• OMX Baltic0,24%269,58
  • OMX Riga0,23%875,91
  • OMX Tallinn−0,11%1 713,16
  • OMX Vilnius0,25%1 053,2
  • S&P 5000,25%6 090,27
  • DOW 30−0,28%44 642,52
  • Nasdaq 0,81%19 859,77
  • FTSE 100−0,49%8 308,61
  • Nikkei 225−0,77%39 091,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%104,5
  • OMX Baltic0,24%269,58
  • OMX Riga0,23%875,91
  • OMX Tallinn−0,11%1 713,16
  • OMX Vilnius0,25%1 053,2
  • S&P 5000,25%6 090,27
  • DOW 30−0,28%44 642,52
  • Nasdaq 0,81%19 859,77
  • FTSE 100−0,49%8 308,61
  • Nikkei 225−0,77%39 091,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%104,5
  • 21.03.17, 06:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Betoonist tunnel 3 miljardi eest

Estonian Airi endine juht Toomas Peterson soovitab Tallinna ja Helsingi vahele merepõhjaaluse tunneli asemel neli korda odavamat betoontoru.
Toomas Peterson
  • Toomas Peterson Foto: Raul Mee
Siiani on konsultatsioonifirmad ja eksperdid pakkunud Helsingi-Tallinna merepõhjaaluse tunneli esialgseks maksumuseks 10-13 miljardit eurot tasuvusajaga kuni 50 aastat. Arvestades Eesti ja Soome elanike arvu, kahe riigi sisemajandustoodangu mahte ja neid läbivad seniseid kaubavooge, eriti arvestades meretranspordi odavust teiste transpordiliikidega võrreldes, võib see rahahulk osutuda liiga suureks. Isegi siis kui pool sellest tuleks Euroopa Liidu fondidest.
Vastukaaluks pakun välja, et ärgem rajagem mitte merepõhjaalust tunnelit, vaid asetame betoonist tunneli vee alla ja ankurdame selle merepõhja. See võiks maksma minna 3 miljardit eurot ehk oleks ligi neli korda odavam kui seni räägitud variant. Pealegi on see lahendus – kümnemeetrise läbimõõduga toru vanast heast betoonist – avatud tuleviku innovaatilistele lahendustele.
 
Sellise tunneli abil saavutaksime kahaneva elanikkonna tingimustes majanduskasvu – mitte üksnes oma toodete ja teenuste ekspordist, vaid ka meie territooriumi läbivate kaubavoogude abil. Peale selle kujuneb tunnelist tööjõu ja turistide liikumise kanal. Tunnel on vajalik Soome-Eesti-Euroopa Liidu teiste riikide kaupade ja reisijate (sh tööjõu) vaba liikluse suurendamiseks. Ühtlasi on tunnel jätkuks Rail Balticule, luues eelduse Helsingi-Tallinna kaksiklinna tekkimisele.
Kümnemeetrise raadiusega betoonelementidest tunnel võiks kulgeda veepinnast allpool, olles ankurdatud merepõhja. Tunnelisse mahub kahesuunaline raudteetransport ja vajadusel teised tuleviku lahendused, näiteks Hyperloop. Ohutusküsimused on lahendatav tänapäevaste nõudmiste järgi. Tunnel on logistiliselt ühendatud rajatava Rail Balticu ja Ülemiste transpordisõlmega. Tunneli rahastamine toimub era- ja riigikapitali koostöös, vajaduse korral kaasatakse raha börsidelt ja riigilaenudest. Sellise tunneli projekti tasuvusaeg on 20 aastat.
Rajades Helsingi-Tallinna betoontunneli, saame anda maailma mastaabis väikese, kuid meile üliolulise panuse kaupade ja inimeste transpordi laiendamisse.
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 05.12.24, 19:09
Tartu Ringtee tuiksoonel valmib 2025. aasta sügiseks uus ärihoone
Tartu Ringtee suurema liiklustihedusega lõigu äärde kerkib 2025. sügiseks uus omanäolise modernse arhitektuuriga pilkupüüdev ärihoone „Raja Keskus“. Ärihoone toob Tartu linna juurde umbes 2500 ruutmeetrit kvaliteetset kaubandus-, teenindus- ja büroopinda.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele