Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Estonian Air, buumiajastu viimane ohver

    Vello VäinsaluFoto: Vabaerakond

    Riik on liiga rikas peremees, kes leiab vigade kinnimaksmiseks raha ka siis, kui sel majanduslikult mingit mõtet ei ole, kirjutab Vabaerakonna esinduskogu liige Vello Väinsalu.

    Liiga kiiresti ja liiga hästi ei ole ka kunagi liiga hea. Kui 2005-2007 kasvas Eesti majandus laenuraha ja hoogsa optimismi toel oma esimese suure kriisi eelsetesse tippkõrgustesse, siis loomulikult ei jätnud see puudutamata ühtegi valdkonda: meenutagem kinnisvarasektori invasiooni põldudele ja ulmelisi unistusi Eesti erilisest kohast maailmas. Kahjuks läks nii nagu sageli varateismeliste unistustega.
    Nüüd, peaaegu 10 aastat hiljem, tundub lausa ajaloo prügikastides sorimisena see, kui arutleme asjaolude üle, et millest nii mõnigi tänane probleem alguse on saanud. Olgu jutt siis Eesti Energia välismaistesse projektidesse investeerimisest või Estonian Airi kuulsusetust lõpust.  Millegipärast on need just suured riigiettevõtted, mis alles nüüd hakkavad lõivu maksma 10 aastat tagasi tehtud valede otsuste eest. Kui eraettevõtluses lõppes buum kiiresti ja auku kukkumine oli järsk ja konkreetne, siis riigiettevõtetes kestis buum ja sellele järgnev oma tee otsimine veel aastaid.
    Riik on liiga rikas peremees
    Siinkohal võiks jällegi korrata, et riik on halb peremees. Pigem on riik on sageli lihtsalt liiga rikas peremees. Ikka ja jälle leitakse riigi rahakotist raha, et kinni maksta valed otsused ja ebaõnnestumised ning kahjuks ka kuritegelik lohakus ja lihtlabased juhtimisvead. Kui 90ndate alguses tabas kogu Eesti majandust suur šokk, siis ei suutnud suur osa ettevõtteid sellest välja tulla, enamik neist riigiettevõtted, sest siis ei olnud riigil lihtsalt ei olnud vahendeid, et neid ettevõtteid aidata. Sisuliselt käitus riik õigesti, kuid tegelikult lihtsalt olukorrast tulenevalt. Raha ei olnud ja ebamõistliku majandusmudeliga riigiettevõtteid oli liiga palju.
    Praegu on paljuski teisiti. Riigiettevõtteid on vähe. Riigikassas leidub ikka vahendeid, et vigu parandada. Ja valija vaatab esmalt ikka juhtpoliitikute poole, kui elektriga on mingi jama, rongid ei sõida või lennukid ei lenda. Ja siis need lihtsalt pannakse sõitma ja lendama, sest jällegi on valimised tulemas. Nagu meie eelminegi peaminister ütles, et tema ajal küll Estonian Airi pankrotti ei lasta. Ükskõik siis, mis hinnaga.
    Möödunud kriisi järel suutsid eraettevõtted end ümber struktureerida ja leida uued turud, mõni on jõudnud juba isegi uude kriisi siseneda, aga riigiettevõtted maadlevad siiani veel tollaste otsuste tagajärgedega.  Tundub, nagu elataks paralleelmaailmades. Isegi peaminister väitis kriisi saabudes, et kui see, mis ümberringi toimub on kriis, siis ainult sellises kriisis ta tahakski elada. Võib-olla võib seda nimetada soovmõtlemiseks.
    Loomulikult ei ole ka õige iga tagasilöögi korral paanikat külvata ja täie jõuga pidurit vajutada, kuid tegelikkuse eitamine ja buumiga kaasaminemine ei ole kindlasti see, mida riik endale võiks lubada. Kahjuks püstitas riik talle kuuluvates riigiettevõtetes ebareaalseid eesmärke, arvestamata tegelikke võimekusi. See kehtib nii Eesti Energia kui ka Estonian Airi kohta. Vahe oli vaid selles, et ühel oli tugevam baas ja monopoolne seisund, aga teine oli avatud konkurentsile ja ta oli selle tõttu kordades haavatavam.
    Taheti lennata üle enda varju
    Kui võrrelda, millises olukorras oli Estonian Air 10 aastat tagasi, kattes ligi 45% Tallinna Lennujaama läbivast käibest, ja millises olukorras oli ta vahetult enne likvideerimist, pärast massiivset riigiabi saamist ja 26 protsendiga lennujaama käibest, siis võiks küsida, mille nimel see massiivne rapsimine kümme aastat käis. Keegi ei hakka endale tuhka praegu pähe raputama ja ütlema, et tegime valesti ja võib-olla ei olnudki varasema juhtkonna konservatism vale. Kuid ikkagi tundub, et tegemist oli katsega üle oma varju lennata.
    Kahjuks ei ole võimukoridorides toimunud nii vajalikku verevahetust, et anda jooksvat hinnangut lähiminevikus toimunule ja ilma sisemise ringkäendusliku vastuseisuta  teha vajalikke muudatusi. Enam kui 10 aastat võimul olnud poliitiline eliit on tekitanud stagnatsiooni. Kui vaja, siis leitakse mõni vähemoluline süüdlane või visatakse lihtsalt koalitsioonipartner üle parda, kuid midagi sisulist ei juhtu. Kui vaja, siis mõne aja pärast tõmmatakse vana partner jälle pardale tagasi, klopitakse kuivaks ja purjetatakse edasi.
    Rehkendus ja emotsioonid
    Majanduses on alati kaks poolt, ühelt poolt kuiv rehkendus ning teiselt emotsioonid. Sageli ei saa edukuse aluseks mitte korrektne rehkendus, vaid toote/teenusega kaasas käiv emotsioon. Mida tihedam on konkurents ja mida vähem otsustamise juures mängivad rolli praktilised asjaolud, seda enam pääsevad mõjule emotsioonid, meeldib/ei meeldi.
    Vaatamata kõigele suutis Estonian Air hoida positiivset emotsiooni, isegi kui keegi kõrval pakkus poole madalamaid hindu ja paremaid lennuaegu. Kuid ma ei kujuta ette, mis saab selleks võluravimiks, et tekitada samasugust emotsiooni uue loodud lennufirma suhtes. Võib olla see, kui see võtab endale Estonian Airi nime? Või siis liidetakse transpordivaldkonna valdusfirma all kokku Tallinna Sadamaga ja kasutatakse varjatult sisemist ristsubsideerimist?
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.