„Uuel aastal ei saanud neid enam kätte,“ sõnas Roadservice-i juhatuse liige Timo Vares, kirjeldades Via Betooni tahtmatust tööde aktile alla kirjutada venitamisena – tema sõnutsi ei vastatud Via Betoonist tema kõnedele nädalate kaupa. Vikati sõnul võis mõni telefonikõne vastuseta jätta, kuid suhtlemisest kuidagi hoidutud pole – tema väitel on kahte ettevõtet esindavate advokaatide vahel toimunud iganädalane meilivahetus. „Mitte kordagi pole ühelegi kirjale vastamata jäetud,“ kinnitas ta.
Just ebakindlus, kas nad saavad senini tehtud töö eest üldse peatöövõtjalt raha, saigi Varese sõnul põhjuseks, miks Roadservice ei ole tänini asunud vaatetorni ümber ka pooleli jäänud vaegtöid tegema ning torni vundamenti parandama. „Me ei läinud tegema, kuna me nägime, et sealtpoolt ei paistnud soovi maksta,“ tõdes ta.
Tugev algus
Mullu tegevust alustanud Via Betoon Eesti OÜ suutis esimesel tegutsemisaastal 2,65 miljoni eurose käibe juures näidata üle 700 tuhande eurost kasumit.
Vikat aga kinnitas, et Via Betoon on valmis 100% alltöövõtjale raha ära maksma. Seda pole Vikati sõnutsi senini tehtud just seetõttu, et Roadservice ei olnud esitanud mingisugust nägemust sellest, kuidas nad ekspertiisis tuvastatud puudusi vundamendis ja elektritöödes lahendada plaanivad. „Nii projektis kui ehituses on vead sees. Hetkel on vaja kokku leppida, kes neist tekkinud kulud katab,“ viitas Vikat sellele, et vastutama ei peaks ainult peatöövõtja.
Samuti polnud Roadservice suutnud tema sõnul esitada teostusdokumentatsiooni, korrektset õiendit ja pangagarantiid. „Raha saab maksta arve alusel ja selleks, et arvet väljastada, on vaja õiend esitada,“ sõnas Vikat.
Timo Varese sõnul on nende varasemalt Via Betoonile pakutud kompromisslahendused liiva jooksnud. „Oleme neile teinud ettepaneku, et kui teie kardate, et me ei tee ja meie kardame, et te ei maksa, siis paneme raha läbi juristide deposiithoiusele - kui meie ei tee, me raha ei saa. Kui teeme, siis teame, et saame,“ tõi Vares näiteks. Sobivat kompromissi on Vikati kinnitusel otsinud terve aeg ka Via Betoon. Sellisega, mis neile ka sobib, tuli Vikati sõnul Roadservice lagedale alles viimastel päevadel. „Oleme neile neli kuud pakkunud välja, et leppige viis, kuidas te vajalikud tööd ära teete, vallaga kokku. Siis me aktsepteerime ka õiendid. Esitagu arve ja me maksame vastavalt lepingu maksetähtajale,“ viitas Vikat läbirääkimistele.
Vikat kinnitas, et alltöövõtjale tasumisest kõrvale hoiduda pole Via Betoonis kunagi plaanis olnud. „Kui kõik puudused on tuvastatud ja kulud selgunud, tasume raha 100%,“ sõnas ta.
Lahendus paistab
Tänaseks on ettevõtted juristide abiga suusõnaliselt kompromissini jõudnud. Lähipäevadel allkirjastatakse kokkulepe, mille järgi tasub Via Betoon viie tööpäeva jooksul Roadservice-ile 18 tuhat eurot, mille järel lasub Roadservice-il kohustus vaatetorn 30 päeva jooksul lõplikult valmis teha. Planeeritult lähipäevil allkirjastamisele mineva kokkuleppe järgi tasub Via Betoon 60 päeva jooksul alltöövõtjale ka ülejäänud summa. Viiendik sellest aga pärast kõigi tööde valmimist. „Kõigi huvi on, et see saaga lõppeks. Hea tahe on meie poolt olemas ja selle taha asi kindlasti ei jää,“ kinnitas Via Betooni juht ja omanik Priit Lai.