• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 25.04.19, 06:00

Eesti vajab ühtlast arengut

Praegu peaks kindlasti olema valitsusele üks prioriteetsemaid tegevussuundi Eesti ühtlase arengu tagamine – seda võib nimetada regionaalpoliitikaks, kuigi nimetus pole kõige õnnestunum, kirjutab statistik ja rahvastikuteadlane Ene-Margit Tiit vastuseks Äripäevalt Eesti arvamusliidritele, ettevõtjatele ja juhtidele saadetud küsimusele.
Rahvastikuteadlane Ene-Margit Tiit.
  • Rahvastikuteadlane Ene-Margit Tiit. Foto: Arno Mikkor
Eesti ääremaad ja hääbuvad või hääbuma kippuvad väikelinnad ei ole ju paratamatus, need on põhimõtteliselt elamiseks hästi sobivad, ilusad ja sõbralikud kohad, kuid kahjuks jäänud hooletusse majanduse lühinägeliku optimeerimise tulemusena. Terve Eesti ühendamine hästi toimiva transpordivõrguga on kindlasti olulisem kui tasuta ühistransport, Eesti-sisese kiire ja mugava raudteeühenduse arendamine (tegelikult taastamine) on vajalikum kui Rail Baltic.
Kusjuures oluline on, et riigi transpordiskeemi tuleb arendada tervikuna, mitte kõhutunde, mingi piirkonna valijatele antud lubaduste (mida tuleb ka arvestada) või toetusgruppide ja meeleavalduste järgi. Väikese Eesti riigi asustus täna ja ka minevikus on teada praktiliselt ühe inimese täpsusega (!), on teada teede- ja raudteedevõrk ja selle kujunemine, on teada ettevõtete paiknemine, nende tööjõuvajadus ja teenuste võimalused. Sobiva lahenduse leidmine – kuhu, mida ja missuguses järjekorras rajada ja uuendada – on matemaatiliste meetoditega lahendatav. Oluline on vaid see, et optimeerimisel ei arvestataks peamiselt majanduslikku tulu, vaid primaarne oleks inimeste heaolu. See tähendab, et inimeste liikumisvõimalused on tähtsamad kui kaupade vedu, et haridusasutuste planeerimisel on kohalike elanike huvid olulisemad kui haridusökonoomika jne.
Elukeskkonna mõttes on Eesti väikelinnad ja külad oma loodusläheduse, rahu ja turvalisusega tänapäeva inimesele ideaalsed elupaigad. Riigi eesmärk peaks olema muuta need ka sotsiaalse keskkonna (sh teenuste ja transpordi) mõttes ideaalilähedasteks. Eesti ühtlane asustatus on oluline nii demograafilise kui ka riigikaitselise vaatenurga poolest.
Oleks väga kahju, kui peaministri jõupingutustest liiga suur osa kuluks koalitsioonipartnerite „taltsutamisele“ ja nende eest vabanduse palumisele või ka asendustegevustele, nagu kooseluseaduse (mis ju tegelikult mitte kellelegi kõige vähematki halba ei tee) arutamisele või tühistamisele.
Äripäev küsis ligi 300 Eesti arvamusliidrilt, ettevõtjalt ja juhilt, mis peaks olema uue Eesti valitsuse kõige prioriteetsem tegevussuund.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele