Firmamatja tegi skandaalsest ehitusfirmast Zosimbly Yacaramba

Via Betooni nimeühendi taga tegutsevad ettevõtjad, kes on vaielnud raha pärast nii partnerite kui ka töötajatega, andsid firma Eesti tuntuima likvideerija Raul Pindi kätesse. Via Betoon Eesti kuulub nüüd Panama mehele ja kannab nime Zosimbly Yacaramba.

Via Betoon Eesti usaldas end Raul Pindi kätesse.  Foto: viabetoon.ee

Üks võla kohtusse andnud alltöövõtja avastas keset kohtuprotsessi, et Via Betoon Eesti ei olegi enam Via Betoon Eesti ning seda ei juhi enam selle senine juht Priit Lai.

Vahetult enne nimevahetust püüdis Via Betoon Eesti minna kompromissile ettevõttega Roadservice, kellele pole nad siiani maksnud Rõugesse Ööbikuorgu kerkinud vaatetorni "Pesapuu" ehitamise eest. Peatöövõtjana sai Via Betoon Rõuge valla käest 182 000 eurot, kuid alltöövõtja Roadservice pole saanud üle kolme aasta tagasi tehtud töö eest tänaseni sentigi. Roadservice oli aga võla juba kohtusse andnud.

LOE LISAKS: Yacarambatamine ei tohi jääda karistuseta

Ettevõtte juhatuses on Priit Laia asemel Eesti tuntuima firmade likvideerija Raul Pindi kasutatav juhatuse liige Lauri Hansberg ning ettevõte kuulub Autobella OÜ-le, mille omanik on Panama kodanik Jose Francisco Castrellon Perez. Nii aitab firmasid likvideerida Raul Pint.

Pakkusid võlast poolt

Enne nimevahetust Roadservice'ile pakutud kompromiss on tuntav ka neile, kellele jäi võlgu Weekend Festival: maksame sulle võlast osa ja kõik järgnevad nõuded meie vastu on kehtetud. Weekend Festivali pakkumisest oli see isegi parem, kuna 25% asemel pakuti siin 50%. Roadservice'i juht Timo Vares ei tahtnud aga loobuda õigusest võlga kohtus sisse nõuda ning loobus sellest pakkumisest.

Võla üle otsustas niisiis ikkagi kohus. Tallinna ringkonnakohtu otsusega on kehtiv otsus, et nüüdne Yosimbly Yacaramba OÜ maksab Roadservice'ile 53 103 eurot. "Me esitasime neile arve, tähtaeg on mõne nädala pärast. Mida me tõenäoliselt ei näe…," tõdes Vares, sest tõenäosus sedagi summat näha on kaduvväike.

Varesele jääb kohtu otsustatud summa arusaamatuks, kuna kohtus nõudsid nad sisse põhivõlgnevust üle 171 000 euro ning sellele lisaks viivist. "Tavainimesele on näha, et see on petuskeem, ja kohtuotsus on lõpuks selline, et me saame sellest rahast kolmandiku. Kuidas nii? Ma ei saa aru."

Via Betoon Eesti ja Roadservice ei olnud ühel nõul selles, kes vastutab Rõuge Ööbikuoru vaatetorni ehitusvigade eest.

Via Betoon Eesti hinnangul vastutab vigade eest Roadservice kui vaatetorni ehitaja, Roadservice'i hinnangul tulid vead projektist, mille tellis Via Betoon.

See, et nende lepingupartner Via Betoon nüüd justkui Panama omanikule kuulub, ei tähenda Varese hinnangul nende jaoks midagi. "Lihtsalt nimi oli teine paberi peal."

Ehkki kohtutee on läbi, plaanib Vares enda sõnul esitada kuriteoteate, et toime on pandud kelmus. Tõenäoliselt esitab ta kuriteoteate ettevõtte endise juhi Priit Lai vastu.

Priit Lai teatas Äripäeva telefonikõne peale, et vaidlust Roadservice'iga tema kommenteerida ei soovi.

"Ei usu, et meil võimalust on, aga ei saa lasta neil niisama edasi elada, et oligi kõik," nentis Vares.

Ehkki Via Betooni endine juht keeldus vaidlust Roadservice'iga kommenteerimast, vastas Äripäevale Raul Pint, kes firmale likvideerimisteenust pakub. "Äriühingust OÜ Zosimbly Yacaramba, endise ärinimega Via Betoon Eesti OÜ, ei saa ülisuure tõenäosusega enam mitte kunagi mitte midagi," märkis Pint.

Via Betooni mitu kesta

Via Betoon sai alguse ettevõttest V Betoonitööd OÜ, mille pankrotimenetlus rauges. Ettevõte kustutati oktoobris.

Ka Via Betoon Sweden OÜ pankrotimenetlus rauges. Ettevõte on äriregistri andmetel likvideerimisel.

Via Betoon Norway OÜ kannab 2018. aasta juulikuust nime Alavolandia OÜ, mille omanik ja juht on Via Betoon Eesti OÜ endine juht Priit Lai.

Pindi sõnul hindas Roadservice ilmselt riske või ärisuhteid valesti. "Valada võõra maa peal 53 103 eurot (põhitöid tehti tegelikkuses kokku 145 000 euro eest, millele lisandus lisatööna 4800eurone kuppel – toim) betooni, ilma kas või osalise ettemaksu või lisatagatisteta, tundub olevat enam kui riskantne. Võib-olla olid seal vahel tagatisena mingid sõbrasuhted või n-ö mehesõna kellegilt, kes pärast ei osutunud ei sõbraks ega ka meheks vms," rääkis Pint.

Ta märkis, et iga äritehing, mis ei ole tehtud printsiibil "kaup raha vastu", sisaldab riske. "Antud juhul tundub, et need riskid realiseerusid. Kõikvõimalikud laenud, ette-, taha- ja järelmaksud on sellest aspektist vaadelduna sõna otseses mõttes kurja juur."

Pint ütles mälu järgi, et Via Betoon sai eelmisel aastal Rootsis suure kahjumi ehk suuremahulise betoonitöö eest jäi enamik raha saamata. "Nagu arvata võib, halvas see kogu edasise normaalse majandustegevuse."

Endise nimega Via Betoon Eestist on lisaks võlgadele maha jäänud aastast 2018 üle 38 000 euro eest maksmata makse.

V Betoonitööd OÜ-l on alates 2014. aastast kogunenud riigi ees maksuvõlga kokku üle 136 000 euro.

Ettevõttel Via Betoon Sweden OÜ on alates 2017. aastast kogunenud riigi ees üle 14 000 euro tasumata makse.

2017. aastal asutatud ettevõttel Via Betoon Norway OÜ maksuvõlga ei ole.

Pint: kohtust abi ei saagi

"Mis puutub kohtuotsustesse raha väljamõistmiseks, pankrotimenetlustesse jne, siis on need ühed kenad ja toredad asjad," ütles Pint. "Võiks öelda lausa, et sotsiaalsed üritused. Peened lipsudega härrased ja prouad saavad uhketes kohturuumides tähtsaid jutte rääkida ja kõlavaid otsuseid teha. Paraku on need menetlused äärmiselt aeganõudvad ja otsused väga ebaefektiivsed."

Pindi hinnangul ei olegi vaja ettevõtjat kaitsta teise ettevõtja eest. "Selles keskkonnas kehtib mingis mõttes metsa seadus – kes tugevam, jääb ellu ja/või on edukam. Kui vastu ei pea ja õppust ei võta, tuleb tagasi palgatööle minna," tõdes ta ning lisas, et tema nägemuse järgi on Eesti pankrotimenetluste puhul norm, et ainuke tegelik kasusaaja on nendes pankrotihaldur. "Võlausaldajatele reeglina jagub vaid mõni protsent nõude kogumahust ... kui sedagi. Samas pankrotihaldurite elatustase (vähemalt nende eelistatute, kellele kohtunikud regulaarselt n-ö suuremaid asju annavad), on hämmastavalt kõrge."

Üks küsimus

Miks nimetate ettevõtted ümber Aafrika ja India kohanimedest inspireeritud nimega?

Vastab Raul Pint:

Võtsime juba ammu vastu põhimõttelise otsuse vabastada ülevõetud ettevõtete ärinimed. Probleem on nimelt selles, et igas keeles on ainult mingi teatav osa sõnu, mida omavahel kombineerides on võimalik tuletada ettevõttele vähegi mõistlik ärinimi.

Eestis tekkis teatav kasutuskõlblike ärinimede põud juba enam kui 10 aastat tagasi. Kuna äriregister ei nõustunud ettevõtete ärinimeks panema selle sama ettevõtte registrikoodi, kasutamegi praegu ärinimedena erinevaid sõnu kolmandatest keeltest.

Vaata nimegeneraatorist, millise nime saaks sinu ettevõte, kui annad selle Raul Pindi kätesse:

Via Betooni saadab hunnik tülisid

Äripäev kirjutas eelmisel aastal, et Priit Laia ja Viktor Kuriku (Via Betoon Eesti OÜ asutaja) nimele taanduv ehitustegevus on mõne aasta jooksul vahetanud korduvalt juriidilisi kehasid.

V Betoonitööd nime all alustanud firmast kasvas välja Via Betoon Eesti OÜ, veel eelmisel aastal tegutses Via Betoon Swedeniks kehastununa Rootsis. Oma järge ootas Via Betoon Norway.

Äripäev kirjutas siis, et tunnistajate jutu põhjal toimitakse sama skeemi alusel: tellijale tehakse ülisoodne pakkumine, peatöövõtjalt saadakse vajalik summa ja brigaad võibki käised üles käärida. Esmapilgul on kõik ilus nagu filmis, kuni ühel hetkel saab otsa raha ja koos sellega edasine motivatsioon. Lõppfaasis on rahaliste ja lepinguliste kokkulepete täitmise asemel vähem tülikas firma pankrotti lasta ja uue nime all alustada.

Via Betoon ise on kaevanud kohtusse krediidiinfot pakkuva ja maksehäireregistrit pidava Creditinfo Eesti, et keelata viimase "kahju tekitav tegevus". Nimelt näitas Creditinfo Via Betooni võlga ühe ettevõtte ees. Tallinna ringkonnakohus jättis määruskaebuse rahuldamata.

Kaheksa isikut on kohtusse andnud ettevõtte Via Betoon Sweden OÜ, et tuvastada, et ettevõte ütles nende töölepingud üles erakorraliselt, ning nõuda kohtu kaudu sisse saamata jäänud töötasu. Harju maakohus rahuldas hagi osaliselt.

Hetkel kuum