Maret Hallikma • 30. mai 2017 kell 5:15

Maksustame, ei maksusta, maksustame!

Maret Hallikma  Foto: Meeli Küttim

Ettevõtjad ei saa oma tegevusi planeerida, kui ühel päeval planeeritakse ühte maksu, teisel päeval mitte, kolmandal päeval tuleb mingi kolmas idee mängu, kirjutab advokaat Maret Hallikma.

Peale IRLi juhi vahetust valitusliidu poolt välja käidud teade, et pandutulumaksu sellisel kujul ei tule, mõjus ettevõtjatele kergendavalt ehk ainult hetkeks, sest siis selgus, et uue maksuobjekti kehtestamisest siiski ei loobuta, ainult, et see tuleb mingil teisel kujul. Pühapäevasel pressikonverentsil aga teatas peaminister, et maksu ikka ei tule.

Kujunenud olukorda võiks nimetada koomiliseks, kui tegemist ei oleks niivõrd olulise teemaga. Iseenesest on tore teadmine, et maksu ei tule. Aga kas ikka ei tule? Rahandusminister on varasemalt panditulumaksu presenteerinud, kui vahendit, mis takistaks kasutamast väidetavalt laialt levinud skeemi, kus laenude abil viiakse kasum maksuvabalt (Eestist) välja. Nüüd tekib küsimus, et kas valitsusliit jõudis nüüd siiski järeldusele, et probleemi ei ole? Või probleem on, aga seda asutakse lahendama kuidagi teisel viisil? Kui jah, siis millisel? 

 

Puudutab paljusid

On selge, et planeeritud maksumuudatus oli ja on teema, mis puudutab paljusid, eriti keskmiseid ja suuremaid Eesti ettevõtjaid, rahvusvahelisi ning ka ainult Eesti kapitalil põhinevaid kontserne. Planeeritud kujul tekitas maks palju küsimusi ja probleeme. Näiteks ähvardas kontsernisiseste tagatiste andmise maksustamine kinni keerata võimaluse emaettevõtja tasemel pankadelt soodsama intressiga laenu saada nii, et laenu tagatiseks oleks tütarühingute varad. Küsimusi tekitas ka regulatsiooni jäikus osas, mis ei võimaldanud laenu tagasi maksmisel tulumaksukohustust ümber arvestada ja maksu tagasi saada, nagu seda võimaldab praegu offshore´dele antud laenu osas kehtestatud reeglistik.  Mõtlemise kohti oli veelgi.

Õhus on siiski küsimus, mis saab edasi. Valitsus räägib vajadusest majandus seisakust välja tuua. Aga kuidas see on võimalik, kui ettevõtjad ei saa oma tegevusi planeerida, sest ühel päeval planeeritakse ühte maksu, teisel päeval mitte, kolmandal päeval tuleb mingi kolmas idee mängu. Ja seda kõike ikka käigu pealt nii, et ministeeriumi ametnikele antakse eelnõu väljatöötamiseks tähtaeg : „Mõelge midagi välja homme õhtuks“. Rääkimata sellest, et seaduse mõjude kohta põhjalikum analüüs valmiks.

Tegelikult tuleks kõigepealt üle vaadata koalitsioonileppe punkt, mis näeb ette suure mõjuga maksumuudatus(t)e kehtestamist äärmiselt lühikese aja jooksul. Senine tulumaksusüsteem on kehtinud juba pea kakskümmend aastat. On täiesti arusaamatu, miks nn varjatud kasumijaotamine laenude näol äkki nii põletavaks probleemiks muutus, et maks tulnuks kehtestada üleöö? Ettevõtluskeskkonnale ei ole midagi kahjulikumat kui selline edasi-tagasi sahmimine, mis eelmise aasta novembrikuust alates lahti on läinud.  

Hetkel kuum