumaht tõusma 42% aastas.

Kolmandaks on Tesla fenomen see, et seda nähakse lihtsalt niivõrd põneva toote ja laheda loona. Elektriautosid on ju tehtud varemgi, aga Tesla on kiire, väga kiire. Ajal, kui elektriautosid ei võetud kuigi tõsiselt, kuna nende väike sõiduulatus ei võimaldanud paljudel sõita tööle ja tagasi kojugi, oli Tesla sõiduulatus kordades suurem ja võrreldav tavaautoga. Paneme sinna juurde ettevõtte juhi, keda on palju kirjeldatud kui päriselu ekvivalenti Tony Starkist (superkangelane Raudmees), ning asjaolu, et inimestele meeldib tunda ennastki ühiskondliku kangelasena (sõites keskkonnasõbraliku elektriautoga), ja saamegi ettevõtte, mille loole on lihtne kaasa elada.

Loomulikult on tegu väga riskantse investeeringuga. Tesla peab silmitsi seisma autotööstuse gigantidega, kes on valdkonnas tegutsenud sajandi või rohkem. Nüüd, kus ka need tohutute ressurssidega konkurendid nagu BMW, Mercedes-Benz ja teised trügivad Tesla nišši, on väikesel uustulnukal tõeline katsumus massist eristuda.

Ka väärtuse koha pealt on Tesla kõikide traditsiooniliste suhtarvude järgi väga kallis. Näiteks hinna ja raamatupidamisliku väärtuse suhtarv on Tesla aktsial 11 võrreldes teiste autotootjate keskmise suhtarvuga 2. See tähendab, et investeerides täna Teslasse, maksad 11 korda selle bilansilist väärtust.

Viimased tulemused, kus Tesla näitas lõpuks kasumit, ei muuda suurt pilti. Ettevõte on staadiumis, kus praegune kasumlikkus ei ole veel kooskõlas potentsiaaliga. Ettevõtte juhti Elon Muski huvitab visioon, ta keskendub kasvule, arendamisele ja arengule ning seda kasumi arvelt.

Musk kutsus viimases kvartalis oma töötajaid üles kärpima kulusid ja saama valmis nii palju autosid kui võimalik, et tõestada skeptikutele, et nad eksivad. Tavaliselt, mida Musk võtab eesmärgiks, see saab ka reaalsuseks, kuid ei tasu eeldada, et ta muudaks oma üldist suhtumist, et küsimus pole mitte rahas, vaid selles et muuta üleüldse definitsiooni, mida tähendab auto. See ei ole investeering traditsioonilisele väärtusinvestorile, kes otsib kindlat ettevõtet mõistliku hinnaga. See on investeering loosse, visionääri ja teistsugusesse homsesse, mille oluline osa võiks olla ka Tesla.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
27. October 2016, 16:39

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing