Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teede kvaliteeti kampaania korras ei tõsta

    Sven Pertens.Foto: Eiko Kink

    Tee-ehituse kvaliteeti ei õnnestu tagada üksikute kitsaskohtade likvideerimisega või kampaania korras. Kvaliteediküsimustele tuleb läheneda kompleksselt ja järjepidevalt, kirjutab asfaldiliidu juht Sven Pertens.

    Avalikus kasutuses olevaid teid ehitatakse ja hooldatakse valdavalt raha eest, mida teekasutajad kütust ostes aktsiisina maksavad (aktsiisiraha kasutatakse ka muuks otstarbeks, kuid muid aktsiisiraha kasutamise valdkondi antud artikkel ei puuduta). Avaliku huvi seisukohalt tuleb teehoiuks eraldatud raha kulutada võimalikult otstarbekalt. Kui tee laguneb ettenähtust kiiremini, on raha kasutatud ebaefektiivselt. Järgnevalt saab esitada küsimuse, kas seda oleks võinud olemasoleva info alusel ette näha ja midagi teisiti teha.
    Ükski inimese ehitatud asi ei ole igavene. Sama kehtib ka teede puhul. Teel on kavandatud eluiga ja kui see jääb oodatust lühemaks, on midagi valesti. Kui tee lagunemine ei ole seletatav objektiivsete asjaoludega, võib põhjuseks olla puudulik ehituskvaliteet või vähene teehooldus. Aga alati ei tarvitse olla, praktikast on teada juhtumeid, kus ehitaja on hoolega järginud kõiki etteantud nõudeid ja kontrollimisel vastab ehituskvaliteet normidele, kuid tee laguneb siiski. Aeg-ajalt esineb looduses mõjureid, mis on projekteerimise või ehitamise jaoks määramatud ja mida ei suudeta ka tagantjärele tuvastada.
    Tee lagunemine on tagajärg. Maanteeamet on otsustanud panustada teedeehituse kvaliteeti, karmistada nõudeid ja tõhustada teedeehituse järelevalvet ehk hakata tegelema lagunemise põhjustega. Ennekõike nendega, mis sõltuvad  tee-ehitusega seotud inimeste ja firmade tegevusest.
    Tee ehitus algab hankemenetlusest, millele riigihangete seadus kehtestab ranged reeglid.  Hankekonkursi võidab üldjuhul madalaim hind. Kvaliteetsem ja vastupidavam asi on üldjuhul kallim ning hanget oleks võimalik korraldada ka majandusliku soodsuse alusel, kuid praktikas kutsub selline lähenemine esile arvukaid vaidlusi hanke tingimuste ja hindamise objektiivsuse osas. Tõenäoliselt jääb madalaim hind ka edaspidi peamiseks kriteeriumiks, mida hankijad kasutavad.
    Tee kvaliteedi alustala on projektlahendus. Üldjuhul on projektlahendus tellija poolt pakkujatele ette antud ja seda hanke käigus enam muuta ei tohi. Ehitaja on sunnitud järgima etteantud projektlahendust isegi juhul, kui see on puudustega. Kahjuks on tehnilised projektid, mille järgi tuleb ehitada, kõikuva kvaliteediga. Projekteerimistöödega on kiire ja Eestis lihtsalt ei ole piisavalt vajaliku tasemega projekteerijaid. Kui aga lubada hanke võitjal projektlahendust töö käigus muuta, tekib kahtlus, et konkursil osalejaid ei ole võrdselt koheldud.
    Rahaliste vahendite piiratuse korral on mõistlik leida kvaliteedioptimum, mida nõuda. Selle sätestamisel tuleb mängu tellija kompetentsus. St küsimus, kas tellija teab täpselt, millist kvaliteeti ta soovib, kas suudab seda hankedokumentides üheselt kirjeldada ja kas soovitud kvaliteeditase on mõistlik ning põhjendatud. Kui tellija nõuab midagi, millest ta ise lõpuni aru ei saa, on nõudmistele vastavust kontrollida keeruline. Projekteerimise ja ehitamise taustsüsteemil – juhendid, juhised, eeskirjad ja muud normdokumendid – on protsessis määrava tähtsusega roll, seepärast peavad nendes esinevad nõuded enne kehtestamist olema eelnevalt põhjalikult läbi kaalutud. Pimesi numbritega mängides võib juhtuda, et tekib arvestatav kulude kasv ilma märkimisväärse mõjuta kvaliteedile. 2013. aastast on tuua näide, kus materjali filtratsiooni katsemetoodika muutmisega kuulutati dreenkihi ehitamiseks sisuliselt kõlbmatuks valdav osa Eesti seni kasutusel olnud karjääridest. Seejuures puudub ühene seos kahe erineva metoodika järgi määratud filtratsiooninäitajate vahel.
    Ainuüksi lepinguliste nõuete karmistamisega ei ole võimalik saavutada vajalikku tulemust. Mis tahes nõude täitmise tagab ikkagi tellija või tema palgatud ehitusjärelevalve kontrolltegevus. Kui kontroll puudub või on ebapiisaval tasemel, jääb üle loota vaid ehitaja eetilisele käitumisele. Ehitusettevõtete sisemine eetika on varieeruv, küllalt on nii hea ehitustava nõuetekohase järgimise kui ka kontrolli puudumise ärakasutamise näiteid. Järelevalve on kahtlemata vajalik, kuid sellest ei tohi kujuneda ehitusprotsessi põhjendamatult pärssiv tegevus. Kui järelevalve oma õigust tööd objektil peatada ülemäärase sagedusega kasutab, jääb objekt tähtajaks valmis ehitamata. Halvemal juhul ei olegi sama kooslusega enam võimalik lõpuni ehitada.
    Järelevalve, tellija lepinguline partner, esitab tellijale kvaliteedikontrolli tulemused. Katsetused ei ole üldjuhul korratavad täpselt samade tulemustega. Samas ei pea paika väide, et kontrollkatsete tulemuste erinevus võib lõputult hälbida. Üksikkatse põhjal ei saa veel teha üldistavaid järeldusi, kui aga terve katsete seeria näitab ehitatu mittevastavust nõuetele, siis ilmselt nii ongi.
    Ebapiisava kvaliteediga töö taga võib olla mitmeid põhjusi ja kõik protsessis osalejad peaksid selgusele jõudma, millises osas on kvaliteet seotud nende tegevusega. Projekteerija vastutagu tehnilise projekti kvaliteedi eest. Ehitaja vastutagu tellija seatud nõuete järgimise eest. Järelevalve vastutagu piisava tasemega ja sagedusega kvaliteedikontrolli teostamise eest. Tellija ülesandeks on seada põhjendatud nõuded ning tagada, et kõik asjaosalised neid täidaksid ning saaksid mittetäitmise korral vajalikul moel vastutusele võetud. Juhuslikku eksimust ei pea tingimata sanktsioneerima, tahtlikku ja süsteemset pettust aga küll. Lihtsad reeglid ja lihtne loogika. Võrdse kohtlemise printsiibi kohaselt ei tohi kellelegi teha erandeid ja mööndusi.
  • Hetkel kuum
Peaasi, et silm säraks ja pirn põleks
Ajal, mil isegi Toompeal antakse õelatele netikommentaatoritele sõnade seadmisel ideid, kulub prominentide julgustav eeskuju normaalse arutelukultuuri edendamisest hädasti ära, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Ajal, mil isegi Toompeal antakse õelatele netikommentaatoritele sõnade seadmisel ideid, kulub prominentide julgustav eeskuju normaalse arutelukultuuri edendamisest hädasti ära, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Tuuleaktsiatele hakkab peatselt puhuma pärituul
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Ärimehed tegid vanast koolihoonest suure hooldekodu
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Pinged Lähis-Idas: Iraan sattus rünnaku alla
Reede varahommikul andis oli Iraanis kuulda plahvatusi ja õhutõrjet töötamas, vahendab välismeedia.
Reede varahommikul andis oli Iraanis kuulda plahvatusi ja õhutõrjet töötamas, vahendab välismeedia.